Turkish Airlines chtějí být v EU dříve než jejich vláda
Boj aerolinií o zákazníky se ubírá rozličnými cestami. Na jedné straně řada levných aerolinií, z nichž easyJet a Ryanair dotáhly nízkonákladový koncept k dokonalosti. Na opačném pólu se tyčí Singapore Airlines a Emirates, nad jejichž servisem uznale pokyvují šéfové všech leteckých dopravců. Tomu ovšem odpovídají i ceny. Existují však i hybridní pokusy.
Nejčerstvější experiment zkoušejí Brussels Airlines, které zavedly cestovní koncept nové generace 2v1 zrušením třídy business a rozdělením ekonomické na takzvaný b.flex a b.light. Na palubě jednoho letadla tedy aerolinie provozují jak nízkonákladové, tak nadstandardní služby na pomezí první třídy. B.flex nabízí například možnost měnit rezervaci bez poplatku, plně refundovat letenku, 30 kilogramů zdarma odbavených zavazadel, 12 kilogramů příručních na palubu, prioritní odbavení a nástup do letadla, sedadla v přední části kabiny, prioritní vstup na bezpečností kontrolu v Bruselu, občerstvení, nápoje a denní tisk na palubě v ceně letenky.
Dobývání kontinentu
S jiným, ne příliš obvyklým konceptem se do leteckého byznysu zapojily Turkish Airlines. Tato státem ovládaná letecká společnost vyměnila v roce 2005 celé vedení, které nastartovalo nevídanou expanzi. Cílem není nic menšího než dobytí Evropy. K současné flotile 103 letadel si Turkish Airlines objednaly dalších 61 letounů. Školicí středisko u Atatürkova letiště v Istanbulu připravuje současným 1200 pilotům další kolegy. Zhruba 2600 letušek si na nedostatek náletových hodin zřejmě rovněž nemůže stěžovat. „Rozhodli jsem se zaútočit na renomované evropské destinace,“ sdělil týdeníku EURO generální ředitel a prezident tureckého národního dopravce Temel Kotil. „Do každého většího města v Evropě budeme létat dvakrát denně. Aerolinky se mohou rozhodnout, zda půjdou cestou úspor, nebo kvality a pohodlí. My jsme se rozhodli pro druhou variantu, i když víme, že v opačném případě bychom zřejmě dosáhli vyššího zisku. Ten, na úkor vkladu do budoucnosti, nyní raději oželíme,“ říká Kotil. „Na krátkých tratích vám dnes žádné evropské aerolinky nenabídnou teplá jídla, ale například ani výběr z masového nebo vegetariánského menu v ekonomické třídě,“ dodává.
Invence není vyčerpána
Turkish Airlines nyní zaujímají výsadní pozici zejména ve Střední Asii, protože konkurence Moldova Air nebo Turkmenistav Airlines je nijak nestraší. Koncepce tureckého dopravce je detailně promyšlena. Neobvyklým marketingovým tahem pro aerolinie jejich velikosti je například skutečnost, že ani jedno z letadel, které turecké aerolinky objednaly, není jumbojet Boeing 747 nebo Airbus 380. Společnost pro pohodlí svých klientů raději zvolila menší letadla, která budou do cílových měst létat častěji.
„Pro nás nemá smysl naložit jednou za den pět set lidí najednou,“ vysvětluje šéf Turkish Airlines Temel Kotil. Jeho směřování k vysokému, byť dražšímu standardu je evidentní a jeho obdiv k Singapore Airlines a Emirates neskrývaný. Netají se ani s tím, že letenky s výjimkou akcí nebudou levné, protože cílem je vysoký standard služeb. Jde i o maličkosti. Například v minulém roce byly Turkish Airlines vyhodnoceny druhou nejspolehlivější společností v přepravě a doručení zavazadel, mezi desítkou nejvýznamnější evropských přepravců se dokonce umístily nejlépe. Problémy řešily zhruba u pěti kufrů na tisíc pasažérů, zatímco například British Airways měly stejný problém u 23 ztracených zavazadel z tisíce. V minulém roce vyhodnotila Asociace evropských dopravců tureckou flotilu jako nejrychleji se rozvíjející společnost v Evropě s meziročním nárůstem 23,5 procenta v počtu přepravených cestujících, kterých bylo téměř 17 milionů. „Letos to bude dvacet milionů lidí,“ odhaduje další vzestup Temel Kotil, jehož firma nepočítá se vstupem na trh charterových letů, které by do tak významné turistické destinace, jakou Turecko bezesporu je, mohly k dalšímu růstu podstatně přispět. Důvodem jsou zjevné obavy ze snížení kvality a ziskovosti. „To přenecháme malým společnostem,“ prohlašuje Kotil.
Spojencem Lufthansa
Mezi top deseti leteckými dopravci Evropy, mezi něž patří i takové společnosti jako Air France, British Airways nebo Lufthansa, se Turkish Airlines také umístily na prvním místě v počtu odletů na čas s rekordními 86,5 procenta. Na letištích je to také znát, žádné prodlevy a vyčkávání, pozemní personál sice slušně, leč nekompromisně tlačí cestující co nejspěšněji do sedadel, což v roce 2006 znamenalo téměř 150 tisíc startů přesně podle letového řádu.
Lufthansa jako první vycítila směr, kterým Kotil společnost vede, a navázala s ním spolupráci na linkách do Německa, které zařadila do svého letového řádu. Němci se s Turky chystají spolupracovat i na asijských a jihoamerických destinacích. Logickým krokem bylo zahájení integračního procesu vstupu do dvacetičlenného klubu Star Alliance, kde Lufthansa hraje vůdčí roli.
Praha v tureckém tažení na Evropu zatím příliš význačnou roli nehraje, ale nasazení nové ředitelky Fatmy Yücelerové, která přišla z New Yorku, cosi signalizuje. Fakt, že linku mezi Prahou a Istanbulem loni využilo 58 tisíc cestujících, ji nenechává v klidu.