Epidemie koronaviru má zničující dopad na lidské životy a
ekonomiku v Číně. Jsou i takoví hráči, kteří objevili nové příležitosti a
přizpůsobili svůj byznys model tak, aby byli schopni vytěžit ze současných
podmínek maximum. Jakmile bude epidemie pod kontrolou, tyto společnosti by
mohly získat větší tržní podíl a silnější pozici na trhu.
Odvětví jako technologie, zábavní průmysl, vzdělávání,
zdravotní péče a telekomunikace zažívají zvýšený zájem od uživatelů, kteří jsou
nuceni pracovat z domova, nemohou navštěvovat školu, mají omezený přístup ke
službám nebo omezenou, případně žádnou možnost přepravy.
Stejně jako po epidemii SARS roste e-commerce
Jelikož znovuotevřené kanceláře a továrny jsou veřejná místa,
jakákoli infekce může mít vážné ekonomické a právní dopady. Proto stále většina
majitelů preferuje, aby jejich zaměstnanci raději pracovali z domova. V roce
2002 virus SARS infikoval tisíce lidí a zabil jich stovky v Číně, ovšem zároveň
tato epidemie posílila rozvíjející se čínský e-commerce. Lidé zůstávali doma,
aby se chránili před smrtelným virem, a nakupovali více zboží přes internet.
O 17 let později koronavirus přinutil miliony lidí zůstat
doma a technologičtí giganti jako Alibaba, Tencent a další cítí příležitost
uspokojit rostoucí požadavky zákazníků. Další technologické firmy poskytují
digitální nástroje firmám, soukromým osobám i vládám, aby mohly účinněji
bojovat s nákazou.
Nejvíc profitují počítačové hry
Čínští spotřebitelé podle průzkumů tráví průměrně na mobilním
internetu více času. Doba vzrostla z 6,1 hodiny denně v lednu na 6,8 hodin za
den během svátků čínského nového roku. Po skončení těchto svátků během
vrcholící epidemie v únoru vzrostla dokonce na 7,3 hodiny za den. Online
uživatelé objednávali hlavně čerstvé jídlo a čisticí a dezinfekční prostředky.
Dalším rostoucím odvětvím byly online hry a živé vysílání, které zaznamenaly
prudký nárůst zákazníků.
To dokládá například porovnání obratu firmy Tencent u mobilní
hry Honor of Kings. Loni byl kolem 1,3 miliardy jüanů (asi 186 milionů dolarů),
zatímco během svátků čínského nového roku letos v lednu činil obrat okolo dvou
miliard jüanů (zhruba 286 milionů dolarů). Zábavní online průmysl těží z
národní karantény nejvíce. Sektor s krátkými videi zaznamenal po svátcích
čínského nového roku v únoru 569 milionů aktivních uživatelů denně, což je v
porovnání s běžnými 492 miliony denních uživatelů obrovský nárůst.
Žáci ve Wu-chanu se učili přes Live Streaming Port
Trh se stravováním byl zasažen velmi citelně, neboť mnoho
čínských měst zakázalo stravování na veřejných místech. To způsobilo velký tlak
na roznáškové služby hotových jídel a potravin. V zájmu bezpečnosti musely
roznáškové služby přijmout opatření omezující lidský kontakt, musely tedy
nechávat objednané zásilky u vchodů do obytných komplexů či kancelářských budov
a zákazníci si je museli přijít vyzvednout osobně.
Vzhledem k uzavření škol čelí řadě výzev rovněž vzdělávání.
Od začátku března začala většina škol vyučovat online. Mnoho škol nyní používá
software DingTalk vyvinutý společností Alibaba Group, počet instalací této
aplikace za poslední týdny činil víc než 1,1 miliardy.
Rovněž další technologický gigant Tencent nabízí školám a
studentům svůj software Tencent Live Broadcast a Tencent Classroom. Data z 10.
února ukazují, že Tencent Live Streaming Port využívalo přibližně 81 procent
všech uživatelů této aplikace. Jinými slovy 730 tisíc z celkových 900 tisíc
studentů základních a středních škol ve Wu-chanu využilo pro online výuku právě
tuto aplikaci.
Svou chvíli zažívají také aplikace pro práci z domova
Stále více čínských firem bylo nuceno poslat své zaměstnance
na home office. Technologické společnosti proto rychle využily vysokou poptávku
po softwaru, který umožní plnohodnotnou práci z domova, a okamžitě nabídly
firmám své produkty. Příkladem jsou Alibaba s aplikací DingTalk (více než 10
milionů firem a přes 200 milionů individuálních uživatelů), Tencent a jeho
WeChat Work (2,5 milionu firem a 60 milionů aktivních uživatelů) a ByteDance s
aplikací Lark.
Je však otázkou, zdali se současný úspěch těchto aplikací
stane udržitelným růstovým trendem, neboť velký nápor nových uživatelů způsobil
technické výpadky u aplikací DingTalk i WeChat Work a po odeznění epidemie se
očekává, že firmy přejdou zpět na osobní komunikaci.
Podezření na covid-19 vyšetřena přes web
Epidemie koronaviru přinesla zajímavé obchodní příležitosti v
online zdravotní péči, dodávkách zdravotnického materiálu, farmacii, pojištění
a dalších odvětvích souvisejících se zdravotnictvím. Online zdravotní platformy
jako například AliHealth a Tencent Health Care poskytují občanům zdarma online
diagnózy, které odhalí případy s podezřením na covid-19 a pacienty s běžnou
chřipkou či nachlazením. Dále pak uleví přetíženým nemocnicím, zredukují riziko
přenosných infekcí a umožní více občanům zkušenost s online zdravotní léčbou.
V dalších dvou až třech letech se očekává, že telemedicína
dál poroste, neboť nemocnice zapojují tyto nové technologie do svého portfolia
služeb a začínají využívat jejich benefitů. Současně se více lidí zajímá o svůj
zdravotní stav. To pomůže k rozvoji a popularitě zdravotnického zařízení,
zdravotnických produktů, farmacie, zdravotního pojištění a produktů zdravého
životního stylu.
Opětovný rozjezd ekonomiky je šancí pro nové firmy
Zahraniční společnosti v Číně musejí přímo i nepřímo nést
následky epidemie koronaviru, nicméně někteří experti očekávají, že po skončení
epidemie dojde ke zvýšení spotřeby v řadě nejvíce zasažených odvětví, jako jsou
turismus, média, zábava, pohostinství a maloobchod.
Dále se očekává, že čínská centrální vláda i provinční vlády
budou pokračovat v zavádění nových opatření a vydávání vyhlášek na podporu
růstu HDP, což by mohla být dobrá příležitost pro nové firmy, včetně těch
zahraničních, které se letos chystají vstoupit na čínský trh.
Autor je ředitelem regionálního centra Čína CzechTrade v Šanghaji
PDF verze květnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení