Co budeme tankovat za dvacet let? Brusel má jasno. Vydáme se cestou, kterou už čtyři desetiletí prošlapává Brazílie. Ve zmíněném horizontu by si Evropa měla zvyknout na palivo E85, tedy směs lihu a benzinu v poměru osmdesát pět ku patnácti.
Jedničkou v počtu prodaných bioetanolových aut v Evropě je Ford podobně jako v Brazílii, kde až tři čtvrtiny všech prodaných automobilů může pohánět čistý líh a kde Ford trhu s alkoholem poháněnými vozy vévodí společně s Volkswagenem a General Motors. Například ve Švédsku, které je v zavádění lihu jako alternativního paliva na starém kontinentu nejdále, prodal Ford za posledních pět let více než dvaadvacet tisíc takových automobilů a v současnosti je nabízí už v deseti evropských zemích. Že to americká automobilka s alkoholem v autech myslí opravdu vážně, dokladuje i fakt, že do rozvoje této technologie ročně investuje zhruba dvě miliardy dolarů.
Ze Švédska, kde prodává téměř čtyřicet procent svých vozů v provedení schopném jezdit na lihobenzin, Ford na podzim přivezl do Česka jeden exemplář Focusu Flexi-Fuel. Na první pohled se od běžného focusu ničím neliší. Ani nakouknutí do zavazadlového prostoru nic neprozradí, protože auto má jen jednu nádrž. Řídicí jednotka totiž umí upravovat poměry předstihu a zapalování podle typu paliva, jaké řidič natankuje. Flexi-Fuel umí jezdit jak na E85, tak na čistý benzin, případně i na jiný poměr směsi lihu a benzinu.
Jediné dva rozdíly proti běžnému benzinovému vozu se projeví až při jízdě. Líh má vyšší oktanové číslo než benzin a jeho směs v poměru osmdesát pět procent etanolu a patnáct procent benzinu dosahuje hodnoty zhruba 104 procent čistého oktanu. Atmosférický motor sice vyšší oktanové číslo paliva nevyužije tolik jako přeplňovaný, i tak je ale rozdíl znát. Za jízdy se focus choval příjemně, akceleroval rychleji než s běžným palivem, ovšem s výrazně vyšší spotřebou, což je druhý rozdíl proti standardu. Ve městě si vůz vzal dvanáct litrů, na dálnici kolem devíti. Propracovaný podvozek dává autu jízdní vlastnosti na vrcholu vozů nižší střední třídy. Focus pevně drží stopu, ani při hodně drsném zacházení se neprojevuje nedotáčivost nebo přetáčivost. Auto dobře tlumí nerovnosti a poskytuje dostatek informací o povrchu vozovky.
Na používání ekologického focusu je nejlepší, že se od běžného modelu nijak neliší. Z hlediska technologie je totiž úplně jedno, jestli automobilka speciální řídicí jednotku vestaví do sedanu, kupé nebo MPV. Ford kromě focusu nabízí v lihobenzinové verzi i modely C-Max a Mondeo, z koncernových značek na alkohol jezdí například automobily Volvo a v plánu jsou i Jaguar či Land Rover. Škoda jen, že konkurence v Evropě zatím spí. Čím dříve totiž začne těchto vozů jezdit co nejvíce, tím dříve bude stát nucen reagovat na potřeby občanů a naše závislost na ropě poklesne. A městem místo výfukových plynů zavoní nasládlý odér spalovaného alkoholu.
Klady:
+ žádné vizuální změny proti běžnému vozu
+ nezávislost typu paliva
Zápory:
- vyšší spotřeba
- nutná podpora cen paliva státem
Ford Focus Flexi-Fuel 1,8
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1798cm3
Maximální výkon: 92 kW (125 PS)
Převodovka: mechanická pětistupňová
Nejvyšší rychlost: 196 km/h
Spotřeba (město/mimo/kombi): 12/9,5/10 l/100 km
Cena: 500 990 Kč (v Česku na objednání)