Menu Zavřít

Osm procent nahoru

16. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Prodeje vozů

PRAHA (tpk) - Ačkoli se český trh s novými vozy v letošním roce konečně odrazil vzhůru, tuzemští zástupci většiny automobilek mají o čem přemýšlet. Vzestup prodejů osobních vozů o uměřených 2,1 procenta na 117 tisíc oproti jedenácti měsícům minulého roku představuje vítané osvěžení, které výrazně podpořil nárůst v kategorii lehkých užitkových vozidel o 34,8 procenta na 34 tisíc. Celkem tak trh zaznamenal meziroční posun o osm procent nahoru. Jenže zároveň s ním vzrostl také počet prodaných ojetých osobních automobilů - a to téměř o pětinu na 131 tisíc.
Na základě statistiky registrací vozů v Česku, již vypracovává Svaz dovozců automobilů, způsobily z první desítky největší šok konkurenci Renault a Hyundai. Vozy francouzského výrobce si koupilo během jedenácti měsíců o 2700 zákazníků více než ve stejném období loni, prodeje jihokorejské značky meziročně stouply o dva tisíce automobilů. I když většině značek v první desítce prodeje alespoň mírně stoupaly, našly se dvě výjimky. Opelu nepomohla od české blamáže ani celoevropská mohutná jarní kampaň spojená s třídenními zápůjčkami vozů zákazníkům a zatím ani změna středoevropské organizační a prodejní struktury - jeho prodeje zaznamenaly propad o zhruba pět set vozů. Nejvýrazněji však trpěl Peugeot, u něhož meziroční porovnání za jedenáct měsíců skončilo na minus devíti stovkách.
Změny kromě Opelu nastaly během roku také u dalších dovozců. Nissan přestěhoval své středoevropské centrum do Maďarska, na což doplatily jeho prodeje v tuzemsku pětinovým poklesem. Auto Palace Group převzala prodej vozů Mitsubishi již loni v listopadu, jenže do vysněných 1600 prodaných vozů ročně jí chybí více než polovina. Zastoupení se měnilo v případě Ssangyongu a Jaguaru, na trh poprvé vstoupily značky Corvette a Cadillac.
Přestože zástupci automobilek hovoří o tom, že potenciál českého trhu by se měl blížit podobně velkým státům v unii, jakými jsou Rakousko či Belgie, zatím si o tom mohou nechat zdát. A doufat, že příští rok je k vysněným cílům přiblíží výrazněji než ten letošní.

Strašidelná bilance
Prodeje osobních vozů v Česku leden až listopad 2005
Nové 117 035
Ojeté 131 288

Škoda dominuje na obou frontách
Prodeje osobních vozů v Česku leden až listopad 2005
značka počet vozů (osobní + LUV) nejprodávanější model
1. Škoda 58 837 (52 126 + 6711) Fabia
2. Renault 10 828 (8249 + 2579) Thalia
3. Volkswagen 10 557 (6332 + 4225) Golf
4. Ford 9770 (5277 + 4493) Focus
5. Peugeot 7746 (5256 + 2490) 206
6. Hyundai 6873 (5899 + 974) Getz
7. Citroën 5499 (3679 + 1820) C3
8. Opel 4636 (3278 + 1358) Astra
9. Toyota 4178 (3455 + 723) Yaris
10. Fiat 3611 (2525 + 1086) Panda

MMF24

Pramen: Svaz dovozců automobilů, týdeník EURO

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).