Menu Zavřít

Opět Gibsonovo rudé plátno

19. 1. 2007
Autor: Euro.cz

Krvavý pohled na mayskou kulturu

bitcoin_skoleni

Mel Gibson má rád na plátně krev. O tom už není pochyb. Přesvědčivě to dokládá jeho syrové Apocalypto, v němž režijně navazuje na Umučení Krista v aramejštině i na Oscary oceněné Statečné srdce, a které nyní vstupuje i do českých kin. Nyní Gibsona uchvátily taje mayské civilizace, která představuje intelektuální vrchol předkolumbovské Ameriky. Mayové byli skvělými matematiky, astronomy i architekty, jejichž pyramidy přinutily příchozí padnout v údivu na kolena.
Z toho všeho ovšem katolík Mel Gibson příliš nenabízí. Z komplexní kultury s bohatou kosmogonií a památkami ve vlastním písmu si vzal jen to, co ho fascinuje nejvíce: oběti a explicitně pojatá agresivita. Kolik toho o Mayích zná, naznačil v médiích: „Co se s těmi lidmi stalo? Když přijdete do Machu Picchu, uvědomíte si, že obyvatelé museli narychlo odejít. Proč? Vyhubila je snad epidemie? Nevíme.“ Inu sugestivní. Jenže zříceniny Inků jsou Yucatánu, na němž žili ti, o jejichž pádu má film vyprávět, na hony vzdáleny.
Gibson si už také vyslechl výtky. Historici jej věru nešetří. „Je to šokující. Pro miliony lidí to bude první pohled na Maye. Ale to nejsou ti, které známe. Jsou to Gibsonovi Mayové. Gibsonův sadismus,“ uvedl archeolog Stephen Houston v The Washington Post. Etnoložka Traci Ardrenová dodává: „Nemyslím si, že by Mayové byli ztělesněním dobroty a něhy. Ale režisér vytváří velkorozpočtový spektákl s rasistickým dojmem.“
Prim v pralesní honičce hrdiny jménem Jaguáří Pracka hrají rychlost, zloba a – nelze to pojmenovat jinak – barbarství. Odborníkům se kromě kolonizátorského duchu „těch druhých, jimž musí být pomoženo od nich samých“ nelíbí vymyšlené masové hroby, míšení staletí (od stěhování roku 830 až po setkání se Španěly 1502), zkreslení tříd a spíše aztécké než mayské rituály.
Nicméně i další Gibsonův film vyvolal skandál, a ten bezpečně zvýší návštěvnost. Jistě, jde o akční film z exotického prostředí, což akademikům zjevně uniká, ale vede k zamyšlení, jaký dojem historické opusy obecně vytvářejí. Z vizuální stránky a podoby reálií jsou totiž znalci unešeni. Oceňují dobové ozdoby těla, oděv, zbraně a užití yucatéckých jazyků či herců s příměsí „indiánské“ krve. Co na tom, že Raoul Trujillo, který hraje mayského bojovníka, si už zkusil Tekumseha z kmene Šoní, virginského Indiána v Malickově Novém světě, Eskymáka i čerokíjského aktivistu, a skutečným rodem je Apač…

  • Našli jste v článku chybu?