DS4 je v pořadí už druhý novodobý citroën, jehož jméno ve fonetickém přepisu znamená ve francouzštině „bohyně“ a v historii automobilky… inu, v podstatě totéž. Vždyť původní Citroën DS z padesátých let byl ve své době zvěstovatelem návrhářské i konstrukční invence automobilového průmyslu a dnes patří k nejzbožňovanějším autům, která kdy v zemi galského kohouta vznikla. O půl století později je však Citroën symbolem všeho, jen ne kreativity a inovace. Nejvyšší čas oprášit zašlou slávu dvou „božských“ písmen a pokusit se s imagí značky něco udělat.
Stylové záchranné lano
Zatímco první Citroën DS způsobil v roce 1955 senzaci jak nádhernými tvary své svůdně zaoblené karoserie, tak pokrokovými technickými řešeními od hydraulického pérování až po natáčecí světlomety, nový DS4 i o rok starší DS3 jsou víceméně stylistickým cvičením. Technicky stavějí na běžných modelech C4, respektive C3, zákazníkům však za vyšší cenu nabízejí osobitější design a širší možnosti individualizace. Modely řady DS jsou klíčovým stavebním kamenem ve transformační strategii, jež má Citroënu pomoci vymanit se ze zkázonosné spirály slev – do níž se ovšem tato polovina skupiny PSA Peugeot Citroën sama ochotně uvrhla.
Politika masivních slevových kampaní dokázala rychle vyprazdňovat sklady a získávat podíl na trhu, dlouhodobě se však ukázala jako krátkozraká. Trvale snížené ceny nových citroënů tlačily dolů i ceny citroënů ojetých, které pak zpětně působily jako cenová poklice znemožňující prodejcům nových vozů vrátit čísla v cenících na rentabilní úroveň. Vypěstovaná neochota trhu kupovat citroëny bez masivních pobídek brala prodejcům marže a automobilce prostředky na vývoj, což se neblaze odráželo ve kvalitě produktů i služeb. Diskusní fóra na internetu i poštovní schránky odborných časopisů se plnily příběhy zákazníků znechucených asertivním přístupem firmy k uznávání i dosti flagrantních reklamačních vad. Aby Citroën i za této situace mohl dál prodávat, musel nabídnout ještě agresivnější slevy…
V minutě dvanácté se ale vedení PSA odhodlalo ze smrtícího kolotoče vyskočit. Před dvěma lety firma oznámila plán transformace, který zahrnoval změnu vizuální identity, přestavbu prodejen, odklon od inzertní strategie založené na komunikování nízkých cen, vyšší důraz na kvalitu – a rovněž vznik „prémiovější“ podznačky DS. Vítejte na palubě nového Citroënu DS4.
Napříč kategoriemi
Ačkoli staví na pětidveřovém hatchbacku, což je zdaleka nejobvyklejší karoserie na evropském automobilovém trhu, prezentuje se DS4 jako průnik sedanu, kupé a kompaktního automobilu pro volnočasové aktivity. Nenabízí sice pohon všech kol, má však vyšší stavbu a sedí o něco výše nad silnicí než konvenční model C4. Zatímco ale DS3 vypadá vedle C3 jako samostatný model, těžko se zbavit dojmu, že tentokrát si designéři práci usnadnili. Kromě zvýšeného podvozku se DS4 od C4 liší spíše jen v detailech, jako je maska na způsob mitsubishi nebo vertikální klika zadních dveří „skrytá“ v C-sloupku, kterou poprvé použila Alfa Romeo u modelu 156 už před čtrnácti lety. O to příjemnější překvapení vás ale čeká, jakmile otevřete dveře.
Základní architektura palubní desky se shoduje s C4, to ano, použité materiály i dekorační lišty ovšem „působí velmi hodnotným dojmem“. Tuto floskuli často čítáme v tiskových zprávách automobilek, ale málokdy to bývá pravda. Hřejivá tabáková barva čalounění Habana Club v kombinaci s dekorační texturou obdélníkových panelů na sedadlech připomíná kožený řemínek náramkových hodinek a střelka rychloměru obíhá stupnici po vnějším obvodu jako v některých mercedesech. Na trhu jsou srovnatelné hatchbacky s důkladněji zpracovanými nebo nápaditějšími interiéry, rádi však Citroënu přiznáme, že v žádném myslitelném soupeři nevládne tak opulentně luxusní atmosféra jako na palubě DS4. Výrobce se očividně snažil. A co je potěšitelné, snaha ho nepřešla ani při ladění jízdních vlastností.
Kouzlo hydrauliky
Ani nejzapřisáhlejší fanoušek by nemohl nazvat kterýkoli citroën z poslední doby „dynamicky založeným“ nebo „řidičsky podmanivým“. Majitelé rádi označují své citroëny za pohodlné, ale měkké francouzské podvozky si ve skutečnosti s rozbitými českými silnicemi příliš rady nevědí. Ani DS4 nezapře, že má vzadu jednodušeji konstruovanou nápravu než Ford Focus nebo Volkswagen Golf, většinou se však nese s příjemnou poddajností a jeho řízení nabízí vedle rychlého převodu také překvapivě bohatou odezvu. Konstruktéři totiž neváhali použít místo elektrického posilovače z C4 posilovač elektrohydraulický jen proto, aby volant poskytoval lepší zpětnou vazbu od silnice těm nemnoha lidem, jimž dnes na takových věcech ještě záleží. Výsledek? Když máte pod kapotou správný motor, může vás jízda s tímto nevšedním citroënem opravdu bavit.
Firma sice nabízí i diesely o objemu 1,6 a 2,0 litru stejně jako benzinovou šestnáctistovku ve třech stupních výkonu, takto blahobytně pojatý automobil si ovšem zaslouží motor s dostatečně suverénní rezervou výkonu. Proto potřebujete vrcholný agregát 1,6 THP s výkonem 147 kW, jiskrným charakterem a nečekanou ochotou jezdit za méně než osm litrů. Pokud se vás při jízdě zmocní pocit, že takový motor snad ani nemohli vyrobit v koncernu PSA Peugeot Citroën, máte pravdu. Pochází z dílen BMW a jméno si udělal pod kapotou ikonického Mini.
Technika BMW samozřejmě něco stojí a zákazníka uvyklého, že základní C4 pořídí v akci hluboko pod tři sta tisíc, bude dost možná šokovat, když zjistí, že za DS4 s motorem 1,6 THP a výbavou Sport si u Citroënu řeknou o 654 900 korun. Ale proč ne. Stále je to citroën, ale takový, v němž je příjemné sedět i s ním jezdit, a nezapomeňte, že za své peníze dostáváte kromě neokoukaného stylu a fenomenálního motoru i maličký kousek božství.
Plusy
+ útulný a stylový interiér
+ okouzlující motor
+ příjemné chování na silnici
Minusy
- stísněná zadní sedadla
- chybí slušná automatická převodovka
- „neprémiová“ pověst Citroënu
Citroën DS4 1,6 THP 200 Sport
Cena 654 900 Kč Motor přeplňovaný čtyřválec 1,6 l, 147 kW, 275 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s Nejvyšší rychlost 235 km/h Spotřeba 6,4 l/100 km