Společnosti čelí vlně...
… padělaného zboží, a proto hledají oporu v utajených sci-fi technologiích. Ale i podvodníci jdou rychle s dobou
Až si příště budete čepovat benzin u pumpy, máte slušnou šanci, že si do nádrže vpustíte i miliardy nanočástic. Tyto značkující molekuly, jež jsou v mnoha benzinech u čerpadel v USA, umožňují společnostem určit, zda palivo, které kupujete, je kvalitní, anebo jde o nějakou podřadnou směs. Pokud si myslíte, že je to podivné, vězte, že podobné organické komponenty by mohly jednoho dne proniknout i do vašeho zažívacího ústrojí, až si dáte hlt skotské.
Po letech žalob za padělání se společnosti a celé národy upínají k vyspělým technologiím, aby získaly kontrolu nad svými značkami a odvrátily nepříjemnosti spojené s podvrhy. Evropská unie a USA se již přiklánějí k tvorbě standardů proti padělání, ale firmy nečekají… Uplatňují nejnovější pokrok v molekulární vědě či nanotechnologiích a injektují do svých produktů nanoznačkovače, barví výrobky neviditelnými DNA markery a laserem vyrývají mikroskopické značky. Obchodní domy, celníci a vyšetřovatelé budou brzy schopni zjistit, zda je produkt pravý, nebo padělaný. Učiní tak pomocí ručního skeneru a v některých případech i porovnáváním s elektronickou databází. V nejambicióznějších plánech bude mít každá skleněná láhev, každý plastický kontejner, papírový balíček, taška i pár tenisek vlastní “cestovní pas“.
Farmaceutický gigant AstraZeneca se snaží dovést technologii co nejdále. Rozhořčen způsoby padělatelů, kteří bezostyšně obchodovali s padělanými léky této značky, začal uplatňovat několikanásobnou úroveň ochrany ve 100 milionech balíčků léku na vředy Nexium. Každá krabička s 30 tabletami obsahuje skrytou molekulární značku, pečeť, jež se při otevření zlomí, a také hologram, který má zákazníka ujistit o původu zboží. To vše zvyšuje kvůli možným padělkům náklady - a padělatelé jsou tím jen zpomaleni. Ale další úroveň opatření (nyní ve zkušebním programu) by mohla znatelně zdvihnout laťku, pokud budou novinky přijaty v zemích celého světa. Systém bude vyžadovat, aby lékárny snímaly pokročilé čárové kódy z každého balíčku, přesně popisující, kde a kdy byl obsah vyroben.
Když se kód přečte skenerem, informace se zaznamenají - včetně generovaného sériového čísla - a zároveň porovnají s databází. Odpovídající spojení se může objevit pouze jednou; pokud se sériové číslo objeví podruhé, vyšetřovatelé zpozorní. „Věříme, že čísla nemohou být okopírována,“ říká David Teale, ředitel bezpečnosti výrobků firmy AstraZeneca. Pro další ověření autenticity várek léků mohou vyšetřovatelé použít skrytá elektronická čidla za použití speciálních čteček.
Společnosti na záměrech získat bezpečnostní systémy, které se podobají tomu od firmy AstraZeneca, nešetří. Xerox, 3M, Kodak, NCR a stovky menších firem zdvojnásobily v těchto měsících marketingové úsilí z prostého důvodu: padělání dosáhlo nebetyčných rozměrů. Dle Mezinárodní obchodní komory (ICC) ztrácejí podniky okolo 600 miliard dolarů ročně kvůli padělkům a má se za to, že nárůst bude do roku 2009 činit 1,2 bilionu dolarů.
Padělky mají žně především na poli luxusních značek; zde vydělaly na firmách, jako Hermès a LVHM Moët Hennessy Louis Vuitton, 80 miliard dolarů. Ale padělané zboží může zranit, nebo dokonce zabíjet. Vybouchly již mobilní telefony, neboť byly napájeny padělanými bateriemi. Výrobci automobilů zase zjistili falešné brzdové destičky, vyrobené z lisovaného travního odpadu! Federální úřad pro letectví (FAA) odhaduje, že dvě procenta z 26 milionů leteckých součástek, které se každoročně instalují, jsou padělky. Ale může jít i o 520 tisíc dílů. „Pokud to lze vyrobit, jde to i padělat,“ říká Ed Dietrich z Reconnaissance International, protipodvrhové konzultační společnosti.
Někteří z tajnůstkářských hráčů (například Eastman Kodak) ochraňují protipadělatelské prvky spíše obchodním tajemstvím než jejich patentováním a vytvářením papírové cestičky, jíž by potenciální piráti mohli podrobně prozkoumat. Jejich nesdílnost je pochopitelná. Padělatelé - dobře financovaní a někdy podporovaní organizovaným zločinem - často mohou zjistit, jak zfalšovat kódy a hologramy navržené k tomu, aby je přelstily. A neexistuje pádný důvod předpokládat, že nanotechnologie (věda o materiálech měřených na miliardtiny metru) je mimo jejich dosah. „Poločas životnosti bezpečnostního systému je rok nebo šest měsíců, než vám někdo začne šlapat na paty,“ říká Patrick K. Higgins, ředitel obchodního vývoje společnosti Flex Products Group z JDS Uniphase.
Raketově stoupající prodeje.
