Menu Zavřít

Ošklivé mraky nejen nad Aerem

1. 4. 2019
Autor: Euro.cz

O tom, že Aero Vodochody není zrovna v nejlepší kondici, si po pražských střechách vrabci štěbetají už nějaký čas. A nedávný ne úplně dobrovolný odchod jeho šéfa Giuseppa Giorda to jen doložil. Aero je tradiční a hvězdnou značkou českého zbrojního průmyslu, která po těžkém krvácení přežila svou předpovídanou smrt před mnoha lety. Díky převzetí skupinou Penta po neúspěšném vstupu amerického Boeingu. A proto se v tomto vydání situaci firmy podrobně věnujeme.

Ukazuje se, že i hvězdní manažeři mohou způsobit hvězdné problémy. A nelze přehlédnout, že řešení, i přes odhodlání Penty, závisí do značné míry na státu, protože z ciziny nikdo na nové české letadlo referenci nedá. A v tom je Penta, která se od svého příchodu do Prahy byznysu se státem spíše vyhýbala, na trochu nepevné půdě. Zvláště když nám vládne zcela jiná finanční skupina a mezi velkými kluky nebývají vztahy obzvláště srdečné a vždy je něco za něco. Všimnout bychom si mohli třeba toho, že Penta ovládá významný mediální dům VLM, přímého konkurenta Mafry. Každopádně Aeru založenému v roce 1919 přejeme, ať brzy překoná současné trable a vstoupí do druhého století své existence pravou nohou. Jiné starosti mají family offi ce českých miliardářů, kteří prodali vybudované firmy a nyní řeší, co s nabytými penězi.

A také mnohé nové investiční skupiny, kterých se v posledních letech narodila pořádná kupa a v dobrých časech se jim celkem pochopitelně daří. Zatímco ti první mají majetek, na němž lze stavět, ti druzí to mají trochu těžší, protože pracují mnohem více s dluhem.

A nyní přichází doba, kdy budou muset projít zkouškou ohněm. Růst sazeb a zpomalení ekonomiky ale prověří všechny investory a jejich předvídavost.

Že to bude prověřování důkladné a nemusí vždy dopadnout dobře, dokumentuje aktuální příběh Finska. Smutný osud Nokie a její vliv na skandinávský blahobyt by nám měl zvedat obočí, zvláště, když se podíváme na Škodu Auto, její vliv na blahobyt náš a dopočteme k tomu důsledky evropské klimatické politiky v dopravě.

Nicméně není třeba propadat panice, protože může být mnohem hůře, jak věcně dokumentujeme v eseji na případu vlajkové lodi americké krajní levice Green New Deal a moderní monetární teorii.

Pamětník si vzpomene, že Karel Marx věřil, že jeho světová revoluce a zánik kapitalismu začnou v nejvyspělejší kapitalistické zemi a Lenin to pak zvrtal. Nicméně doufali jsme, že se naplnění této věštby nedožijeme. A vida, je to tady.

Těch nepříjemných zpráv je v tomto vydání poměrně dost. Přesto zůstáváme optimisty a věříme, že se ten svět dříve nebo později z té hlavy zase postaví na nohy.

MMF24

O autorovi| Pavel Páral, paralp@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).