Závislost na Méganu není zdravá, pravil Carlos Ghosn. Brazilský manažer libanonského původu počátkem února vyhlásil plán, jak dostat francouzskou automobilku do vrcholné formy. A jedním z jeho hlavních bodů se má stát revoluce v nabídce značky. Renaulty čeká luxus.
Je s podivem, jak dlouho to Renaultu trvalo. Investice do formule 1 není levnou záležitostí a vyjde podstatně dráž, pokud se high-tech image nezúročí ve vyšších maržích. Ať už u explozivních sporťáků, módních sportovně užitkových vozů, nebo mezi luxusními limuzínami. To vše se má stát pro francouzskou značku realitou do roku 2009.
Dosud tomu bylo naopak. Na rodinu zaměřené automobily propagovaly pohodlí a výhody týkající se speciálních výklopných dvířek v zadní části modusu, obrovského vnitřního prostoru nového Clia nebo Dacii Logan „by Renault“. Do Česka se dokonce nejdravější modely Clia a Méganu ani nedovážely, jelikož se spíše než na budování sportovní pověsti značka zaměřila na product placement v českých filmech.
Změna přijde brzy. Cena nová generace Laguny, která se objeví v příštím roce, by měla začínat zhruba na milionu korun. A po ní se mají objevit další čtyři luxusní modely. Jenže etablovat se coby výrobce drahých automobilů není jen tak. Přestože k výdělečnějším segmentům vzhlížejí všichni, pokusy dostat se do nich stojí spousty peněz a nekončí vždy dobře. Lexus se v Evropě začíná prosazovat teprve po dvaceti letech, stejnou dobu trvalo Audi, než ji začali konkurenti v luxusním segmentu brát vážně. A Volkswagen mezi luxusní značky nevykročil s phaetonem nejradostněji, ostatně stejně jako Renault s modely Avantime a Vel Satis.
Renault potřebuje být výrazně jiný. Musí si najít svůj styl mezi oživenou limuzínou C6 od Citroënu, Lexusem na vzestupu a německými dominantami. A to je značně obtížný cíl. „Zákazníkům nezáleží na značce, záleží jim na produktu,“ prohlašuje Carlos Ghosn. Jen aby se nedivil.