Suzuki Motor
PRAHA (tpk) – Zatímco loni automobilka Suzuki Motor bojovala zejména v domácím Japonsku, letos zaostřuje pozornost daleko více na evropský trh. S nástupem nové generace modelu Swift se totiž na kontinentu vrací do svého tradičního segmentu malých vozů.
Automobilka v minulém finančním roce (končícím 31. března) dosáhla 38procentního nárůstu čistého zisku na 60,5 miliardy jenů, provozní zisk stoupl o třináct procent na 107,5 miliardy a tržby o 7,6 procenta na 2,4 bilionu. První oficiální prognózy Suzuki pro finanční rok 2005/2006 naznačily, že provozní zisk by měl překvapivě klesnout na 90 miliard jenů. Vzápětí však generální ředitel Osamu Suzuki uvedl, že automobilka hodlá opět překročit stomiliardovou hranici. „Nejdříve musíme vidět výsledky za první pololetí končící v září a teprve potom budeme revidovat předpověď pro tento rok,“ prohlásil Suzuki minulou středu.
V Evropě se Suzuki Motor dařilo již loni. Prodeje vozů stouply o necelých 25 procent a značka zabrala přes jedno procento trhu. Letošní příchod Swiftu by měl znamenat další výrazný impulz. Tuto generaci vozu totiž automobilka označuje za první výsledek nové modelové politiky. Zatímco staršímu Swiftu bylo vytýkáno špatné zpracování a za jeho hlavní klad se považovala nízká cena, novinka má být kvalitou plně porovnatelná s nejlepšími vozy ve svém segmentu.
Ambice má nový model také v Česku, kde se v současné době dostává do showroomů. Ředitel Suzuki Motor Czech Václav Lula tvrdí, že se díky prodejům nového Swiftu hodlají dostat na čísla, kterých importér dosahoval před stažením staré generace z trhu koncem roku 2003. Od ledna do prosince toho roku se prodalo přes šestnáct set vozů, z nichž asi tři čtvrtiny tvořil právě Swift. Loni zaznamenala japonská značka v tuzemsku výrazný pokles, když prodala necelých devět set automobilů. Letos do konce dubna si její vozy pořídilo 429 zákazníků, přičemž daleko nejžádanější byl model Ignis. O Swiftu Lula předpokládá, že by se ho v Česku mělo do konce roku prodat 500 exemplářů, pro příští rok plánují u tohoto modelu zhruba tisícové prodeje. Automobil se zatím prodává pouze v pětidveřové variantě, třídveřová by se měla objevit v září. Stejně tak by se na podzim nabídka modelu měla rozšířit o verze s automatickou převodovkou či pohonem všech kol. Pro příští rok je naplánován kabriolet a sportovní verze GTi.