Návštěva tradičního mnichovského Oktoberfestu, na kterém se pravidelně vyčepuje na šest milionů litrů zlatavého moku, bude letos opět dražší. Mnichovský magistrát schválil pevné ceny v jednotlivých pivních halách, podle nichž máz speciálního ležáku Wiesn přijde na 8,70 až 9,20 eura (až kolem 220 korun). Tuplák, do něhož se bude točit pivo ze šesti pivovarů, tak poprvé na mnoha místech překoná magickou hranici devíti eur.
Hospodští nárůst cen vysvětlují vyššími náklady a stoupajícími mzdami výčepních na jedné z největších pivních slavností světa. Sdružení proti podvodnému čepování (VGBE) si ale myslí, že třicítka pivních hal chce jen nepřiměřeně zvyšovat své zisky. „Nesmíme zapomínat na to, že jde stále jen o lidovou veselici. Nelze se obohacovat na úkor hostů,“ napsali na radnici aktivisté.
Za pravdu jim dává i pohled do bavorských regionů, kde jsou ceny piva proti Mnichovu minimální. Tak třeba ve Straubingu se na tradiční veselici prodává máz piva za 7,40 eura. Jinde vyjde tuplák dokonce dvakrát levněji než na Oktoberfestu, kteří mnozí skalní Bavoři beztak považují za pivní Disneyland pro turisty.
THE WALL STREET JOURNAL
Denverské psouny nikdo nechce
Dopravní podnik amerického města Denver potřebuje někam „udat“ tisíce drobných prérijních živočichů – psouny. Jejich kolonie se přemnožily zrovna v místech, kudy povede rychlodráha na letiště. První tři stovky zvířat je nutné přestěhovat okamžitě, stavět se má už letos na podzim. Pokud se vášnivé stavitele nor nepodaří odstranit, ohrozí projekt za 1,1 miliardy dolarů.
Zdá se však, že město stojí před neřešitelným problémem. Hrabavá zvířátka nikdo nechce – jako domácí mazlíčci jsou příliš agresivní, na zahradách a v polích ničí zavlažovací zařízení a proti prodeji do „zverimexů“ nebo ke krmení predátorů protestují ochránci zvířat.
V podstatě jedinou možností je tak najít dostatečně velkou plochu s nízkou trávou, což však není jednoduché. K přestěhování tisícovek psounů by bylo třeba koupit několik stovek akrů. Většina okresů ve státě Colorado však už nabídku denverského dopravního podniku odmítla.
CHINA DAILY
Aloha, Číňané
Havajské ostrovy se těší rostoucí přízni čínských turistů. V loňském roce navštívilo americký stát 66 tisíc obyvatel Čínské lidové republiky, což byl ve srovnání s rokem 2009 nárůst o 35 procent. Uvádí to statistiky Havajského turistického úřadu, který očekává, že letos by mohlo přicestovat z nejlidnatější země světa 82 tisíc návštěvníků.
Číňané si pochvalují nejenom nádherné havajské pláže, ale také multikulturní atmosféru a přívětivost domácích lidí. Mnozí čínští imigranti se v 19. století podíleli na vytváření novodobé havajské kultury a pro řadu Číňanů symbolizuje Havaj most spojující jejich domovinu s USA.
Zástupci havajského turistického průmyslu doufají, že Číňané by mohli nahradit tradiční zástupy Japonců, kterých dříve jezdilo na ostrovy až dva miliony ročně. Kvůli zemětřesení ve Fukušimě ale jejich počet klesá. Hoteliéři a majitelé restaurací si také pochvalují, že zatímco průměrný turista utratí na Havaji za den 178 dolarů, v případě Číňanů to bývá až 368 dolarů.
TIMES LIVE
Země stoletých
Zimbabwskému prezidentovi Robertu Mugabemu se zřejmě podařilo najít recept na dlouhověkost svých občanů. Podle seznamů z loňských voleb se totiž hlasování zúčastnilo skoro sedmnáct tisíc lidí, kteří se narodili 1. 1. 1901. Voličů starších sto let bylo údajně přes 41 tisíc, což je mimochodem zhruba čtyřnásobek oproti několikrát lidnatější Británii. Několik stovek občanů se naopak k volbám těšilo natolik, že ani nepočkali na osmnácté narozeniny, přičemž někteří se k urnám dobatolili ve věku dvou let.
Reálné vysvětlení nabízí studie jihoafrického komentátora R. W. Johnsona, jemuž se podařilo k dosud utajovaným seznamům dostat. Podle něj se v nich objevilo na 2,5 milionu fiktivních lidí, a to nejen proto, že průměrný věk dožití v Zimbabwe je pouhých 45 let. „Volba s pomocí takového množství ,fantomů‘ bezpečně zajistí kýžený výsledek,“ komentuje Johnson snahy Mugabeho. Ten si chce setrvání u moci pojistit urychlením termínu voleb ke konci letošního
roku a prý očekává, že jeho návrh podpoří i Jihoafrické rozvojové společenství (SADC).
FINANCIAL TIMES
Alkohol do ulic
Francouzský výrobce alkoholu Rémy Cointreau se rozhodl pro neotřelou prodejní strategii. Po vzoru módních domů začal ve vybraných amerických městech budovat dočasné prodejny. Netradiční forma oslovení zákazníků v takzvaných pop-upech má zvýšit prodej vlajkového koňaku Louis XIII., který stojí 2300 dolarů (38 000 korun).
„Američané se během recese odtáhli od luxusního zboží, a tato značka to odnesla více než ostatní,“ vysvětloval ředitel marketingu pro vybraný koňak Augustin Depardon.
První pop-up Rémy otevřel před dvěma týdny v New Yorku a letos chce představit další v Los Angeles a Miami. Společnost vyhledává lokality v okolí luxusních butiků s dobrým dosahem pro chodce. Například newyorský pop-up je k nalezení ve čtvrti SoHo poblíž prodejen Louis Vuitton a Mont Blanc.