Rozhlédněte se kolem sebe a zkuste spočítat elektroniku a techniku, která vás obklopuje. Mobilní telefon, počítač, televize, rádio, fotoaparát, čtečka e-knih, sluchátka… Prsty obou rukou vám nebudou stačit, a to stále sedíte jen v kanceláři či obývacím pokoji. Připočtěte ktomu chytrá auta nebo elektroniku na cesty. Moderní technika je s námi prakticky pořád a všude. I proto producenti chrlí další produkty, vymýšlejí inovace a často spíš důvody, proč by si lidé měli novinky kupovat. Veletrh IFA, který minulý týden proběhl v Berlíně, ukázal, jak se svět elektroniky a ICT bude v následujících letech vyvíjet, ale odprezentoval i konkrétní produkty, které se budou prodávat letos na Vánoce.
Nový byznys: chytré reproduktory
Podle analytické agentury GfK dosáhne v letošním roce celosvětový trh s elektronikou objemu 1,014 bilionu dolarů, tedy asi 22,5 tisíce miliard korun, přičemž oproti loňsku vzroste o 3,9 procenta.
Mimochodem, číslo odpovídá více než čtvrtině amerického federálního rozpočtu. Hlavním tahounem letošního byznysu s elektronikou jsou tři kategorie: již tradičně mobilní telefony, kterých se prodá za 487 miliard dolarů (meziročně o čtyři procenta více), televize (+14 procent na 122 miliard dolarů) a smart speakers, tedy chytré reproduktory, které jsou - s 230procentním nárůstem na více než 150 milionech kusů - z pohledu prodaného množství absolutně nejrůstovější kategorií e-světa.
Obor hlasových asistentů, jako jsou Siri od Applu, Alexa od Amazonu či Google Assistent, se přesunul od vizí do fáze reality. Kromě toho, že na dotazy uživatelů odpovídají virtuální asistenti v telefonu, ve sluchátkách, lednici nebo třeba v navigaci, stále více domácností - jak zaznělo, letos jich bude přes 150 milionů -si pořizuje chytré reproduktory, které pak umísťují do svých domovů. Po připojení k wi-fl fungují jako přehrávače rádia či hudby, ale především jako asistenti, kteří dokážou odpovídat chytřeji a rychleji, než by člověk vyťukal dotaz na klávesnici počítače či displeji smartphonu.
Hlášku „Hey Google“ nebo „Ok Google“ jste tak buď již slyšeli u svých sousedů či známých, nebo tomu tak brzy bude.
Česky sice zatím tento hlasový asistent nemluví, ale podle neoficiálních informací by se tak mělo stát do konce letošního roku. O tom, že se obor hlasových asistentů a chytrých reproduktorů vyvinul v reálný byznys, svědčí i fakt, že se Google stal generálním partnerem letošního veletrhu IFA.
Osm „ká“ do obýváku
Druhým nosným trendem IFA bylo ultrajemné rozlišení 8K u televizorů, což jsou přístroje, které zobrazují čtyřikrát víc pixelů (zobrazovacích bodů) než televizory s 4K (UHD) rozlišením a šestnáctkrát více než u Full HD televizí. „Ultra jemné rozlišení určitě není zbytečné, už jen proto, že se na jaře letošního roku prodalo celosvětově více 4K televizorů než těch s rozlišením Full HD. Trend bude pokračovat a nyní jsme na začátku éry 8K,“ soudí Radek Kejduš, redaktor odborného portálu Cnews.cz.
Dosud si zájemci mohli koupit jen jeden model od Sharpu (navíc v ceně přes čtvrt milionu), po IFA se nabídka rozšíří o 8K přístroje od Samsungu (za ceny od 130 tisíc korun), výhledově i od LG.
„Těší mě masovější nástup OLED technologie, protože takový obraz, jaký OLED displeje dokážou zobrazit, si doma zasloužíme všichni,“ tvrdí Jan Kužník, šéfredaktor portálu Technet.cz. Zmiňuje také, že trend stoupající obliby velkých úhlopříček, 65 palci počínaje, se v blízké budoucnosti projeví v klesající ceně nových televizorů.
Návrat kazeťáků
Segmentem, kterému je na berlínském výstavišti vždy věnována spousta prostoru, je audio, tedy vše, co se týká poslechu hudby, mluveného slova či zvuků. GfK v průběhu veletrhu uvedla, že za první pololetí letošního roku se na celém světě prodala audioelektronika v hodnotě 4,5 miliardy eur, tedy asi 116 miliard korun, přičemž meziroční růst dosáhl pěti procent. Výrazným tempem rostou prodeje sluchátek, od ledna do června se prodalo 59 milionů přístrojů za bezmála dvě miliardy eur, což představuje nárůst o 26 procent. Zajímavostí je, že 85 procent globálního trhu se sluchátky připadá na Evropu (bez Ruska) a region Asia-Paciflc. Dramaticky roste zájem především o bezdrátová sluchátka, která se k přístrojům připojují pomocí technologie Bluetooth.
Za první pololetí roku 2018 vzrostl jejich prodej o 80 procent a jejich podíl na celosvětových prodejích veškerých sluchátek činí již 60 procent (ještě vloni to bylo 42 procent).
Vedle moderních audiopřístrojů pro kvalitní poslech hudby působily víc než bizarně stánky s prezentací „moderních“ kazetových magnetofonů. Ano, kazeťáky, které v 80. a 90. letech používal snad každý z nás, se vracejí do módy. Přinejmenším podle vystavovatelů na letošním veletrhu IFA. Vitríny plné přehrávačů, které by se neztratily na retro večírku, doplněné o plastové kazety s magnetofonovým páskem, bylo možné potkat takřka na každém kroku. Podle Jana Kužníka není - na rozdíl od gramofonů - k návratu kazetových přehrávačů žádný kvalitativní důvod, ale reagují na něj i samotní interpreti, kteří některá nová díla uvádějí právě na kazetách. „Nikdo v branži totiž přesně neví, co se doopravdy chytne. Proto na návrat audiokazety okamžitě zareagovali menší výrobci a kromě stolních přehrávačů se v jejich nabídkách už letos o Vánocích opět objeví i walkmany. Vše v cenách nepřesahujících několik stokorun,“ uzavírá Kužník. 9
Od rádia k masovosti
Veletrh IFA se od původního „rozhlasového“ zaměření - vznikl v roce 1924 jako Internationale Funkaustellung, tedy Mezinárodní rozhlasová výstava - rozrostl o spoustu nových segmentů elektroniky a moderních technologií. V posledních letech se tamní veletrh zařadil mezi klíčové akce celého oboru spotřební elektroniky a ICT, když s lednovým veletrhem CES v Las Vegas a jarním Mobile World Congress (MWC) v Barceloně - zaměřeném zejména na mobilní segment - tvoří v rámci roku tři hlavní období pro představování novinek a technologických vychytávek. Letos se v Berlíně prezentovalo na 1800 značek, které na 160 tisících metrech čtverečních plochy představily své produkty, služby a řešení pro téměř čtvrt milionu návštěvníků. Z tuzemských firem stojí za zmínku například účast antivirové společnosti Avast či česko-ruského výrobce autonavigací a záznamových kamer Navitel.
230 %
činí odhadovaný meziroční nárůst prodejů chytrých reproduktorů (smart speakers) v letošním roce. Na celém světě se jich prodá přes 150 milionů kusů.
O autorovi| Ondřej Hergesell, hergesell@mf.cz