Menu Zavřít

Omezení jednorázových plastových obalů změní výrobu firem i návyky zákazníků. Čas na diskusi je teď

17. 6. 2019
Autor: Euro.cz

Všichni už nějakou dobu slýcháme o obrovském znečištění moří plasty. Nedávno byla přijata směrnice Evropské unie o omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí, která na tento problém reaguje. Je to však jen jeden z dílů skládanky zvané oběhové hospodářství.

Pod tímto pojmem si můžeme v kostce představit způsob výroby, který má za cíl zachovat v co největší možné míře hodnotu výrobků, materiálů a zdrojů, a minimalizovat tak vznik odpadu.

Pětaosmdesát procent na plážích

Teď bude hodně záležet na tom, jak se Česká republika k implementaci evropské směrnice postaví. Na zapracování máme dva roky, takže s ohledem na délku našeho legislativního procesu je tedy nejvyšší čas zahájit diskusi.

Hlavním cílem směrnice je zabránit znečišťování moří odpadem z plastových výrobků. Plasty totiž tvoří cca 85 procent celkového odpadu v mořích (měřeno dle odpadu nalezeného na plážích), přičemž polovina z toho jsou právě plastové výrobky na jedno použití. Směrnice tak cílí na to, aby se namísto jednorázových plastových výrobků vyráběly vhodné alternativy, které budou opakovaně použitelné a nebudou zatěžovat životní prostředí. To samozřejmě není úplnou revolucí, jelikož jednorázové plastové výrobky zde nebyly odnepaměti a jde spíš o výdobytek posledních let.

Evropský zákaz se bude týkat konkrétně plastových vatových tyčinek, příborů, talířů, brček, nápojových míchátek, tyčinek od balonků a dále také obalů na jídlo, nádob na nápoje a kelímků na nápoje vyrobených z expandovaného polystyrenu.

Vedle zákazu vybraných plastových výrobků dále směrnice ukládá členským státům povinnost zavést taková opatření, která sníží spotřebu jednorázových obalů na jídlo a nápojových kelímků. Zatímco tyto obaly budou zakázané úplně, u ostatních budou muset být přijata opatření, která zajistí, že v roce 2026 dojde ke snížení jejich spotřeby v porovnání se spotřebou těchto výrobků v roce 2022. To se dá zajistit třeba vyžadováním, aby v místě konečného prodeje zákazníkům byly k dispozici opakovaně použitelné alternativy plastových výrobků. Další variantou je případné poskytování vybraných plastových výrobků koncovému zákazníkovi za poplatek.

Tento přístup byl zaveden třeba u plastových nákupních tašek, které od 1. ledna 2018 již nesmějí prodejci zákazníkům poskytovat zdarma.

Najděte si něco jiného

Tyto změny budou mít dopad samozřejmě zejména na výrobce těchto výrobků, kteří budou muset od základů změnit portfolio svých produktů. Změny se však dotknou také gastronomického sektoru a pořadatelů různých akcí. V posledních letech již ale vidíme, že mnoho podniků nabízí kávu a jiné nápoje do vratných kelímků a řada festivalů přešla od jednorázových nápojových obalů k těm zálohovaným. Správně zvolenými opatřeními lze nejen posílit pozitivní vnímání značky, ale také zintenzivnit svůj vztah se zákazníkem, který bude opakovaně používat nádoby konkrétní značky.

Směrnice se dále dotkne také označování výrobků. Dámské vložky, tampony, vlhčené ubrousky, nápojové kelímky a filtry tabákových výrobků tak budou muset nést nové informace. Zaprvé bude spotřebitele nutné informovat o tom, jak vhodně nakládat s odpadem z těchto výrobků, nebo naopak jakému způsobu se vyhnout. Důvodem k tomuto opatření je fakt, že dámské hygienické potřeby a vlhčené ubrousky jsou častokrát vyhazovány do kanalizace, čímž dochází k jejímu poškození a ucpávání. Dále bude třeba výrobky označit informací, zda se v nich vyskytují plasty. A za třetí bude nutné uvést, jaké nepříznivé dopady na životní prostředí má vyhazování těchto výrobků mimo místa určena k ukládání odpadu.

Bude to kampaň

Změny v přístupu k plastům mají podpořit osvětové kampaně. Jejich cílem je snížení „litteringu“, tedy vyhazování odpadků do přírody, rozšíření informací o dostupnosti opakovaně použitelných alternativ, vhodných možnostech nakládání s odpady z takových výrobků, dopadu odhazování těchto výrobků mimo místa k tomu určené či jejich dopadech na kanalizaci. Opět je otázkou, jaký způsob opatření členské státy zvolí.

Jednou možností je přenést povinnost osvěty na výrobce těchto produktů, jako je tomu už nyní u elektrozařízení, pneu matik či baterií. Další možností jsou akce ministerstva životního prostředí, do kterých se firmy mohou dobrovolně zapojit.

Správně zvolenými opatřeními lze nejen posílit pozitivní vnímání značky, ale také zintenzivnit svůj vztah se zákazníkem, který bude opakovaně používat nádoby konkrétní značky.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Klára Veverková, Filip Hloušek

  • Našli jste v článku chybu?