PRAHA (tpk) - Tlak na koncern General Motors kvůli automobilce Saab sílí. Německý deník Handelsblatt přinesl minulý týden zprávu, že švédský výrobce zaznamenal za minulý rok ztrátu přes 300 milionů dolarů, o více než sto milionů vyšší než loni.
Prodej nevýdělečné automobilky prosazuje především společnost Tracinda miliardáře Kirka Kerkoriana, který coby akcionář General Motors přišel v americkém koncernu kvůli poklesu akcií od minulého dubna o téměř půl miliardy dolarů, a prodej některých jeho částí považuje za cestu k ziskovosti. Mluvčí Saabu pouze uvedl, že finanční výsledky společnost do čtvrtletní konference naplánované na 26. ledna nehodlá komentovat. Dodal však, že poslední čtvrtletí loňského roku bylo nejlepším v historii švédské automobilky stejně jako prodeje za celý rok.
Výhodou Saabu je nyní obnovená modelová řada, takže by mohl v letošním roce pomýšlet na lepší prodeje než loni. „Pokud budou objednávky přibývat stejným tempem jako na konci roku 2005, mohli bychom letos zvýšit výrobu o deset až patnáct tisíc vozů,“ tvrdí prezident GM Europe Carl-Peter Forster. V minulém roce se prodalo v Evropě 82 tisíc saabů, ve Spojených státech si tyto automobily koupilo kolem 38 tisíc zákazníků.
Dalším pozitivním trendem svědčícím pro zachování švédské automobilky v koncernu GM je pokračující zeštíhlování a zlepšující se organizace výroby evropské divize. Forster hodlá v hlavní značce, německém Opelu, zlepšit produktivitu o tři až pět procent. Při plném využití rüsselsheimské továrny by se výroba jednoho vozu modelu Vectra měla snížit z 26 hodin na dvacet. Konkurenčnímu Volkswagenu přitom trvá produkce Passatu, patřícího do stejného segmentu, zhruba 54 hodin.