Ačkoli je průmysl zabývající se ochranou autenticity prozatím malý, roste s odhadovanými prodeji v hodnotě 500 milionů dolarů tempem deseti až patnácti procent za rok. Pro některé začínající firmy obchody narůstají daleko rychleji. V Dallasu působí společnost Authentix, využívající technologii k označování benzinu, léčiv i nápojů, kterou vyvinula Národní laboratoř v Los Alamos. Prodeje šest let staré privátní firmy rostou 35procentním tempem - na loňských 25 milionů dolarů. Authentix spolupracuje kromě jiných s firmami AstraZeneca a Royal Dutch Shell. Od konce roku 2002 pomohly „značkovače“ Authentix odstranit dvacítku velkoobchodníků podezřelých z míchání originálního benzinu Shell s průmyslovými rozpouštědly. Ropná společnost též vedla úspěšnou marketingovou kampaň se svým označkovaným benzinem pod heslem „Shell DNA“. Hlavní ideou bylo ujistit spotřebitele, že palivo značky Shell neustále kontroluje Authentix.
Některá z nejdůmyslnějších řešení jsou využívána na trhu s luxusem. Podnik Solos z Florencie připojuje maličké značky do módního koženého zboží, izraelská společnost Advanced Coding Systems všívá magnetické částice do nejdražších oděvů. V Belgii sídlící evropské konsorcium nazývané Naginels nabízí laserové rycí techniky, které ryjí tak jemně, že každé písmeno nebo číslo měří pouze 3,5 mikronu na výšku. (Třicet těchto písmen vedle sebe by zabralo šířku lidského vlasu.)
Podnikající v luxusu jen zřídka odpovídají na otázky, jak takové technologie využívají. Ale je jasné, že někdo je kupuje. Signoptic Technologies, rozjíždějící se firma z francouzského Lyonu, má asi tucet evropských luxusních a farmaceutických klientů, kteří podepsali smlouvu na označování svých produktů, a právě si otevřela kancelář v Bostonu. Signoptic vlastní patent na proceduru, jež obstará cosi jako otisk prstů z každé kabelky, plastické láhve nebo papírového obalu, který sjíždí z výrobní linky. Otisk přemění v kód. Obchody a obchodníci posléze mohou vstupovat do databáze a výrobky verifikovat.
Společnosti nemusejí utrácet velké peníze, aby získaly špetku ochrany. Dokonce i vaše láhev s vínem za deset dolarů může být „cinknutá“ - padělatelé v Číně nebo v Thajsku tradičně sbírají nebo vyrábějí lahve na bordeaux, pak je znovu ze sudů s levným vínem naplní a opatří falešnými vinětami. Ženevská společnost Algoril proto uzavřela v roce 2005 smlouvu téměř se dvěma tucty producentů z Bordeaux. Za pouhých pár centů na jednu láhev tiskne Algoril viněty s vlastním kódem, který zákazník může porovnat s databází, k níž se připojí mobilním telefonem. Dominique Meneret, jenž právě podepsal smlouvu s Algorilem pro svá vína Domaine de Courteillac a Château de Bordeaux, sice ještě nebyl paděláním postižen, ale říká: „Dávám přednost pojistce do budoucna.“
Široká síť.
Společnosti jako Signoptic a Algoril jsou sice ještě drobné, ale už zaujaly pozornost francouzské vlády a evropských orgánů, jež se pokoušejí přijít se standardy ochrany autenticity v celoevropském měřítku. „Hlavní prioritou je zdraví a bezpečnost zákazníků,“ říká Pierre Delval, někdejší poradce francouzského ministerstva průmyslu, který nyní pracuje pro 47člennou Radu Evropy. „Potřebujeme v Evropě posunout padělatelství na úroveň kriminálního činu, ale můžeme to udělat až tehdy, budeme-li mít padělání nezvratně potvrzeno. Technologie, jakými disponují Signoptic a Algoril, nám v tom pomohou.“
Problém s databázovými systémy tkví v tom, že jsou ovlivňovány hackery, kteří se do nich mohou „nabourat“ a vložit kódy korespondující s padělanými víny nebo jakýmkoli jiným produktem. Proto mnohé silné konzumentské značky a výrobci volí vícevrstevnatý přístup, který kombinuje u jednoho produktu několik technologií. Když německá firma Beiersdorf začala dostávat stížnosti od ruských zákazníků na šampony značky Nivea, zapátrala a zjistila, že asi 30 procent lahviček je v regálech ruských obchodů falešných.
Beiersdorf se obrátil na dceřiný Tesas Scribos, který investoval 25 milionů do vývoje čtyřúrovňového bezpečnostního systému, který využívá techniku v rozsahu od prostého hologramu (viditelného pouhým okem) po zakódovaná mikrodata (čitelná pouze digitálním dekodérem). Propojením této technologie s intenzivním pátráním byl Beiersdorf schopen rozbít padělatelskou skupinu během šesti měsíců.
Velký risk, nové technologie Padělatele má odradit ochrana zboží od nepatrných biologických značek až po sofistikované algoritmy:
GENETIKA
Díky poznatkům vědy o DNA může být genetický materiál z rostlin převeden do zakódovaných znaků na nepadělatelný inkoust, nálepky, textilie a další materiály. Inspektoři přečtou značky pomocí detekčních per.
OTISKY PRSTŮ
Každý materiál má unikátní, pod mikroskopem viditelný vzorec, který může být redukován na řadu čísel. Identifikuje se tak místečko na kabelce, láhvi nebo na kousku oděvu. Společnost Signoptic tvoří takové záznamy a ukládá je do databází.
NANOTECHNOLOGIE
Molekuly o velikosti miliardtiny metru tvoří značkovadla, jež jsou viditelná pouze díky určitým typům energetických čidel. Lze tak označovat pravost paliv, obalů, inkoustů, plastů a dokonce i potravin a léků.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek