Představa Varů jako místa, kde se odehraje světová premiéra Pirátů s Karibiku s účastí Johnnyho Deppa a Penélope Cruzové, působí dost bizarně. K místní živé a neformální atmosféře se rozhodně víc hodí Renée Zellwegerová, která před čtyřmi lety slavnostně přijala Křišťálový glóbus za přínos světové kinematografii v džínách a tričku, protože se jí cestou ztratil kufr s připravenou luxusní róbou. Nikdo ovšem nečekal, že hollywoodská celebrita si už doma nastudovala dílo Břetislava Pojara, aby legendě českého animovaného filmu mohla zodpovědně předat jeho vlastní Křišťálový glóbus.
Za Křišťálovým glóbem
Prestižní „čestná“ cena nabízí dobrou příležitost, jak do Varů přilákat ceněné hvězdy. Na pódiu Velkého sálu hotelu Thermal se tak v posledních letech vystřídala řada velkých osobností. O žádné strategii určující výběr oceněných se však nedá mluvit. „Moje plány se vždycky odrážely jen na výběru filmů, případně tvůrců, jejichž výročí se právě blížilo,“ objasňuje letitá opora MFF Karlovy Vary Eva Zaoralová a dodává: „Dlouhodobé trendy v tomto směru dost dobře ani nemohou existovat. Vše se odehrává hlavně na základě osobních známostí, často jde o náhody a shody okolností.“
Sama Zaoralová vzpomíná, jak v Cannes potkala španělského režiséra Carlose Sauru a připomněla mu, že s ním kdysi dělala rozhovor pro časopis Film a doba. Otázka, zda by v létě 2000 nezavítal na festival a nepřijal Křišťálový glóbus za přínos světové kinematografii, se potom už vysloveně nabízela.
„Když jsem v New Yorku kdysi Miloši Formanovi představila Jiřího Bartošku, pozval nás k sobě domů. Ptali jsme se, jestli neví o někom, kdo by přijel do Varů,“ vzpomíná dlouholetá umělecká ředitelka festivalu, která se letos posunula na místo umělecké poradkyně. „Před námi zvedl telefon a zavolal Michaelu Douglasovi a bylo to. Později nám Forman takhle přihrál Edwarda Nortona, který mu v roce 1996 hrál ve filmu Lid vs. Larry Flynt. Julii Ormondovou nám zase dohodil Ivan Passer, který ji režíroval ve filmu Stalin,“ vypráví Zaoralová.
Díky známým a kontaktům tak na festival přijely takové celebrity, jako byl Gregory Peck, Whoopie Goldbergová, Pierre Richard, Philippe Noiret nebo Mia Farrowová. „Někdy se také stane, že někdo slavný o Varech slyší a chce se na vlastní oči přesvědčit, jaké to tu je. To byl případ Roberta Redforda. Díky němu jsme pak získali kontakt na festival Sundance,“ připomíná Zaoralová slavného hosta, který má patronát nad nejprestižnějším americkým festivalem nezávislého filmu.
Na prvním místě autoři
„Naší základní koncepcí je uvádění dobrých filmů, pokud možno autorských. Vyhýbáme se senzacím a typicky diváckým hitům,“ vysvětluje Eva Zaoralová. Zajímavost většiny varských hostů se tak odvozuje od kvality vybraných filmů. Obojí v posledních letech stoupá, i když představy a sny organizátorů stále víc limituje realita.
„Dnes má každý známější herec agenta a agentury požadují za zprostředkování jeho účasti na festivalu peníze. Jenže to zásadně odmítáme,“ líčí obvyklou praxi Eva Zaoralová. „Honorář od nás nikdy nedostane ani samotná hvězda. Platíme samozřejmě cestu jí i jejímu doprovodu, má komfortní ubytování a služby, ale obdrží od nás maximálně malé kapesné na tuzéry pro personál,“ dodává.
