Největší domácí firma na brýlové čočky má dvouciferný růst a pokukuje po východu.
Když navštívíte firmu Omega Optix v Brandýse nad Labem, zdá se vám něco zvláštního. Za chvíli na to přijdete. Pokud nemáte na nose brýle, jste jediný široko daleko. Vítejte v největší tuzemské společnosti, odkud plyne každý rok kolem čtyř milionů brýlových čoček všech druhů do Česka a celé Evropy. Teď se společnost s půlmiliardovým obratem chystá i do Íránu.
Miliony na skladu
Do Brandýsa se přivážejí neopracované čočky i z tisíce kilometrů vzdálených destinací, jako je třeba Malajsie. Na skladě má firma zásobu na čtyři měsíce, tedy asi milion kusů. Rozděluje je do dvou skupin – výrobní a skladové. Ty skladové jen prodává, tak jako začínala kdysi na začátku devadesátých let. Ročně jich Omegou projde kolem tří milionů. Výrobní čočky oproti tomu musí upravit a takových vyprodukuje ročně kolem 750 tisíc. Právě tenhle segment je velmi zajímavý – v Brandýse mají nejmodernější techniku, a dokonce pro výrobce drahých a citlivých přístrojů testují jejich prototypy.
Do nákupu moderní techniky firma investovala za posledních šest let sedmdesát milionů korun, a nyní navíc dokončuje novou halu, kam se přesune část současného provozu, což je investice za dalších třicet milionů.
Důvod úspěchu? Evropa stejně jako Česko stárne. Lidé potřebují stále častěji brýle a Omega Optix díky technologiím umí vyrábět evropskou kvalitu za ceny, ke kterým se ve výrobě nemohou v Německu, Francii nebo Anglii nikdy dostat. „Denně vyvážíme až sedmdesát balíků jen do Německa. Jsme schopni do německé optiky dodat čočku stejně rychle jako místní laboratoře, cena je ale v náš prospěch neporovnatelná,“ popisuje ředitel firmy Jindřich Konrád. Na vývoz jde až sedmdesát procent všech výrobků z Brandýsa. Hlavními trhy jsou pro Omegu vedle Německa ještě Anglie, Itálie, Francie a Švédsko.
„Německo zastupuje 20 procent naší vývozní kapacity. Loni se nám zde podařilo zvýšit obrat o více než deset procent a podle dlouhodobých ukazatelů to vypadá, že toto růstové tempo udržíme i v příštích letech. V závislosti na rostoucí poptávce na zahraničních i českých trzích jsme museli v Brandýse výrazně zvednout výrobu,“ doplňuje Martin Cullen, ředitel exportu ze společnosti Omega Optix.
Z haly až na nos
Předtím než čočka v Brandýse putuje na opracování, vypadá jako něco, co by se dalo přirovnat ke zvětšovacímu sklu, které se vsazuje do plastové obroučky obyčejné lupy. Na konci je proti tomu vybroušený a vyleštěný plátek čočky, která může být podle potřeby zákazníka zabarvená, ostřit na dálku, na blízko nebo podle nejnovějších trendů dokáže obojí zároveň. Čočka z Brandýsa umí také filtrovat modré světlo monitorů, může dostat antireflexní vrstvu nebo řadu dalších úprav.
Proces, kterým v továrně prochází, je v českých poměrech unikátní. Běh malých sklíček se dá sledovat na pásech, které zajíždějí do drahých přístrojů k opracování, do lázní k máčení nebo do rukou zaměstnankyň k barvení a pak pokračují až k balení a expedici.
Každou čočku provází čárový kód, po jehož načtení se některému druhu opracování buď vyhne, nebo do něj zamíří. Výroba v Brandýse běží sedm dní v týdnu, 24 hodin denně a podílí se na ní 240 lidí.
V roce 2014 měla firma obrat v objemu 480 milionů při nezdaněném zisku 50 milionů.
Jen barvení probíhá ručně. Čočka je při něm ponořená jen pár minut, někdy ale i dvě hodiny. Proces mají mimochodem na starost výhradně ženy, lépe totiž rozlišují barvy než muži. Může to znít jako klišé, ale kde jinde by to měli mít ozkoušené než právě v továrně na brýle.
Ke všem zemím, kam se zboží z Brandýsa vyváží, přibude brzy i Írán. „Tato země by pro nás mohla mít stejně velký potenciál jako Německo. Chybí tam totiž zboží ve střední cenové hladině. Buď se prodává dráž než v třeba v Německu, nebo se tam dovážejí nekvalitní levné kusy z Číny. My bychom chtěli ten střední trh ovládnout,“ říká Jindřich Konrád. Omega Optix bude muset samozřejmě vyřešit ještě řadu komplikací s legislativou a úřady. Už má ale prvního zákazníka a kontakty na distributory přístrojů, kteří mají také své klienty v oboru. „Příští rok tam výrazně rozšíříme naši stopu,“ plánuje ředitel.
Naopak na ústupu je ruský trh. Ještě před třemi lety byl pro Omegu stejně jako pro další firmy zajímavý, platební morálka tamních firem se ale velmi zhoršila. V žebříčku přibližně třicítky zemí, kam se z Brandýsa vyváží, drží Rusko zhruba až šestou pozici.
Expanzi chystá i Fruitisimo České Fruitisimo chce „vyšťavit" konkurenci. Míří za hranice |
Příležitosti na zahraničních trzích a stárnutí evropské populace pomáhají Omeze být finančně atraktivní firmou. V roce 2014 měla obrat v objemu 480 milionů při nezdaněném zisku 50 milionů. Byl to oproti předchozímu roku v obou položkách dvouciferný růst a firma ho očekává i za rok 2015.