Menu Zavřít

Operativní náklad

19. 4. 2011
Autor: Euro.cz

Kupovat hardware s licencemi, nebo si pronajmout IT službu?

Volný e-mail z internetových portálů využívá mnoho lidí pro soukromou komunikaci a mnoho živnostníků pro podnikání. Používají jej i ti, kteří vědí, že pro firmu existují mnohem profesionálnější nástroje pro komunikaci, sdílení dat a informací, ale nechtějí investovat do vlastního poštovního systému a následně nákladů na jeho správu.
Podniky střední velikosti již velmi často mají s profesionálními nástroji pro podnikání zkušenosti (zabezpečený e-mail, sdílené kalendáře pro schůzky či obchodní kontakty, sdílené databáze, webové konference). V dnešní době si ale často dělají starosti s nutností investovat do obnovy IT infrastruktury pro tyto nástroje a s náklady na její správu. Totéž platí zcela samozřejmě i pro společnosti velké.
Individuální zřízení i zajištění chodu takových nástrojů v každé firmě vyžaduje logicky vyšší náklady, než když jsou spravovány hromadně v rámci konceptu cloud computingu. Cloud služby přinášejí kromě flexibility i razantní snížení investičních prostředků a jejich přesunutí do operativních výdajů.

Pro malé i velké

Cloud computing lze charakterizovat jako poskytování služeb či programů uložených v datových centrech, která jsou připojena na internet. Uživatelé k nim mohou přistupovat například pomocí webového prohlížeče nebo klienta dané aplikace a používat je prakticky odkudkoli a kdykoli. Neplatí se za infrastrukturu či software, ale za její konkrétní použití.
Z pohledu malého a středně velkého zákazníka představuje cloud computing využívání IT služeb v rozsahu a době, kdy je zákazník skutečně potřebuje, za paušální poplatek, bez jakýchkoliv investic a potřeb zajišťovat správu. Z pohledu financování se jedná o čistě operační náklady.
Z pohledu velké firmy může cloud computing znamenat vytvoření privátní sdílené IT infrastruktury, která je efektivně poskytována dle aktuálních potřeb a požadavků interních uživatelů. Zde jsou investice v oblasti investičních nákladů pro IT oddělení a operačních nákladů pro ostatní části podniku, kterým jsou „interní IT služby“ přefakturovány.

CIF24

Rozvážně kupředu

Každá nová technologie s sebou přináší obavy ze změn a nutnosti nových investic. Po prasknutí internetové bubliny jsou již firmy v investicích a přemrštěných očekáváních od nových technologií výrazně opatrnější. Období finanční krize potom firmy donutilo minimalizovat dlouhodobější investice, a tak vnikla silná poptávka po inovativních a ekonomicky úsporných řešeních. To bylo motorem i pro technologie cloud computingu, které umožňují operativnější řízení investic i nákladů.
Současná rychlost internetu a úroveň informačních technologií již začínají umožňovat nahrazení některých funkcí, které si firma spravuje v rámci svého IT, cloud službou. Pro mnoho dodavatelů IT technologií je cloud computing nyní zaříkadlem, nicméně vyčíslení návratnosti jeho využívání je poměrně složité. Obecně ale platí, že je vhodná pouze pro některé zákazníky v určitých situacích, kdy lze využít jejich konkrétních výhod. Vždy je tedy potřebná důsledná úvaha nad situací firmy a analýza pro a proti. Příkladem cloudových služeb je například firemní e-mail na vlastní internetové doméně. Možné je i řešení interní firemní komunikace. Pro společnosti, které mají dvě či více poboček, stojí za zvážení využití cloud videokonference a komunikace. Společné prezentace, školení, porady, diskuse i společná tvorba nabídek a projektů s podporou videokonference pak přinesou okamžité úspory na cestovních nákladech i času stráveném v kolonách na silnicích. Tato služba je vhodná i pro pořádání školení či konferencí, ale lze ji pořídit i pro jednoho uživatele.

On/Off

Výhodou cloud služeb je možnost okamžitého zřízení i zrušení dle potřeby. To v případě investice do serveru či zařízení na osobní videokonferenci není možné nebo je to ztrátové. Živnostníci a malé firmy si tak mohou vyzkoušet profesionální nástroje a rozhodnout se, zda se vyplatí je používat jako službu. Daný model zároveň efektivně podporuje začínající malé firmy, které rostou.
Měsíční výdaje cloud služeb jsou závislé na nástupu pracovníků, kteří mají konkrétní dopad na příjmy a výkonnost firmy. Není tak třeba řešit dopady kolísajícího počtu zaměstnanců na investice do IT. Služba se pro ně pouze aktivuje, či deaktivuje a náklady jsou operativního charakteru – to je atraktivní i pro větší společnosti.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).