Menu Zavřít

Omega Optix expanduje s čočkou do Íránu

9. 7. 2016
Autor: profimedia

Největší domácí firma na brýlové čočky má dvouciferný růst a pokukuje po východu.

Když navštívíte firmu Omega Optix v Brandýse nad Labem, zdá se vám něco zvláštního. Za chvíli na to přijdete. Pokud nemáte na nose brýle, jste jediný široko daleko. Vítejte v největší tuzemské společnosti, odkud plyne každý rok kolem čtyř milionů brýlových čoček všech druhů do Česka a celé Evropy. Teď se společnost s půlmiliardovým obratem chystá i do Íránu.

Miliony na skladu

Do Brandýsa se přivážejí neopracované čočky i z tisíce kilometrů vzdálených destinací, jako je třeba Malajsie. Na skladě má firma zásobu na čtyři měsíce, tedy asi milion kusů. Rozděluje je do dvou skupin – výrobní a skladové. Ty skladové jen prodává, tak jako začínala kdysi na začátku devadesátých let. Ročně jich Omegou projde kolem tří milionů. Výrobní čočky oproti tomu musí upravit a takových vyprodukuje ročně kolem 750 tisíc. Právě tenhle segment je velmi zajímavý – v Brandýse mají nejmodernější techniku, a dokonce pro výrobce drahých a citlivých přístrojů testují jejich prototypy.

Do nákupu moderní techniky firma investovala za posledních šest let sedmdesát milionů korun, a nyní navíc dokončuje novou halu, kam se přesune část současného provozu, což je investice za dalších třicet milionů.

Důvod úspěchu? Evropa stejně jako Česko stárne. Lidé potřebují stále častěji brýle a Omega Optix díky technologiím umí vyrábět evropskou kvalitu za ceny, ke kterým se ve výrobě nemohou v Německu, Francii nebo Anglii nikdy dostat. „Denně vyvážíme až sedmdesát balíků jen do Německa. Jsme schopni do německé optiky dodat čočku stejně rychle jako místní laboratoře, cena je ale v náš prospěch neporovnatelná,“ popisuje ředitel firmy Jindřich Konrád. Na vývoz jde až sedmdesát procent všech výrobků z Brandýsa. Hlavními trhy jsou pro Omegu vedle Německa ještě Anglie, Itálie, Francie a Švédsko.

„Německo zastupuje 20 procent naší vývozní kapacity. Loni se nám zde podařilo zvýšit obrat o více než deset procent a podle dlouhodobých ukazatelů to vypadá, že toto růstové tempo udržíme i v příštích letech. V závislosti na rostoucí poptávce na zahraničních i českých trzích jsme museli v Brandýse výrazně zvednout výrobu,“ doplňuje Martin Cullen, ředitel exportu ze společnosti Omega Optix.

Z haly až na nos

Předtím než čočka v Brandýse putuje na opracování, vypadá jako něco, co by se dalo přirovnat ke zvětšovacímu sklu, které se vsazuje do plastové obroučky obyčejné lupy. Na konci je proti tomu vybroušený a vyleštěný plátek čočky, která může být podle potřeby zákazníka zabarvená, ostřit na dálku, na blízko nebo podle nejnovějších trendů dokáže obojí zároveň. Čočka z Brandýsa umí také filtrovat modré světlo monitorů, může dostat antireflexní vrstvu nebo řadu dalších úprav.

Proces, kterým v továrně prochází, je v českých poměrech unikátní. Běh malých sklíček se dá sledovat na pásech, které zajíždějí do drahých přístrojů k opracování, do lázní k máčení nebo do rukou zaměstnankyň k barvení a pak pokračují až k balení a expedici.

Každou čočku provází čárový kód, po jehož načtení se některému druhu opracování buď vyhne, nebo do něj zamíří. Výroba v Brandýse běží sedm dní v týdnu, 24 hodin denně a podílí se na ní 240 lidí.

V roce 2014 měla firma obrat v objemu 480 milionů při nezdaněném zisku 50 milionů.

Jen barvení probíhá ručně. Čočka je při něm ponořená jen pár minut, někdy ale i dvě hodiny. Proces mají mimochodem na starost výhradně ženy, lépe totiž rozlišují barvy než muži. Může to znít jako klišé, ale kde jinde by to měli mít ozkoušené než právě v továrně na brýle.

Ke všem zemím, kam se zboží z Brandýsa vyváží, přibude brzy i Írán. „Tato země by pro nás mohla mít stejně velký potenciál jako Německo. Chybí tam totiž zboží ve střední cenové hladině. Buď se prodává dráž než v třeba v Německu, nebo se tam dovážejí nekvalitní levné kusy z Číny. My bychom chtěli ten střední trh ovládnout,“ říká Jindřich Konrád. Omega Optix bude muset samozřejmě vyřešit ještě řadu komplikací s legislativou a úřady. Už má ale prvního zákazníka a kontakty na distributory přístrojů, kteří mají také své klienty v oboru. „Příští rok tam výrazně rozšíříme naši stopu,“ plánuje ředitel.

MM25_AI

Naopak na ústupu je ruský trh. Ještě před třemi lety byl pro Omegu stejně jako pro další firmy zajímavý, platební morálka tamních firem se ale velmi zhoršila. V žebříčku přibližně třicítky zemí, kam se z Brandýsa vyváží, drží Rusko zhruba až šestou pozici.

Příležitosti na zahraničních trzích a stárnutí evropské populace pomáhají Omeze být finančně atraktivní firmou. V roce 2014 měla obrat v objemu 480 milionů při nezdaněném zisku 50 milionů. Byl to oproti předchozímu roku v obou položkách dvouciferný růst a firma ho očekává i za rok 2015.

  • Našli jste v článku chybu?