V ZÁPADNÍCH ZEMÍCH JE OPERATIVNÍ LEASING VELMI DŮLEŽITÝM ZPŮSOBEM PÉČE O FIREMNÍ AUTOPARK. V BLÍZKÉ BUDOUCNOSTI ČEKÁ TUTO SLUŽBU BOOM I V ČESKÉ REPUBLICE.
Výhody operativního leasingu jako by zatím manažery českých firem spíše míjely. V posledních letech se situace sice mírně zlepšila, přesto lze konstatovat, že oproti vyspělým zemím je tuzemský operativní leasing ještě vplenkách. V roce 2000 byl podíl operativního leasingu na celkovém objemu leasingových operací v České republice jen asi 3,5 procenta. V loňském roce už to bylo 4,25 procenta, což jinými slovy znamená, že trh rostl průměrným tempem asi deseti procent za rok. Letos byl podle dostupných informací za prvních osm měsíců nárůst asi jedenáctiprocentní (z hlediska počtu nových smluv). Ve srovnání s vyspělými zeměmi je ale náš operativní leasing na úrovni spíše rozvojové. V západní Evropě je totiž velmi oblíben a jeho podíl na celkovém leasingu činí desítky procent. V Nizozemsku a V elké Británii si tímto způsobem opatřuje firemní automobily asi polovina firem a ve Spojených státech tvoří operativní leasing dokonce většinu leasingových operací. V České republice je leasing stále vnímán spíše jako cesta k získání auta (ale i stroje, počítače atd.) do vlastnictví. Operativní leasing se ale od u nás známějšího finančního leasingu liší právě tím, že takovou možnost nenabízí a je tedy vlastně opravdovým pronájmem. Tím se hned na začátku dostal na okraj zájmu, protože tuzemské firmy vnímaly auto většinou jako investici a chtěly ho vlastnit. Teprve když do Česka přišel větší počet zahraničních společností, které byly na tento druh služby zvyklé ze svých domovských zemí, začal se rozvíjet operativní leasing také u nás. Postupně objevují kouzlo operativního leasingu ituzemské firmy. Opravdový boom má však tato služba ještě před sebou a podle odborníků rozhodně nenastane dříve, než Česká republika vstoupí do Evropské unie. Lídrem tuzemského operativního leasingu je společnost LeasePlan, která v ČR funguje od roku 1996 a ovládá asi polovinu trhu. Jediným jejím významnějším konkurentem byl donedávna Business Leas. To se ale s očekávaným rozvojem této služby zřejmě změní. Mimo jiné i proto, že do hry začínají vstupovat další zahraniční hráči (za všechny jmenujme například firmu ARV AL ze skupiny BNP Paribas). Výhodou operativního leasingu pro nájemce je, že se nemusí prakticky o nic starat (pokud ale chce, tak samozřejmě může) a může se plně soustředit na hlavní předmět své činnosti. Prostě má k dispozici auta a jezdí s nimi. Je to podobné, jako by je měl z půjčovny, jen je to na delší dobu a za nižší ceny. Dokonce je možné, že celkové náklady při operativním leasingu budou nižší, než kdyby si klient vozidla koupil. LeasePlan například tvrdí, že má-li od ní klient „nalízána“ více než tři auta, může dokázat, že je to levnější.