Přístavy a společnosti od začátku roku bojují s krizí globálního dodavatelského řetězce. Chvíli se zdálo, že se situace začíná stabilizovat, nyní však pro celé odvětví přichází další výzva – nová varianta koronaviru s názvem omikron. „Je to další zkouška odolnosti již tak napjatých dodavatelských řetězců,“ potvrdil webu CNBC Per Hong, vedoucí partner poradenské společnosti Kearney.
Svět se o omikronu dozvěděl koncem listopadu, jako první na něj upozornili vědci z Jihoafrické republiky. Světová zdravotnická organizace (WHO) jej vzápětí označila za „variantu vyvolávající obavy“ a dodala, že se zmutovaný virus pravděpodobně bude rychleji šířit a mohl by se potenciálně stát „velmi vysokým“ globálním rizikem.
Od té doby byl tento druh nákazy zjištěn na území Velké Británie, Francie, Izraele, Belgie, Nizozemska, Německa, Itálie, Austrálie a mnoha dalších států včetně Česka. V pevninské Číně sice žádné případy dosud hlášeny nebyly, podle Honga je však vysoce pravděpodobné, že se Peking zachová, jako by se tak stalo. Například už jen proto, že se vir objevil v jedné z jeho autonomních oblastí, a sice v 7,5milionovém Hongkongu.
Opatření v jedné zemi brzdí i ty okolní
„Očekává se, že Čína nastartuje svou politiku nulové nákazy, která v minulosti zahrnovala hromadné uzavírky celých měst, vynucené karantény a také přísné kontroly v přístavech, včetně monitorování lodí a nákladu, aby se zabránilo příchodu případů,“ sdělil Hong. Také další analytici varovali, že by Čína mohla s výskytem omikronu své restrikce zintenzivnit.
To je ale problém, protože jak se ukázalo na počátku pandemie, tvrdá opatření a uzávěry v jedné zemi mají významné vedlejší účinky a vliv i na chod okolních států: „Pokud k tomu skutečně dojde, nejenže bude omezena přeprava, ale určitě zaznamenáme ještě větší nedostatek klíčových výrobních komponentů a prodloužení počtu nevyřízených objednávek základních elektronických, automobilových a spotřebních výrobků.“
Podle údajů Světové rady pro námořní dopravu je sedm z deseti nejvytíženějších přístavů v Číně. Na prvním místě je Šanghaj, na třetím Ningbo-Čou-šan a na čtvrtém Šen-čen. Osmá příčka vloni patřila zmíněnému Hongkongu.
Omikron může způsobit 1,6procentní propad asijského HDP
WHO pro jistotu uvedla, že stále není jasné, zda varianta omikron způsobuje závažnější onemocnění než jiné kmeny, například delta. Potíž však je, že dodavatelské řetězce po celém světě čelily řadě překážek už dávno před jejím objevením, a to počínaje nedostatkem kontejnerů přes ucpaný Suezský průplav, záplavy v klíčových oblastech až po přeplněné přístavy, ve kterých se zboží hromadilo vinou chybějících řidičů nákladních vozidel. Opomenout nelze ani energetickou krizi v pevninské Číně a Evropě.
Navzdory všemu výše zmíněnému se podle analytiků situace na poli námořní přepravy do jisté míry stabilizovala - ačkoliv je stále na hony vzdálená tomu, v jakém stavu se odvětví nacházelo před epidemií koronaviru. Tento trend by se však nyní mohl naneštěstí opět zvrátit.
Celosvětově v průběhu roku 2021 dorazila do svých cílových destinací včas méně než polovina lodí. Zpoždění se přitom trvale prodlužuje – ve srovnání s přibližně čtyřmi dny v letech 2018 a 2019 jsou dodací lhůty nyní o více než týden delší, uvádí podle CNBC Oxford Economics.
Čína není pochopitelně jedinou zemí, kterou strašák v podobě omikronu hluboce znepokojuje. Obavy ohledně jeho dopadů má též sousední Vietnam, který se dle analytiků výzkumné společnosti TS Lombard chystá znovu získat velký podíl na vývozu po obzvláště silné třetí vlně.
Pandemie způsobila, že země z jihovýchodu Asie uzavřela své továrny, což zapříčinilo problémy mnoha americkým firmám, které zde mají výrobní závody. Pokud se proces jejich znovuotevírání v důsledku nové mutace zasekne, může to z hrubého domácího produktu Asie v příštím roce ,ukousnout‘ 1,6 procentního bodu, předpokládá Oxford Economics.