ŠEDESÁT PROCENT HDP EVROPSKÉ UNIE VYTVÁŘEJÍ MALÉ A STŘEDNÍ FIRMY. PODLE ONDŘEJE HRADILA Z BRUSELSKÉ KANCELÁŘE CEBRE PROTO BEROU EVROPSKÉ INSTITUCE JEJICH ZÁSTUPCE VELMI VÁŽNĚ. Ing.
říká Ondřej Hradil z České podnikatelské reprezentace v Bruselu
ŠEDESÁT PROCENT HDP EVROPSKÉ UNIE VYTVÁŘEJÍ MALÉ A STŘEDNÍ FIRMY. PODLE ONDŘEJE HRADILA Z BRUSELSKÉ KANCELÁŘE CEBRE PROTO BEROU EVROPSKÉ INSTITUCE JEJICH ZÁSTUPCE VELMI VÁŽNĚ.
Ing. Ondřej Hradil vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze voboru Podniková ekonomika a management. Dlouhodobě se zajímá o problematiku evropské integrace. Absolvoval stáže v oddělení European Affairs firmy Deutsche Post v Bruselu. Před nástupem do CEBRE působil jako ředitel Centra pro evropskou integraci Hospodářské komory ČR.
* K navazování obchodních styků a oborové spolupráci v rámci EU slouží i Evropská komora řemesel a malého a středního podnikání (UEAPME - Union Européenne de l Artisanat et des Petit et des Moyennes Enterprises - www. ueapme.org. - pozn. aut.) Mohl byste tuto asociaci více přiblížit?
UEAPME zastupuje prostřednictvím 75 členských organizací 7 milionů malých a středních firem působících v EU z celkového počtu cca 19 milionů firem. V posledních letech UEAPME obhajovala zájmy malých a středních podniků například při zavádění jednotné evropské měny (praktické aspekty při zavádění bankovek a mincí nové měny), při přijímání legislativy o pozdních platbách nebo při diskuzích o uplatňování zvýhodněného režimu u daně z přidané hodnoty pro služby náročné na lidskou práci. V poslední době je UEAPME také velmi aktivní i v oblasti přístupu firem ke kapitálu (problematika kapitálové přiměřenosti bank - Basel II). Podněty pro práci UEAPME pocházejí z podnětů členských organizací. A právě takovéto podněty by již české firmy prostřednictvím svých asociací měly do Bruselu vysílat. Mezi přidružené (a od května příštího roku plnoprávné) členy UEAPME patří v České republice Hospodářská komora ČR, Svaz podnikatelů ČR a Asociace malých a středních podniků ČR.
* Můžete předávat také kontakty a požadavky českých podnikatelů například do Evropské komory řemesel a malého a středního podnikání?
Samozřejmě. Nejedná se však o kontakty a požadavky, které pomohou nalézt podnikatelům nové obchodní partnery. Hlavním úkolem UEAPME, ale i dalších bruselských euroasociací, je totiž lobbing u evropských institucí. V případě UEAPME tvoří členskou základnu malé a střední firmy. O tom, jaká je síla a postavení UEAPME u evropských institucí, svědčí pozornost, s jakou tyto instituce názorům UEAPME naslouchají. Vždyť 60 % HDP Evropské unie vytvářejí právě malé a střední firmy a jejich názor je tedy potřeba brát při tvorbě nové legislativy v úvahu.
* Do bruselské centrály CEBRE (Czech Bu siness Representation - pozn. aut) se mohou obracet naše podnikatelské a oborové asociace. Budete schopni splnit všechny jejich požadavky?
Pokud by se na nás najednou začaly obracet všechny podnikatelské a oborové asociace, pak bychom to samozřejmě v současném personálním obsazení tří pracovníků kapacitně nezvládli . Nicméně díky zkušenostem, které jsme načerpali za rok a půl působení v Bruselu, můžeme pomoci radou, ukázat asociacím cestu, kterou se vydat, poradit, na koho se obrátit v rámci propletence evropských institucí. Ale je na bedrech oborových asociací, aby pomohly připravit své členy v oborové problematice na existenci v rámci jednotného evropského trhu.
