Cesty mobilního obsahu
Trh s mobilní zábavou má některá specifika. Působí na něm tři hlavní hráči –mobilní operátoři T-Mobile, Telefónica O2 a Vodafone – a několik dalších,menších distributorů. Mezi ně patří například firmy ATS, Erika nebo MobilBonus.Ty prodávají mobilní obsah na vlastní pěst. Vedle firem zaměřených na distribucifunguje v Česku také několik vývojářských firem, které obsah přímo vyrábějí.Nejvýznamnější z nich je společnost Nostromo, působící také v Polsku a Rusku.
Vztahy mezi operátory a vývojáři však nefungují přímo. Každý z operátorů másmlouvu s takzvaným agregátorem. Ten slouží jako prostředník: vyjednávás vývojářskými firmami, testuje jejich hry a přizpůsobuje je pro různé značkya typy mobilů nebo lokalizuje zahraniční obsah do češtiny. Samotný výběr hervšak zůstává většinou na operátorovi. Pokud se tedy menší vývojářská firmarozhodne nabídnout svůj mobilní obsah operátorům, musí se obrátit na agregátora.Ten pak řeší případnou spolupráci přímo s operátorem. „Běžnou praxí pro malévývojáře je potom uvádění her na trh skrze vydavatele, kteří mají stejnou rolijako obdobné společnosti ve filmovém nebo hudebním průmyslu – mají potřebnékontakty na distribuční kanály, postarají se o marketing nebo poskytnou hřetechnickou podporu,“ vysvětluje Michal Acler z české vývojářské firmy Handjoy.Vedle toho operátoři získávají především herní obsah od velkých zahraničníchfirem, jako jsou Gameloft, Disney, Electronic Arts, THQ nebo GLU. Hry a dalšíobsah od nich nakupují většinou v balících v rámci celé nadnárodní skupiny.
Operátoři i další distributoři nabízejí mobilní obsah prostřednictvímwapových portálů. Návštěvnost portálů tří největších českých operátorů dosahujeněkolika set tisíc unikátních uživatelů měsíčně. Vedle „klasického“ obsahu, jakojsou tapety, vyzvánění nebo hry zde nabízejí také informační služby, napříkladjízdní řády, přístup do e-mailové schránky nebo mapy.