Obrovské potíže automobilky General Motors (GM), které reálně hrozí bankrot, mají následky i v Evropě. Německý výrobce vozů Opel, který je součástí amerického koncernu, minulý týden oznámil, že bude možná kvůli krizi nucen propustit 3500 zaměstnanců. Jen v Německu zaměstnává zhruba 25 tisíc lidí.
Jak pro německý tisk uvedl prezident GM Europe Carl Peter Foster, řadoví zaměstnanci i manažeři Opelu už souhlasili s omezením platu, jehož výše by se měla v budoucnu ještě snížit. „K tomu si přičtěte ztrátu snad ne více než 3500 míst. Ale přesně tomu se chceme vyhnout,“ dodal. Automobilka spoléhá především na finanční pomoc od kabinetu Angely Merkelové. GM ale vyjednává o pomoci i s vládami Belgie, Velké Británie a Španělska, kde má Opel své závody. Částka, která by německou automobilku zachránila, se má pohybovat okolo 4,2 miliardy dolarů.
Podle dostupných informací ale zatím nejsou němečtí politici myšlence automobilového „bailoutu“ příliš nakloněni. Podle ministra financí Karla-Theodora zu Guttenberga ponechává záchranný návrh, vypracovaný šéfy automobilky, příliš mnoho nezodpovězených otázek. Zásadní podmínkou pro státní pomoc by pro Opel měla být větší nezávislost na jeho americké matce.
Také sama kancléřka Angela Merkelová měla údajně podle jednoho z členů politické strany CDU prohlásit, že společnosti jako Opel „nejsou tak velké podniky“, aby jejich krach představoval stejné systémové riziko jako například u investiční banky Lehman Brothers. Opel má prý nicméně právo požádat o státní pomoc „jako ostatní společnosti“.