* Jakou roli by měla hrát podnikatelská samospráva v přípravě firem na vstup ČR do EU? Důležitou. Hospodářská komora, Svaz průmyslu a dopravy a další horizontální podnikatelské organizace sdružující firmy z mnoha oborů mohou zprostředkovat fir mám všeobecné informace o EU - změny v oblasti přímých i nepřímých daní, změny v oblasti zahraničního obchodu a cel, změny v oblasti životního prostředí, a podobně. Těžko ale poradit například stavebníkovi, zda se určité zaběhnuté postupy nebo normy změní, a do jaké míry. Protože zde nestačí jen důkladná znalost Evropské unie, ale je zapotřebí ji zkombinovat s příslušným odborným zázemím. A právě toto by měla být parketa oborových asociací. Bohužel tomu tak v praxi z různých důvodů není. Jedním z nich je samozřejmě nedostatek zdrojů, ať už finančních či lidských, které by bylo možno uvolnit na tyto aktivity. V této souvislosti je překvapující téměř dokonalá rozdrobenost českého podnikatelského prostředí. V rámci jednoho oboru tak existuje mnohdy více (někdy tři, někdy i deset a více) různých asociací, které bohužel většinou mezi sebou nespolupracují - a právě to je kámen úrazu. Kdyby se tyto asociace spojily, jejich společná síla i možnosti by se mnohokrát znásobily. Pro objektivnost je však potřeba říci, že existuje i řada asociací, které plní svou roli na výbornou. Oborové asociace by si měly budovat vlastní informační kanály, prostřednictvím jichž budou moci jak získávat informace o aktuálním dění v EU v rámci svého oboru, tak i prezentovat stanoviska českých firem z oboru k nově vytvářeným předpisům. Přirozeným partnerem českých oborových asociací by měly být oborové euroasociace, kterých je v Bruselu celá řada. Od velkých a mocných jako jsou UNICE (velké firmy), UEAPME (malé a střední podniky), Eurochambres (hospodářské komory), Eurocommerce (maloobchod) až po úzce specializované oborové, jako například Brewers of Europe (producenti piva) nebo asociace výrobců střívek pro masné výrobky. Přirozeně členství v takovéto asociaci není zadarmo, ale informace, které je možno prostřednictvím těchto asociací získat, lze mnohdy vážit zlatem. Musí se však správně využít. V prvních kontaktech může být českým asociacím nápomocno i CEBRE, protože zorientovat se v bruselské „džungli“ opravdu není jednoduché. * Naši podnikatelé často neovládají jazyky EU na požadované úrovni a jazyková bariéra může mít velmi negativní vliv na rozvoj obchodních styků. Co by měli dělat? Myslíte, že je vhodné využívat profesionálních překladatelů ? V Bruselu může člověk využít téměř veškerých všech svých jazykových znalostí, protože se zde soustřeďují lidé ze všech členských států Unie a z celého světa. Využívání překladatelů je sice možné, ale už se do značné míry ztrácí onen osobní kontakt a možnost sledovat i citové zabarvení jazyka, které mnohdy v obchodě hraje podstatnou roli. Také je nutno uvážit, že délka jednání se díky překladu značně protáhne. Jazyková bariéra však není jen problémem podnikatelů. Vezměme si následující situaci. Po úspěšně dojednaném kontraktu se zahraničním partnerem, je potřeba nainstalovat výrobek ve Španělsku. Technik, který by instalaci měl provést, by měl být vybaven nejen po technické stránce, ale také po stránce jazykové, aby byl schopen provést i instruktáž pro uživatele zařízení a vyřešit případné problémy. Když bude technika provázet překladatel, bude to znamenat zdvojnásobení nákladů na instalaci, což se zajisté promítne do kalkulace ceny a potažmo i zisku firmy. * Co vše lze najít na www.cebre.cz? Asi nejzajímavější je pravidelné zpravodajství o aktuálním dění v Evropské unii. Zveřejňujeme zde totiž ve stručné a zkrácené podobě monitoring novinek z EU. Plnou verzi včetně celé řady odkazů na příslušné návrhy norem, komentářů a dalších podstatných informací nabízíme jako placenou službu. Dále zde návštěvníci mohou najít i souhrn článků, které napsali pracovníci CEBRE. Samozřejmě, že na stránkách nechybí ani kompletní nabídka služeb, které CEBRE nabízí a které mohou pomoci připravit firmu na vstup ČR do EU. * Co byste rád sdělil malým a středním podnikatelům před vstupem do EU ? **
Skutečně všechny firmy, a obzvláště ty malé a střední, by se měly aktivně začít zajímat o to, co se pro ně vstupem ČR do EU změní. Improvizace je sice silnou stránkou české povahy, ale štěstí přece jen přeje připraveným.