Švýcaři mohou získat monopol bez výběrového řízení
Bývalý ministr dopravy Antonín Peltrám zřejmě ještě bude mít co vysvětlovat z období svého působení ve funkci. Jeho někdejším úřadem totiž hýbe kauza, která už stála místo jednoho z ředitelů odborů, a zdá se, že by se nemusela na této úrovni zdaleka zastavit. Za Peltrámova působení totiž ministerstvo uzavřelo bez výběrového řízení smlouvu se švýcarskou firmou EBCom, která má položit zhruba 600 kilometrů trubic pro vedení optických kabelů podél nejfrekventovanějších dálnic. Poté je může podle dostupných informací třicet let pronajímat, za což odevzdá do Fondu dopravy jednu miliardu korun. To by nebylo nic špatného – pokud by zájemců o pokládání trubic nebylo více a ministerstvo neupřednostnilo EBCom bez výběrového řízení. Odborníci se také pozastavují nad třicetiletou exkluzivitou, což je podle nich delší doba, než na jakou jsou zvyklí ve vyspělých zemích. EBCom se specializuje na techniku sítí a pečuje o počítačové vybavení malých a středních podniků. Jeho zákazníkem je například v Curychu firma Whirlpool. První ministrova zkouška. Kauza stála ještě těsně před Peltrámovým odchodem místo šéfa odboru pozemních komunikací Petra Kiliána. Jako jednou z prvních věcí se jí musel zabývat i nový ministr Jaromír Schling. „Byla to chyba, řekl týdeníku EURO minulý týden. Smlouva byla předána právníkům, kteří přemýšlejí, jak lze nejlépe ze závazku vycouvat. Nepodaří–li se to však, získá EBCom neoprávněně třicetiletý monopol. Pak by s velkou pravděpodobností nesly odpovědnost i vyšší šarže. Všichni zapomněli. Vše by se v tom případě točilo kolem otázky, zda Antonín Peltrám o smlouvě věděl, či nikoli. „Vím, že se ředitel Kilián obhajoval tím, že vše se stalo po konzultaci s jeho nejvyšším šéfem, říká náměstek Ředitelství silnic a dálnic Otakar Vacín. Osobně byl totiž přítomen jedné z diskusí, kterou Kilián vedl po podpisu smlouvy se svými nadřízenými. Antonín Peltrám to ale popírá. „O této záležitosti nic nevím, nic mi to neříká, řekl minulou středu. Do hry nevnáší světlo ani bývalý Peltrámův náměstek Jaroslav Vrána. „Je to spor o to, zda to ministr na jakési poradě odkýval, či nikoli, tvrdí. Podle jeho slov však existuje vážné nebezpečí, že by exministr mohl být za kauzu EBCom trestán. Sám Vrána, přímý nadřízený Kiliána, podle svého vyjádření o dohodě nevěděl. Nový ministr Jaromír Schling se zatím k věci staví velmi rezervovaně: „Z té chyby byly vyvozeny patřičné závěry, celá záležitost se řeší a nemohu uvádět více podrobností. O jeho přístupu svědčí i fakt, že si odvolaného Petra Kiliána vybral za svého poradce. Lukrativní obchod. Jak výhodný byznys vlastně trubice pro vedení optických vláken představují? „Je to velký obchod, vždyť optické kabely jsou v současnosti nejmodernějším způsobem přenosu dat včetně telefonických hovorů a internetu, říká Otakar Vacín. „Zájemců o pokládání trubic je dost, jen u nás se ptaly, pokud vím, čtyři firmy, dodává. Ředitelství silnic a dálnic, kde Vacín pracuje, sice firmy přímo nevybírá, zpravidla se však podílí na rozhodovacím procesu. „Proto mě překvapilo, když nám ministerstvo dopravy výběr EBComu pouze oznámilo, tvrdí. Dálnice a silnice jsou lukrativními objekty pro firmy zabývajícími se pokládáním kabelů. Nemusí totiž vykupovat žádnou půdu či se dohadovat s jejími majiteli o možnostech vedení sítí přes jejich pozemky. Stačí vykopat rýhu buďto ve středovém pruhu dálnice, či na okraji silničního náspu – a trubice (odborně chráničky) o průměru zpravidla pouhých dvou a půl či tří centimetrů se můžou začít pokládat. Jedinou potíží jsou technické problémy při omezování dopravy, práce ve středním pruhu si totiž zpravidla vyžádají uzavření dvou vnitřních pruhů dálnice. A to znamená nemalé náklady. Proto se investoři orientují spíše na silniční náspy. Podobně atraktivní jsou pro telekomunikační firmy také železnice, jejichž rozvětvená síť poskytuje skvělé možnosti pro vedení vláken. České dráhy také už zažily kauzu podobnou smlouvě s EBComem – ČD Telekomunikace. „Ovšem porovnejte si délku a hustotu kolejí se silnicemi a uvidíte, jak jsou obchody na dráze proti obsazování silničních náspů směšné, říká Jaroslav Vrána. V České republice je toto odvětví o to lukrativnější, že tuzemsko by evropská síť optických vláken těžko obcházela. Zahraniční operátoři tak za pronájem trubic budou ochotni zaplatit nemalé sumy. EBCom si přitom nevybral žádné komunikace druhého řádu, projevil zájem o trasy Praha–Drážďany, Brno–Vídeň, Praha-Rozvadov a dálniční odbočku na Ostravu. Sama firma odmítá záležitost komentovat. „Jednání je otevřené, nemůžu vám nyní v tuto chvíli dát žádné jiné informace, říká její tuzemský zástupce Zdeněk Strádal.