Makroekonomika
Světový obchod je dnes natolik globalizovaný, že jakékoli bariéry ztrácejí smysl
Tenhle graf je pro každého, kdo se někdy jen trochu zabýval globalizací a mezinárodním obchodem, naprosto delikátním posvícením. Na příkladu iPhonu totiž ukazuje, jak hluboko globalizace pokročila a zároveň jak se interpretace statistik zahraničního obchodu stala ošidnou. Pokud totiž přepočtete dopad vývozu iPhonů z Číny, kde se tyto přístroje složí dohromady, zabalí a odešlou do Spojených států, vyjde z toho deficit výrazně v neprospěch USA. Když však iPhone rozeberete z hlediska tvorby přidané hodnoty, vyjde z toho ve skutečnosti něco úplně jiného. Podíl čínských komponentů a přidané hodnoty na celkové hodnotě je totiž pouhých 3,6 procenta, tedy nižší než komponentů z USA. Jinak řečeno: Amerika má z hlediska přidané hodnoty v obchodě s Čínou aktivní saldo a deficity inkasuje prostřednictvím součástek z Japonska, Německa, Jižní Koreje a dalších zemí. Z českého hlediska by bylo extrémně zajímavé takhle testovat nepřímý český vývoz prostřednictvím zde vyráběných komponentů obsažených například ve vývozu z Německa do Číny a dalších rozvíjejících se ekonomik. Je to piplačka, ovšem záslužná, protože vnáší úplně jiný pohled na to, kdo s kým ve skutečnosti obchoduje. Implikace pro obchodní politiku jsou přitom dalekosáhlé: jaký smysl má uvalovat obchodní bariéry na určité výrobky smontované v jedné zemi, když se její lokální podíl na celkové hodnotě počítá v procentech. Žádný. Pro svět, kterému hrozí zpomalení růstu a s tím i riziko obchodních válek, mají takové analytické obrázky cenu zlata. Lepší obranu svobodného obchodu totiž nenajdete, ani když budete prstíčkem hrabat až na druhou stranu zeměkoule.