O Vánocích přibývá vyznavačů zdravé výživy, požitkáři ale jasně vedou
Nákupy potravin každoročně vrcholí před tradičním vánočním hodováním a letos je Češi ani trochu neodbývají. Hypermarkety, kde nejčastěji nakupují potraviny na svátky, vzali útokem mnohem dřív než v minulých letech. Zřejmě v obavách, že ceny budou dále stoupat. Obchodníci rovněž hlásí, že za potraviny určené na vánoční stůl zákazníci utrácejí víc peněz než v loňském roce.
Navýšení o svátcích.
Celkově by Češi měli do svátků klidu, míru a pohody v průměru investovat přes 13 500 korun, z toho na dárky téměř 8200 korun. Uvádí to pravidelný předvánoční průzkum společnosti Deloitte, zaměřený na spotřebitelské chování lidí z dvaceti zemí Evropy, Středního východu a Afriky. Ze šetření vyplývá, že Česká republika, která do něj byla zahrnuta poprvé, vykazuje stejnou míru spotřeby jako západoevropské země. Průzkum zařadil Česko k nemnoha evropským zemím, kde občané v porovnání s loňským rokem pravděpodobně zvýší vánoční útraty.
Většina Evropanů se obává zdražení potravin a energií v příštím roce, navíc míní, že jejich kupní síla letos poklesla, proto si před Vánocemi nedovolí bezhlavě utrácet. Topolánkova vláda může mít jenom radost – na Nový rok si dáme na záda reformní batoh, přesto jsme z Evropanů nejoptimističtější, pokud jde o ekonomický vývoj v příštím roce. Tedy alespoň naši spoluobčané, na které ve svém dotazování „narazila“ společnost Deloitte. Analytici tuzemských bank upozorňují, že končí období nízkých cen a začátkem nového roku dál poskočí inflace, a to vlivem zdražování potravin, ropy, tepla, elektřiny, plynu, nárůstu regulovaných nájmů, nepřímých a spotřebních daní.
Český optimismus.
Vedle optimistických Čechů věří v lepší hospodářskou situaci už jen Švýcaři, Jihoafričané a Němci, všude jinde převládá pesimismus. V kupní síle je přitom Česko stejně jako vloni na 22. příčce mezi čtyřiceti evropskými zeměmi, uvádí studie GfK Purchasing Power Europe. Zatímco průměrná kupní síla Čecha činí letos 5625 eur, u průměrného Evropana je 11 998 eur. Nejbohatší Švýcaři mají čistý roční příjem včetně státních příspěvků 27 521 eur.
Předvánoční průzkum Deloitte dále zjistil, že celkově se budou domácnosti omezovat ve výdajích za dárky, potraviny i kulturní a společenské vyžití. V průměru půjde na dárky šedesát procent rozpočtu, na jídlo čtvrtina a na zábavu dvanáct procent. Nejvíce rozhazovační jsou před Vánocemi tradičně Irové, kteří hodlají utratit bezmála 36 tisíc korun, z toho za dárky přes 19 tisíc korun. Naproti tomu svému jménu dostojí proslule spořiví Nizozemci, kteří podle šetření chtějí pustit jen necelých jedenáct tisíc, přičemž na dárky jim stačí v průměru 4630 korun.
Stravovací kvartet.
Češi se stále více profilují ve stravovacích návycích, o Vánocích však příslušníci té části, která jí zdravěji, někdy zapomínají na zásady správné výživy a přechodně propadají obžerství. Stravovací chování Čechů ve svátečních dnech se dá rozdělit do čtyř základních skupin (na Liberály, Vyznavače sportu, Vyznavače zdravé výživy a Skeptiky či dietáře), zjistila zase firma Unilever v průzkumu, který uskutečnila ve spolupráci s agenturou Opinion Window. Kalorie nepočítají takzvaní liberálové, kterých je téměř čtyřicet procent, tedy nejvíce a o Vánocích ještě přibývají. Pro ně je důležité, aby jídlo bylo chutné a kvalitní, a pak za něj klidně utratí více. Jídlu se oddávají částečně i „vyznavači sportu“. „Více než samotný jídelníček považuje tato skupina za důležitější pravidelné cvičení a zdravý životní styl. Během roku vyznává tento postoj víc než 31 procent Čechů, o Vánocích jejich počet klesá na 24 procent,“ porovnává Petr Hantych, ředitel oddělení výzkumu trhu společnosti Unilever.
Zdravě i na Štědrý večer.
Upozorňuje na nový fenomén, který se u české vánoční tabule objevuje teprve v posledních letech, a tím jsou vyznavači zdravé výživy i na Štědrý den a Hod boží. Průzkum Unileveru poněkud překvapivě uvádí, že lidí, kteří si hlídají jídelníček, při nákupu potravin se zajímají o jejich složení a množství kalorií, je v Česku čtrnáct procent, o Vánocích pak o tři procenta více. Neúspěšní dietáři a skeptici, kteří razí názor, že zdravá strava není chutná, a tedy nic pro ně, zachovávají o svátcích status quo. Unilever svým šetřením potvrzuje, že Češi o Vánocích utrácejí za potraviny mnohem víc než během roku, snědí větší množství a nebrání se kaloričtějším jídlům – k tomu se přiznaly tři čtvrtiny dotázaných. Stále početnější je ale skupina těch, kteří o těchto svátcích myslí na své zdraví a vyrážejí na hory nebo na procházky. „Tento trend se projevuje teprve v několika posledních letech zvláště u mladších lidí do 35 let,“ doplňuje Hantych. Každopádně na vyšší tržby se mohou alespoň v prvních lednových týdnech těšit majitelé fitness, kam s novoročním předsevzetím zamíří nejen vyznavači sportu, kteří během Vánoc zběhli k liberálům.