Třetí z nové generace japonských sedanů střední třídy
Toyota Avensis patří mezi ojetými vozy k hlavním zástupcům kategorie „Kladivo na octavie“. Japonský sedan i v poslední generaci, která přišla na trh na přelomu roku, překonává současný mladoboleslavský produkt ve všech směrech – od designu přes jízdní vlastnosti a materiály až po techniku, ale i cenu. A to bohužel výrazněji, než dřív.
Právě design vozu bude jedním z nejdiskutovanějších témat jeho příznivců i odpůrců. Příď vozu s 3D zpracováním několika prvků působí futuristicky, boční silueta s nezvykle mohutnými plochami dveří poněkud připomíná současnou generaci mercedesů. Záď zase vypadá spíše jako liftback než sedan. Všechny tyto zvláštnosti mají za úkol zvětšit vnitřní prostor vozu až na absolutní maximum. Trendem posledních let je posunout v tomto parametru střední třídu téměř o segment výš – a kupodivu se to i daří. Poslední generace sedanů střední třídy vypadají z hlediska čísel ve srovnání s minulou verzí jako přifouknuté. A to toyota vyrostla oproti ostatním japonským konkurentům Hondě Accord a Mazdě 6 vlastně nejméně, na délku i šířku o pět centimetrů.
Vytvořit velký vnitřní prostor se tedy povedlo, zejména pro řidiče a spolujezdce je ho naprostý dostatek. Cestující vzadu mají komfortní prostor pro hlavu, méně pohodlné už jsou ale kratší, nízko umístěné sedáky, jež neposkytují dostatečnou oporu pro nohy. Z hlediska designu je interiér zcela evropského charakteru. To znamená perfektní slícování, měkčené plasty obdařené navíc atraktivní povrchovou úpravou a velmi pohledné obklady sjednocené do relativně konzervativního celku. Pár detailů z hlediska ergonomie vyloženě potěší, například bezchybně pracující bezklíčový přístup, který je doposud doménou spíše prémiových vozů. Nastartování se děje stisknutím tlačítka na palubní desce.
Možná až zbytečně velký volant padne díky silnému věnci do ruky, dobře se z něj ovládá i převodovka – v případě automatu lze řadit pádly pod volantem. Přístrojová deska avensisu je už tradičně řešená jako optitronový celek s výbornou čitelností za všech světelných podmínek, jen těch údajů na něm, zejména na sdruženém displeji uprostřed, je možná až moc. Výtku zaslouží také parkovací brzda, která byla elektrifikována a ovládá se tlačítkem hodně nepříjemně umístěným proklatě nízko vpravo pod volantem. Vzhledem k tomu, že se neumí při rozjezdu odbrzdit sama, dosahuje při lovu na zapadlé tlačítko míra frustrace často hodně vysoko.
Jízda s avensisem však drobné prohřešky proti ergonomii rychle nechává zapomenout. Předně, ve voze je prémiové ticho, tak dokonalé, jaké v této třídě umí ještě luxusní divize Toyoty Lexus, odkud se zřejmě opisovalo, a pak už nikdo. Stejně tak od podvozku se ani při přejezdech větších nerovností neozývají příliš hlasité rány, nesvůj je avensis pouze na povrchu typu příčně frézované dálnice, kdy do interiéru pronikají nepříjemné vibrace. Oproti předchůdci je na rozbitých silnicích o něco málo méně komfortu, na druhou stranu ale auto zase poskytuje informace o tom, po čem se pohybuje. Tužší nastavení navíc eliminuje do značné míry ponoření a záklon při brzdění a akceleraci. Řízení je poněkud více komunikativní, avšak stále nedosahuje rychlosti a kvality odezvy třeba Hondy Accord.
Dvoulitrový atmosférický čtyřválec poskytuje průměrných 112 kilowattů výkonu, avšak spojením s převodovkou typu CVT, tedy s plynule měnitelným převodem, se jeho potenciál zvětšuje. Hlavně díky technologii VVT-i.
Avensis si zkrátka celým svým charakterem nehodlá hrát na sportovce, kterému stejně nakonec vypráská kožich kdejaký nadupaný hatchback. Spíše poskytuje tolik komfortu, kolik je dnes v ostré konkurenci nezbytně nutné, plus něco málo navíc, a soustředí se hlavně na čitelnost a předvídatelnost jízdních vlastností, což z něj společně s Audi A4 a Fordem Mondeo dělá ideálního partnera pro každodenní ježdění.
klady
Komfort při zachování dynamiky
Design
Kvalitní interiér
Dobrý podvozek
Vynikající odhlučnění
zápory
Ergonomické prohřešky
Vysoká cena
Tabulka:
Toyota Avensis
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1986 ccm
Výkon: 112 kW
Nejvyšší rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10 s
Spotřeba: 9,2/5,7/7
Převodovka: automatická CVT
Cena: 784 900,- testovaný vůz