Menu Zavřít

Ostře s novými motory

4. 6. 2003
Autor: Euro.cz

Audi A3

ebf - tip - debata

PRAHA (tpk) – Audi A3 se začalo vyrábět v roce 1996 jako nejmenší vůz ingolstadtské automobilky. Přestože v mezidobí se objevila, alespoň co se čísla týká menší ádvojka, těchto kompaktních automobilů se bez výrazných designových změn prodalo kolem 900 tisíc. Nyní po sedmi letech přichází druhá generace a vzhled se opět příliš nemění. Potvrzuje pouze sportovnější orientaci značky, kterou představilo loni uvedené Audi A8 (EURO 22/2003).
Oproti svému předchůdci je nová A3 o tři centimetry širší, o centimetr nižší a o 65 milimetrů má delší rozvor, což jí dodává větší stabilitu při rychlých průjezdech zatáčkami a náhlých změnách směru. Zároveň se tím zvětšil prostor pro cestující v kabině, kteří i vzadu mají dostatek místa. Pro třídveřový vůz jsou v současnosti k dispozici dva benzinové motory o objemech 1,6 a 2,0 litru s výkony 102, respektive 150 koní a turbodiesel 2,0 litru s výkonem 140 koní.
Týdeník EURO měl při představení auta možnost krátce vyzkoušet novou A3 s turbodieselem a poté zážehovým dvoulitrovým čtyřválcem s označením FSI. Oba motory jsou v nabídce automobilky novinkou a oba mají své zajímavosti. Ten první je vybaven například systémem rychlého spouštění, který umožňuje i za chladného počasí rychlé nastartování bez zdlouhavého žhavení. Druhý disponuje proměnlivým časováním sacích ventilů, s nímž dosahuje výrobcem udávané kombinované spotřeby 6,9 litru na 100 kilometrů, což je méně než u benzinové jednašestky. Při úsporné jízdě se spaluje směs chudší na benzin a bohatší na vzduch, při plném zatížení funguje agregát s běžnou směsí paliva a vzduchu. Taková átrojka dosahuje rychlosti 211 kilometrů za hodinu a z nuly na stovku zrychlí za 9,1 sekundy. Podmínkou zachování výkonu vozu je ale tankování 98oktanového benzinu natural.
Jízdní vlastnosti se do značné míry odvíjejí od nového podvozku, který je současně první předzvěstí další generace Volkswagenu Golf. Ten se objeví na podzim a s Audi A3 jej bude spojovat mimo jiné právě tato velmi dobře vyvinutá sportovní součást. Řízení řidiči zprostředkovává bezproblémový kontakt s vozovkou, šestistupňová manuální převodovka má přesný a krátký chod a správně ostrý nástup mají také brzdy.
Pro skutečné fajnšmekry přijde však to pravé až na podzim. Tehdy se totiž objeví A3 s benzinovým šestiválcem, jenž se montuje také do kupé a roadsteru Audi TT. Motor má objem válců 3,2 litru, maximální výkon 250 koní (184 kW) a stálý pohon všech čtyř kol quattro. Do něj navíc bude za příplatek dodávána šestistupňová převodovka DSG (Direct Shift Gearbox), fungující se dvěma spojkami, díky nimž je řazení velice rychlé, a tím pádem plynulé stejně jako nárůst výkonu. Lze u ní volit buď automatický mód, nebo manuální řazení voličem či páčkami pod volantem. U benzinových verzí 1,6 a 2,0 litru bude k dispozici šestistupňová automatická převodovka tiptronic. Cena nové A3 bude začínat na 560 tisících za nejslabší šestnáctistovku v základní výbavě.

Tabulka:
Zatím triumvirát (verze modelu A3 na trhu v ČR)
xxx - 1,6 - 2,0 FSI - 2,0 TDI
Motor - benzinový čtyřválec - benzinový čtyřválec - přeplňovaný dieselový čtyřválec
Objem - 1595 cm3 - 1984 cm3 - 1968 cm3
Maximální výkon - 75 kW - 110 kW - 103 kW
Převodovka - 5rychlostní manuál - 6rychlostní manuál - 6rychlostní manuál
Pohotovostní hmotnost - 1205 kg - 1275 kg - 1340 kg
Nejvyšší rychlost - 185 km/h - 211 km/h - 207 km/h
Kombinovaná spotřeba - 7,0-7,2 litru - 6,9-7,4 litru - 5,5-5,6 litru
Základní cena - 560 000 Kč - 735 000 Kč - 720 000 Kč

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).