Menu Zavřít

Opel Astra: Hlavně klidně a úsporně

19. 10. 2010
Autor: profit

V nižší střední třídě panuje tuhá konkurence. VW Golf. Ford Focus. Renault Mégane. Nebo třeba i Mazda 3. To je jen několik příkladů. Vítr mezi těmito hatchbacky by rád způsobil nový Opel Astra, který prošel redakčním testem Profitu.

Foto: Opel

Vyzkoušel jsem model s naftovým čtyřválcem o objemu 1,7 l s označením CDTi, jenž je podle zástupců automobilky nejžádanější motorizací mezi českými zákazníky. Tak se pojďme Astře podívat na zoubek.

Vzhled za jedna

O úspěchu v tomto segmentu možná více než jízdní vlastnosti rozhoduje vzhled. Astra se v tomto směru nemá za co stydět, její design totiž v mnohém navazuje na prvky úspěšného modelu Insignia. Zakulacené robustní tvary sice kontrastují s ostrými křivkami, výsledkem je ale vyvážený, jakoby přikrčený vzhled s výrazným sportovním duchem. Jednoduše řečeno: Astra je pohledná.

Příjemně působí i interiér, pochvalu zaslouží především sedadla, která mají vynikající boční vedení a nabízejí komfort i během dlouhých cest. Trochu cviku a přemýšlení potřebuje zacházení se středovou konzolou, velké množství tlačítek totiž občas dovede zamotat hlavu.

Co se uspořádání vnitřku týče, na předních sedadlech je všechno v pořádku, za volantem se v pohodě cítí i mohutnější postava. Špatné to není ani vzadu, byť statnější jedinci mohou postrádat místo na kolena či hlavou „bojovat“ se střechou. Zajímavým detailem je posuvné dno zavazadlového prostoru.

Opel Astra 1.7 CDTi
model Opel Astra 1.7 CDTi motor vznětový čtyřválec zdvihový objem 1 686 cm3 max. výkon 92 kW (125 k) max. rychlost 195 km/h max. toč. moment 280 N.m z 0–100 km/h 11,5 s spotřeba 6,7 l/100 km cena test. modelu 625 900 Kč

Žádný velký sprinter

Jak už jsem zmínil, testovanou Astru poháněl modernizovaný motor 1.7 CDTi. Tenhle vznětový čtyřválec vozu poskytuje 125 koní výkonu, 280 N.m točivého momentu a z klidu na sto kilometrů v hodině zrychlí za 11,5 vteřiny. Tolik čísla. V praxi působí Astra poměrně svižně, ale žádný velký sprinter to rozhodně není. V nižších otáčkách netáhne, v těch vysokých jí zase dochází dech. Agilní jízda tak žádá časté řazení, které je mimochodem docela příjemné. To se bohužel nedá říct o zvukové kulise naftového agregátu. Zejména za studena je typické „rachtání“ opravdu výrazné, relativně se zmírní až po zahřátí motoru.

Dva a půl v jednom

Testované auto mělo ve výbavě adaptivní odpružení FlexRide, jež řidiči umožňuje změnit nastavení podvozku a spolu s tím i chování vozu. Na výběr jsou tři režimy: přednastavený Standard, Tour a Sport. Standard, jak už vypovídá název, je vyvážený, Tour z Astry udělá ještě komfortnější automobil. Rozdíl je sice patrný, ale není nikterak výrazný.

Opravdový skok ale představuje zmáčknutí tlačítka Sport. Nejen že se změní podsvícení budíků z bílé na červenou, ale především v tu chvíli ucítíte, jak podvozek přituhne, volant začne klást větší odpor, zpřesní se řízení a zrychlí se reakce na přidání plynu.

Výsledek je ohromující. Může za to především způsob, jakým se tato předokolka s těžkým naftovým agregátem pere s nedotáčivostí, jak statečně drží stopu a odmítá zatočit jinak, než chcete vy. Sportovní nastavení podvozku tak svým způsobem nahrazuje občasnou lenivost motoru.

bitcoin_skoleni

Umí to úsporně

Když si někdo vybere verzi s motorem 1.7 CDTi, dá se logicky předpokládat, že tak učinil i kvůli úsporné jízdě. V případě Astry nebude zklamaný. S lehkou nohou a možná až s trochou sebetrýznění (tlačítko Sport je lákavé) se mi podařilo jezdit se spotřebou 5,5 litru na 100 kilometrů. Mnohem častější byl ale údaj přes šest litrů, test jsem zakončil s průměrnou spotřebou 6,7 litru.

S bohatou výbavou

Ceny nové Astry začínají na hodnotě 325 900 korun. V tomto případě dostanete model s benzínovým motorem 1,4 l a s výbavou Essentia. „Moje“ auto však disponovalo hned několika zajímavými prvky příplatkové výbavy. Kromě adaptivního odpružení FlexRide se osvědčil například natáčecí systém předního osvětlení.

  • Našli jste v článku chybu?