Menu Zavřít

Originální problém

21. 7. 2006
Autor: Euro.cz

Health Consumer Powerhouse se nelíbí péče o pacienty v Česku

Organizace Health Consumer Powerhouse (HCP) zkoumala úroveň péče o pacienty v zemích EU (více na straně 30). Česku dala špatné vysvědčení a konstatovala, že si nemůžeme dovolit moderní léky. O jiných zemích to neřekla, ačkoliv u celé řady z nich zaznamenala stejný problém. Je možné, že vypíchnutí této záležitosti ve vztahu k ČR souvisí s kampaní před sněmovními volbami, kdy údajná špatná dostupnost originálních léčiv byla součástí palby proti zdravotnické politice ČSSD. A to jak ze strany politických oponentů, tak některých zdravotnických sdružení a také Mezinárodní asociace farmaceutických společností sdružující právě výrobce nových originálních léků.
Zajímavé ale je, že při veškerém ostrém protirathovském zaměření nebyla v této souvislosti zmiňována osobní vazba ministra zdravotnictví na velkého středoevropského výrobce generik, firmu Zentiva, kde jeho životní partnerka zastává významnou manažerskou pozici. Jen nakousnut ovšem zůstal i údajný podíl mezinárodních farmaceutických společností na financování odborných, od politického efektu ale neoddělitelných aktivit stínového ministra zdravotnictví Tomáše Julínka, který se ve prospěch výrobců originálních léčiv dost angažoval.
Uplatnění nových, stále dražších přípravků je sice celosvětový problém, ale v Česku má významná politická specifika, spočívající v tom, že ČSSD se profiluje jako zástupce domácích výrobců generik, zatímco ODS jako představitelka zájmů zahraničních výrobců nových léčiv. Až se u nás politická situace vrátí do normálu a zdravotnictví se opět stane horkým tématem, jistě na dilema originální nebo generická léčiva znovu dojde. Už proto, že úsporná opatření Davida Ratha negativně ovlivnila hlavně byznysplány inovativně zaměřených firem. HCP by mohla být obviňována z toho, že formulace její připomínky nesvědčí o nestranném přístupu k věci. Čelí tomu však upozorněním, že své aktivity financuje výhradně z vlastních zdrojů.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).