PRAHA (hat) - Trh outsourcingu v tuzemsku táhnou především společnosti z finančního a telekomunikačního sektoru. Tento trend potvrzuje i smlouva, kterou uzavřela společnost Ness Czech s Waldviertler Sparkasse (WSPK). Banka se rozhodla outsourcovat kompletní provoz svého IT oddělení v České republice počínaje provozem, údržbou a rozvojem centrálního bankovního systému a konče internetovým bankovnictvím. Generální ředitel WSPK Werner Pohnitzer k tomu optimisticky uvedl: „Změny v bankovním systému teď budou ještě jednodušší, rychlejší a levnější.“
České banky se postupně přiklánějí k většímu využití outsourcingu. ČSOB uzavřela v první polovině roku dlouhodobou smlouvu se společnostmi Accenture a Hewlett-Packard, které jí zajišťují outsourcing aplikační podpory pro informační systém SAP. Je pravděpodobné, že budou následovat i další velké bankovní domy. Pro banky je ovšem více než pro jiné společnosti klíčovou otázkou bezpečnost dat.
Klienty společnosti Ness je více velkých českých bank, kupříkladu Komerční banka, Česká spořitelna nebo Raiffeiesenbank, žádná z nich však zatím svůj informační systém neoutsourcuje. „Společnost Ness se stala první firmou v tuzemsku splňující podmínky, které na provoz centrálního bankovního systému a navazujících aplikací klade bankovní sektor a legislativa,“ řekl Otakar Smolík, viceprezident business developmentu Ness Czech.
Možnosti bank v oblasti outsourcingu jsou přísně regulovány vyhláškou České národní banky, jež jasně stanoví, které činnosti smí banka přesunout na externí společnost. Otázky bezpečnosti a problém se závislostí na jiném subjektu považují české firmy obecně za hlavní překážky outsourcingu.
Překážky outsourcingu IT
- Bezpečnost interních dat 75 %
- Závislost na třetí straně 61 %
- Nebezpečí snížení kvality služeb 39 %
- Průhlednost IT operací 36 %
- Dodržování předpisů 36 %
- Neprůhlednost podnikatelského přínosu 32 %
Pramen: Studie Economist Intelligence Unit pro společnost Mercury