Třeba francouzská herečka Catherine Deneuveová sice v roce 2005 v době festivalu pobývala v Karlových Varech, ale pořadatelé ji nezvali. Požadovanou (značně vysokou) částku jí zaplatil časopis Instinkt.
„Řada festivalů se pyšní hvězdami a ani se netají tím, že jim za jejich účast platí,“ vysvětluje Zaoralová. „To se samozřejmě netýká třeba Cannes nebo Benátek, kam celebrity někdy jezdí jen pro vlastní potěšení.“
Defilé známých tváří na červeném koberci, které závidíme jiným festivalům kategorie A, se ovšem odvíjí i od povinnosti hvězd propagovat „své“ filmy, kterou mívají zakotvenou už ve smlouvě. Pompa a pozlátko provázející uvedení filmů v Berlíně, Benátkách či v Cannes je tak vlastně součástí reklamní strategie studia.
Leo s dědečkem i babičkou
Ve Varech panuje „uživatelsky přátelská“ atmosféra. Neagresivní fanouškovské prostředí si vychutnávají hlavně hvězdy, jež jsou doma středem permanentní dotěrné pozornosti. A naopak si na festivalu užívají potlesku i začátečníci, kteří přivážejí svůj profesionální debut. Nejednou se navíc stalo, že z neznámých začátečníků se pár let po jejich návštěvě na festivalu staly celebrity.
Vytipovat zajímavé začátečníky organizátoři karlovarského festivalu dokážou často s nevídanou předvídavostí. Pro ně samotné je pak samozřejmě snadnější je do Varů dostat, protože jsou pružnější a méně nároční než pracovně přetížené hvězdy.
Nejviditelnějším příkladem takové „hvězdy budoucnosti“ je Leonardo DiCaprio, který přijel do Varů coby dvacetiletý v roce 1994 s tragikomedií Co žere Gilberta Grapea? Návštěvníci ho prakticky neznali a vesměs litovali, že s filmem nepřijel představitel titulní role, populárnější Johnny Depp. Kdo ovšem tehdy ukořistil fotku nebo podpis dnešní superhvězdy, která se tehdy bleskově zapojila do karlovarského nočního života, jistě nelituje.
Cesty do Čech nelitoval ani sebevědomý Leo, který do Varů přijel v doprovodu svých německých prarodičů. Právě tady se totiž dohodl s režisérkou Agnieszkou Hollandovou na účasti v jejím dramatu Úplné zatmění, které znamenalo další z mezníků v jeho rozjeté kariéře.
Stejně šťastnou ruku měli pořadatelé festivalu s Annette Beningovou. Ta přijela do Varů v roce 1990. Bylo jí sice už dvaatřicet, ale režisér Miloš Forman si ji vyhlédl na Broadwayi a objevil pro film. Proslavila ji jeho tragikomedie Valmont, kde ztvárnila velkou roli intrikánské markýzy de Merteuil. Na tiskové konferenci tehdy Forman křehké, sympatické herečce předpověděl hvězdnou budoucnost. Dnes má Beningová dva Zlaté glóby a patří k nejoceňovanějším americkým hvězdám střední generace.
Proslavení baťůžkáři
V Karlových Varech se zřejmě ukula i žhavá kariéra začínající Ani Geislerové: ta dorazila na festival s dramatem debutujícího Filipa Renče Requiem pro panenku v roce 1992. Bylo jí šestnáct, šlo o její první hlavní roli a pro diváky i filmové odborníky představovala jeden ze zjevných důkazů životaschopnosti českého porevolučního filmu. Její tvář zdobila 18. července titulní stranu karlovarského festivalového deníku a podtitulek jí přiřkl titul nepochybného objevu. Dnes je pětatřicetiletá Geislerová největší a nejžádanější domácí celebritou.
V rámci přehlídky tvorby nezávislých filmařů zase do Varů zavítali bratři Ethan a Joel Coenovi. V USA už byli v uměleckých kruzích proslavení, pro české diváky však představovali velkou neznámou. Návštěvu dnešních režisérských hvězd dobře charakterizuje fotografie, na níž s baťůžky a v džínách pózují u naleštěného bílého lincolnu, který je přivezl z letiště. Filmaři, kteří společně vlastní čtyři Oscary, tehdy připomínali typické návštěvníky festivalu, kteří přespávají ve stanovém městečku a v polovině týdne začnou uvažovat o výměně propoceného trička. Jako nenápadní, ale ambiciózní začátečníci přijeli do Varů i dnešní režisérské hvězdy Tom Di Cillo nebo Olivier Assayas.
Zrodila se hvězda
Díky internetu už jsou varští fanoušci na „budoucí hvězdy“ připraveni lépe než na počátku devadesátých let. Začínající DiCaprio, který do Varů přijel s pověstí ceněné dětské hvězdy a oscarovou nominací, by dnes v baru v Thermalu určitě ani vteřinu neseděl sám. Někdy je ovšem nemožné hvězdný potenciál nesmělého začátečníka odhadnout.
Sedmnáctiletá Angličanka Keira Knightleyová, která před deseti lety přijela uvést rodinné drama Čistá, působila půvabně a mile, ale trochu matně. Už v říjnu roku 2001 ovšem do českých kin vpadla s úspěšnou romantickou komedií Blafuj jako Beckham a v následujícím roce odstartovala svou hvězdnou kariéru prvními Piráty z Karibiku. Dnes se Knightleyová díky dramatu Pokání a kostýmní romanci Pýcha a předsudek vypracovala mezi nejžádanější anglofonní mladé hvězdy.
„Scarlett Johanssonová dorazila na festival v roce 2001 s filmem režiséra Terryho Zwigoffa Přízračný svět,“ říká Eva Zaoralová. Mladičké herečce ještě nebylo ani sedmnáct a novináři měli sklon ji přehlížet. „Přijela totiž s Thorou Birchovou, která už byla v té době slavná díky Americké kráse. Takže se všichni novináři vrhali hlavně na ni,“ vysvětluje.
Krásná Scarlett byla tehdy trochu upozaděná, dnes se ovšem karty obrátily: šestadvacetiletá blondýnka svou všestrannost dokazuje napříč uměleckou i mainstreamovou scénou. Stejně stará Birchová naopak od Přízračného světa nenatočila žádný zajímavější film.
K hvězdné kariéře má nakročeno i Michael Pitt, který do Varů přijel před šesti lety s dramatem Poslední dny, v němž ztělesnil postavu hudební star inspirovanou Kurtem Cobainem. Šestadvacetiletý Američan se dnes z nezávislé sféry přesouvá do Hollywoodu: do prestižního seriálu HBO Impérium – Mafie v Atlantic City si ho vybral sám Martin Scorsese. Legendární režisér ho obsadil i do svého nejnovějšího díla – Velkého objevu Huga Cabreta, jenž se podle předpokladů má stát hitem letošních Vánoc.
Nejnovějším příkladem kariéry, která se rodila v Karlových Varech, je Kanaďanka Ellen Pageová. Ta přijela v roce 2007 s filmem Tracey: Fragmenty jako nečitelná začátečnice. „Nezávislou“ pověst si totiž zrovna pokazila roličkou v nepovedeném, ale výdělečném komiksovém spektáklu X-Men: poslední vzdor. Sympatická a skromná dvacetiletá dívka ovšem už na podzim 2007 zazářila i v českých kinech v hlavní roli neortodoxní komedie Juno, která ji vynesla nominaci na Oscara. Dnes má Pageová bezpečné postavení vycházející hvězdy, a to jak díky roli architektky Ariadne v prestižní sci-fi Počátek, tak díky angažmá v novém projektu Woodyho Allena s předpokládanou premiérou v příštím roce.
Kdo se k Ellen Pageové a ostatním přiřadí letos?