„Nesouhlasím s názory, že je trh na internetu nasycený a že se už nebudou opakovat příležitosti, které tu byly před rokem 2000,“ říká v exkluzivním rozhovoru Oldřich Bajer, jeden z nejúspěšnějších podnikatelů v historii českého internetu.
Když v roce 2007 dostal s parťákem Ondřejem Tomkem za prodej společnosti Centrum dohromady přibližně sto milionů eur, měl Oldřich Bajer jasno. S podnikáním na internetu je konec. „Měl jsem pocit, že to jde směrem, který mě už moc nebere. Navíc se všechno začalo neuvěřitelně zrychlovat a já nestíhal sledovat všechny nové trendy. Uspořádal jsem pro kolegy velký večírek a tam jsem jim oznámil, že v branži končím,“ vysvětluje vousatý sympaťák, se kterým jsem se sešel před konferencí, kde radil začínajícím podnikatelům.
Bez internetu to ale nakonec dlouho nevydržel, po pár letech se stal investorem v projektu Zoot.cz, který se dnes zaměřuje na prodej módy na internetu. Vyprofilování firmy do dnešní podoby ale trvalo poměrně dlouho, byznysmodel projektu se několikrát od základu měnil. „Tak už to při podnikání chodí. Z každé chyby se musíte poučit, z každé slepé uličky se musíte vrátit a hledat správnou cestu,“ říká Oldřich Bajer, který se zároveň angažuje v kultuře – spolupořádá hudební festivaly Rock for People a Nouvelle Prague.
Když se ohlédnete do roku 2007, kdy jste prodali Centrum, podařilo se vám za těch necelých osm let splnit všechno, co jste si v té době předsevzal?
Podařilo. Jediné, co jsem tehdy opravdu chtěl, byla fungující rodina a čas strávený s dětmi. To mě dostatečně naplňuje. Nic dalšího jsem nepotřeboval.
Spousta lidí, kteří prodají firmu za velké peníze, se okamžitě vrhá do dalších projektů. Jiní si dají pauzu a cestují po světě. A někdo zase zvolní a třeba spíš jen zpovzdálí jako andělský investor podporuje menší projekty. Jak to bylo ve vašem případě?
Rok před prodejem firmy se mi narodil první syn, takže jsem věděl, že se mu chci naplno věnovat. Psychologové tvrdí, že z hlediska vývoje dítěte jsou nejdůležitější první tři roky jeho života. A já nechtěl být táta, kterého jeho dítě v téhle době skoro nevidí. Samozřejmě to bylo možné i díky tomu, že jsem měl peníze a nemusel jsem řešit, z čeho budu na konci měsíce platit složenky. Pauzu od podnikání jsem si ale dal taky kvůli tomu, že jsem už nechtěl pokračovat v internetovém byznysu. Měl jsem pocit, že vývoj už je na mě příliš rychlý a nestíhám zachytávat všechny trendy.
Je něco, co byste z dnešního pohledu udělal za posledních osm let jinak?
Asi bych ještě víc a déle cestoval. Rok jsme žili s rodinou v Londýně a během té doby poznávali různé kouty světa. Teď zpětně bych to klidně ještě o dva roky prodloužil. Byl jsem v životní fázi, která je neopakovatelná. Ani potom, co jsme se vrátili zpátky do Česka, jsem se ale do byznysu nehrnul. Spíš jsem se začal zajímat o kulturní projekty, protože jsem chtěl poznat jinou branži a jiné lidi.
Jak se začne člověk starat o svoje peníze ve chvíli, kdy mu na účet připlují stovky milionů za prodej firmy?
Myslím si, že se to většinou neliší od toho, jak s penězi nakládal do té doby. Jestliže si někdo šetřil a odkládal stranou, tak to pravděpodobně bude dělat dál. Když někdo rád investoval, tak v tom bude pokračovat. A pokud někdo hodně utrácel, tak bude dál rozhazovat. Všechno jen ve větším měřítku.
Já sám jsem peníze nikdy moc neřešil. Ať už jich bylo málo nebo hodně. Mít spoustu peněz na účtu nepovažuju za zodpovědnost, která by mě měla svazovat. Radši se zaměřuju na to, abych se zapojil do projektů, které mají smysl a které mě budou naplňovat. Nechci o tom přemýšlet tak, že bych musel svoje peníze neustále zhodnocovat.
Celý rozhovor čtěte na webu Peníze.cz
Čtěte také:
Spoluzakladatel Centrum.cz Tomek koupil podíl ve vyhledávači Skypicker