Prodlevy okolo stavby metra D, údajně předražený projekt nové pražské dopravní karty Lítačka, účelové obsazování dozorčích rad a představenstev městských společností nebo dokončení jihovýchodní části Pražského okruhu, pražská vláda brzdí podle opozice rozvoj hlavního města, žádá proto mimořádné zasedání zastupitelstva. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) je to fraška a nehoráznost.
Je to nutnost, myslí si naopak předseda pražského klubu TOP 09 Václav Novotný, na běžná zasedání sboru se totiž podle něj nedaří sporné body dostat. Koalice se podle něj jejich řešení záměrně vyhýbá. Výzvě ke svolání mimořádného zastupitelstva předcházela červencová schůzka předsedů klubů TOP 09, ODS a Pirátů, společně dali dohromady pět kritických bodů. Žádost prý podepsala více než třetina zastupitelů, která je ke svolání jednání třeba.
Jednotou opozice sice zahýbalo páteční odstoupení ODS z dohody, primátorka Adriana Krnáčová na schůzce s předsedkyní zastupitelského klubu ODS Alexandrou Udženijí souhlasila, že v řádném termínu 15. září zařadí na program schůze jednání o dostavbě Pražského okruhu a kartě Lítačka, což občanští demokraté žádali, ale ostatní zastupitelé na konání mimořádného zasedání sboru trvají a krok ODS vidí jako zradu. „Obě ženy směřují k tomu, aby spáchaly úmyslný podvod,“ míní Václav Novotný.
Vyjednání Udženije považuje za neseriózní i předseda klubu Pirátů Jakub Michálek. „Vyvolává to pochybnosti, co za to ODS dostala,“ říká. Pokud by Adriana Krnáčová mimořádné zastupitelstvo nesvalala, chystají se Piráti i TOP 09 poslat stížnost na ministerstvo vnitra.
Konec trafikám
Piráti se k výzvě podle Jakuba Michálka připojili proto, že rada hlavního města Prahy dlouhodobě nedodržuje usnesení zastupitelstva a neplní uložené úkoly. „Většinu úkolů jí přitom uložilo současné zastupitelstvo a byly tedy přijaty i hlasy koalice,“ míní.
Piráty pálí hlavně obsazování dozorčích rad a představenstev městských společností. Praxe, kdy stávající koalice kupuje zastupitele výměnou za trafiky v městských firmách, musí podle Michálka skončit. „Koalice nám už půl roku slibuje řešení této ostudy, ale nestalo se vůbec nic,“ zlobí se.
Dalším bodem opozice, který chce projednat, je stavba metra D, jako klíčový infrastrukturní projekt. Průtahy okolo jeho realizace Piráti vnímají jako selhání současné koalice. Podobně citlivá je pro ně i otázka dostavby dálničního obchvatu Prahy, konkrétně silnice číslo 511. „Příslušného radního již téměř šest měsíců urgujeme bez jakéhokoliv výsledku. Požadovali jsme zařazení bodu na jednání zastupitelstva, ale to koalice svými hlasy zablokovala,“ sdělil serveru euro.cz Michálek.
Pro Václava Novotného z TOP 09 jsou zase nepochopitelné průtahy okolo rekonstrukce prařského Výstaviště. „Smlouva s Inchebou je vypovězená, s pojišťovnami jsme se vypořádali, koncept je schválený zastupitelstvem, nechápu, co jim na tom tak trvá,“ sdělil Novotný. Možná je podle bývalého náměstka primátora pro primátorku těžké připustit, že by v něčem navazovala na předešlou pražskou vládu.
Krnáčová: Je to fraška
Podle primátorky je akce opozice totální nesmysl a pouhý populismus stran. „Řádný termín zářijového zastupitelstva je 15. září a mimořádné se uskuteční jen o pár dnů dříve. Za kampaň ale zaplatíme 250 tisíc korun. Dle mého názoru se jedná o nehoráznost a naprosto ukázkové mrhání veřejnými penězi. Ale na to jsme od politiků ODS a TOP 09 zvyklí,“ reaguje Krnáčová.
Opozice kontruje, že by se mimořádné zastupitelstvo nemuselo vůbec konat, kdyby byla koalice sporné body ochotná zařadit na běžná zasedání. „Výlet do Číny paní primátorky nás ostatně bude stát mnohem více,“ dodává Novotný.
Přetahovaná mezi koalicí a opozicí se vede také o vyúčtování pražské karty Lítačka. Podle Pirátů se z předložených dokumentů zdá, že provoz karty je jen nepatrně levnější než provoz nákladné Opencard. Primátorka se brání, že náklady budou teprve vyčísleny po skončení pilotního provozu, tedy do konce září. „Je to absurdita,“ říká ke kritice. „Na rozdíl od většiny neprůhledných projektů, které tu vznikaly za vlád ODS a TOP 09, není co skrývat,“ dodává. Argumentace pirátů, že úspora je minimální, je podle ní také lichá. Praha totiž musí zároveň v omezené míře provozovat i Opencard, a i tak jsou náklady podle Krnáčové nižší než dříve.
Okruh v roce 2019
Liché jsou podle ní i výtky ke zdržení dostavby okruhu, rada s ním nemá nic společného. „Byla to vláda premiéra Nečase z ODS a tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, za kterých se zastavily přípravy a práce na všech dálničních stavbách a ODS tomu jen přihlížela. Díky tomu máme čtyři roky skluz,“ míní primátorka. Rada prý dělá maximum, schází se s ministry a s Ředitelstvím silnic a dálnic. „Jestliže se nám podaří dodržet harmonogram a vše půjde podle plánu, který jsme si vytyčili, tak práce začnou v roce 2019,“ vzkazuje opozici Krnáčová.
Nová pravidla obsazování míst v akciových společnostech by měla být podle primátorky předložená říjnovému zastupitelstvu a agendu ohledně Výstaviště si prý převzala před dvěma týdny. „Rozhodně nemám pocit, že se nic neděje. Máme hotový generel a v nejbližších dnech bychom měli mít hotový seznam projektů, které se budou v různých fázích realizovat,“ říká.
Pražská količní vláda je složená z ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STA). V 65členném zastupitelstvu má většinu 34 hlasů, količní strany mají sílu 33 hlasů, řady klubu ČSSD ale posílila zastupitelka Monika Krobová Hášová, která původně kandidovala za TOP 09.
Dále čtěte: