Pokud by se na uplynulých Olympijských hrách v brazilském Riu udílely medaile sponzorům, nejvyšší cenný kov by získal jihokorejský gigant Samsung. Vyplývá to z indexu Brand Agility, který sestavila společnost Waggener Edstrom Communications (WE).
Mezi 12 globálními sponzory olympiády v Riu by za Samsungem skončily Coca-Cola a Visa. Naopak nejhůře si vedl švýcarský výrobce hodinek Omega a také McDonald´s, jemuž podle studie WE uškodilo „spojení s nezdravou stravou“.
Index byl sestaven na základě všech konverzací na zpravodajských serverech, sociálních sítích, blozích, diskusních fórech a Youtube. Z nich se hodnotila nejen četnost, ale také relevance, rychlost odpovědi na sociálních sítích, originalita, angažovanost a další faktory. V počtu zmínek pak například Coca-Cola za Samsungem nezaostala nijak výrazně.
Brand Agility Index (skóre, počet zmínek) | ||
---|---|---|
1. Samsung | 103 | 20 653 |
2. Coca-Cola | 94 | 17 405 |
3. Visa | 94 | 9 781 |
4. Toyota | 85 | 1 614 |
5. Procter & Gamble | 84 | 4 224 |
6. General Electric | 77 | 3 573 |
7. Atos | 73 | 3 389 |
8. McDonald´s | 68 | 6 452 |
9. Omega | 66 | 4 071 |
V žebříčku chybí Bridgestone, Panasonic a Dow Chemical. Zdroj: MarketingWeek
Organizátoři podle svých slov prodali 5,7 z 6,5 milionu lístků na olympijská klání. Mnoho disciplín se však odehrávalo před poloprázdnými tribunami. Podle WE ale pouze malý zájem o olympiádu za špatnými výsledky sponzorů nestál, na vině byl i špatný marketing.
„Vybudování silného příběhu je něco, na co firmy skoro zapomněly. Omega, Asos, Toyota nebo Fitness First se zaměřily na oslavné příspěvky vítězných sportovců, ale zapomněly na vytvoření příběhu kolem své značky,“ vysvětlil serveru MarketingWeek Gareth Davies z WE. „Proti tomu Samsung pravidelně vydával videa ‚School of Rio‘, kterými v publiku vzbudil velkou angažovanost.“
Ukázka videa z dílny Samsungu:
V rámci jednotlivých olympijských výprav stojí za zmínku sponzoři Velké Británie, která v Riu nejvíce zazářila ziskem rekordních 67 medailí a druhým místem v žebříčku národů po USA. Nejlépe ze sponzorů britské výpravy si vedla japonská automobilka Nissan. Pomyslnou stříbrnou medaili by bral Adidas a bronzovou Aldi. Ani zde ovšem většina z devíti sponzorů podle WE neobstála.
Brand Agility Index (skóre, počet zmínek) | ||
---|---|---|
1. Nissan | 99 | 4 025 |
2. Adidas | 88 | 7 529 |
3. Aldi | 85 | 5 421 |
4. DFS (Direct Furnishing Supplies) | 65 | 1 065 |
5. Deloitte | 56 | 242 |
6. Kellogg’s | 55 | 100 |
7. BP | 52 | 1 426 |
8. Fitness First | 49 | 59 |
Zdroj: MarketingWeek
Kvůli neúspěchu sponzorů na olympiádě mohou nyní firmy preferovat před atletikou (a jinými olympijskými sporty) fotbal, myslí si Steve Looney z firmy Opinium Research.
„V porovnání s Eurem 2016 náš výzkum olympiády ukázal, že jen málo značek dokázalo využít svého spojení s Riem 2016,“ tvrdí Looney. „Navzdory fenomenálnímu úspěchu Britů na olympiádě a tragickému vystoupení Anglie na Euru firmy během fotbalového šampionátu vydělávaly snadněji. Fotbal se jeví jako mnohem lepší komerční volba, kde mohou firmy lépe získávat pozornost.“