Menu Zavřít

Opatrnější hobbymarkety

9. 5. 2002
Autor: Euro.cz

Maloobchod

PRAHA (zdf) – Pětkrát pomaleji loni vzrostla plocha tuzemských hobbymarketů. Obchody pro kutily a zahrádkáře se v uplynulém roce rozšířily jen o šest procent, zatímco v roce 2000 prodejní plocha narostla o třiatřicet. V současnosti tak mohou čeští zákazníci vybírat potřeby pro své koníčky či zahradničení na téměř 370 tisících čtverečních metrů. Taková jsou zjištění nové studie Do-It-Yourself 2002, kterou společně právě dokončují agentury Incoma Research a GfK Praha.
Řetězce prodávající sortiment „udělej si sám“ loni stržily 18,787 miliardy korun, přičemž nejvíce z tradičního českého kutilství těžila firma OBI. Její ředitel marketingu Zdeněk Holub s odkazem na probíhající účetní uzávěrku loňský firemní obrat nezveřejnil. Incoma však odhaduje desetiprocentní nárůst na 5,5 miliardy korun. Dalších pět miliard utržil BauMax, trojkou trhu je podle odhadu Globus Baumarkt s prodejem za zhruba 2,75 miliardy korun. Baumarketové větvi hypermarketů Globusu šlape na paty německý Hornbach (2,517 miliardy), následuje sortimentně odlišný Mountfield s obratem 1,8 miliardy a se šestisetmilionovou ztrátou uzavírá pomyslnou tabulku společnost Bauhaus.
Na konci devadesátých let byly hobbymarkety jedněmi z mála obchodů, které neměly problémy s recesí, dnes však hodnotí situaci opatrněji. „Došlo k dynamickému nárůstu počtu hypermarketů s vysokou frekvencí zákazníků. Tomuto tempu neodpovídal růst kupní síly našich společných zákazníků,“ shrnuje Holub ze společnosti OBI.
Ani v nejbližších dvou letech proto společnosti neplánují tak razantní růst jako na počátku své expanze. Pouze Mountfield otevře šest nových prodejen, přičemž první pásku bude letos stříhat 18. května v Klatovech. O jedinou prodejnu se rovněž rozrostou OBI, Hornbach či Bauhaus, společnost Globus dokonce letos neplánuje otevření žádného specializovaného baumarketu. Podle jednatele společnosti Petra Vyhnálka se Globus nyní soustřeďuje především na provozování stávajících obchodů. Zároveň firma výrazně změnila filozofii svého působení v sektoru: zatímco v roce 1999 měla šest samostatných baumarketů a pouze jeden integrovaný s hypermarketem, postupně posilovala spojení obou prodejen. Nyní provozuje čtyři integrované a k nim v příštím roce přibude další. „Dochází také k posunu sortimentu. Dříve jsme prodávali i stavebniny, dnes je to především vybavení pro domácnost a hobby,“ zdůvodňuje Vyhnálek logiku integrace. Změněné chutě nakupujících potvrzuje Ema Matějů z Hornbachu: „Stoupá informovanost zákazníků, kteří už požadují nejenom nabídku produktů, ale i kvalifikované poradenství a komplexní řešení svého problému.“
Jediný BauMax ani týden po slíbeném termínu týdeníku EURO neposkytl informace o svých plánech. Možná z toho důvodu, že jeho dřívější prodejní koncept nyní prochází podstatným remodelingem.
„Přes přibrzdění růstu hobbymarkety s expanzí ještě nekončí,“ domnívá se Zdeněk Skála ze společnosti Incoma. Podle něho však sílící konkurence přinesla větší opatrnost specializovaných řetězců, jejichž další růst proto nebude strmý jako dosud.

  • Našli jste v článku chybu?