Skupina supermarketů vyrovnala dluh a nashromáždila dostatek hotovosti na nové akvizice
Vzdušné sídlo společnosti Royal Ahold, shlížející na amsterodamskou řeku Ij, září novotou natolik, že zaměstnanci ještě stále odklízejí před kanceláří výkonného ředitele Anderse Moberga nepořádek po stavařích. A přesně vystihuje obrodu Aholdu. Když Moberg na začátku roku 2003 skupinu supermarketů přebíral, byla těsně před krachem kvůli účetní aféře týkající se více než miliardy nafouknutých příjmů z předešlých tří let. Dnes je ovšem Ahold zpátky v ringu. Snížil náklady, provedl reorganizaci a jeho akcie se od krize v roce 2003 vyhouply na dvojnásobek hodnoty. „Vybudovali jsme základnu pro budoucnost,“ říká Moberg.
Je to příznivý začátek. Největší zkoušky však na Moberga možná teprve čekají. Na severovýchodě Spojených států vlastní řetězce Stop & Shop, Giant a Tops Markets, avšak obrovské diskonty v čele s Wal-Mart Stores postupně tradičním supermarketům ubírají podíl na trhu. Zároveň jim významní obchodníci s potravinami, například Whole Foods Markets, Wild Oats Markets a Harris Teeter, přebírají zámožnější zákazníky. V Evropě jsou obchody Ahold pod tlakem diskontních řetězců typu Aldi a Lidl.
Anders Moberg, který do Aholdu přišel z postu generálního ředitele řetězců IKEA a Home Depot, nyní zahajuje protiútok. Společnost letos hodlá investovat dvě miliardy dolarů po celém světě na obnovu či přemístění starých provozoven. Na americkém trhu se Moberg rozhodl posunout Ahold směrem vzhůru a nenabízet pouze nízké ceny. V novém supermarketu Giant v pensylvánském Camp Hillu mají proto návštěvníci k dispozici třeba školu vaření či dětský koutek. V Evropě se naopak Ahold snaží porazit diskonty. Jeho nizozemské vlajkové lodi Albert Heijn znovu stoupl podíl na trhu, jelikož snížila ceny u více než sedmi a půl tisíce položek.
Náročné cíle.
Pod bývalým generálním ředitelem Ceesem van der Hoevenem fungoval Ahold jako volné společenství. Moberg tvrdí, že dokáže marže zvýšit tím, že přiměje nesourodé obchodní jednotky spolupracovat na modernizaci kontroly skladových zásob a vyjednat lepší podmínky s dodavateli. Dokonalejší hospodaření, které zajistilo například zavádění systémů informačních technologií v řetězcích Stop & Shop a Giant, již přináší úspory v řádech milionů dolarů. A Moberg slibuje, že Ahold v roce 2006 dosáhne v prodejnách pětiprocentního nárůstu prodeje a pětiprocentní provozní marže.
Možná je to přehnané. Akcie Aholdu v září klesly téměř o patnáct procent, protože nárůst prodejů v provozovnách ve druhém čtvrtletí činil pouhých 1,3 procenta. Tržby Aholdu jsou z devadesáti procent závislé na zavedených trzích ve Spojených státech a v západní Evropě, zatímco řetězce Carrefour nebo Tesco agresivně pronikají do Asie a na další rozvíjející se trhy. „Cíle, které si stanovili, jsou velmi těžko dosažitelné,“ konstatuje Fernand de Boer, analytik ING.
Jedna věc však Mobergovi hraje do karet: naditá peněženka. Od roku 2003 Ahold získal 3,6 miliardy dolarů tím, že se zbavil obchodů od Argentiny až po Polsko. Většina z toho šla na splacení dluhů, společnost se však zároveň pustila do akvizic v zemích se solidním růstovým potenciálem. Nedávno převzala od rakouského řetězce Julius Meinl 56 supermarketů v České republice a Moberg naznačuje, že by Ahold mohl podniknout nějaké kroky i ve Spojených státech. Jedním z možných cílů jsou supermarkety vlastněné společností Albertson.
Soudní opar nad Aholdem se také rozpouští. Loni společnost souhlasila s tím, že vyřídí stížnost americké komise pro cenné papíry (SEC) kvůli údajnému podvodu, k němuž mělo dojít v marylandské divizi U. S. Foodservice. Komise nevyměřila Aholdu pokutu a pochválila nové vedení za spolupráci. Pokud Moberg dokáže nastavený kurz udržet, na závan skandálu kolem Aholdu se brzy zapomene.
Odlehčený náklad Aholdu Nizozemská společnost je štíhlejší a ziskovější 2002
- PŮSOBENÍ: 28 zemí
- TRŽBY: 61 mld. USD
- ČISTÁ ZTRÁTA: 5,2 mld. USD
- ČISTÝ DLUH: 14,8 mld. USD
2005
- PŮSOBENÍ: 11 zemí
- TRŽBY: 54 mld. USD*
- ČISTÝ ZISK: 639 mil. USD*
- ČISTÝ DLUH: 7,3 mld. USD
*odhad analytiků
Pramen: Royal Ahold, FactSet Reasearch Systems
Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Dagmar Tomková