Načasování soutěže krátce před volbami prý skýtá prostor pro spekulace
PRAHA (bor) - Více než tři roky je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) kritizována, že sedí na mnohahektarových nevyužívaných pozemcích a nedokáže je zpeněžit. První tendr na své nejcennější nemovitosti vyhlásila státní organizace řízená ministerstvem dopravy minulý týden a je kritizována opět. Pražským politikům se nelíbí načasování soutěže krátce před volbami a poukazují na prostor pro spekulace.
SŽDC vlastní velké plochy v okolí železničních stanic Bubny, Libeň, Vršovice a Dejvice. Nabídky na koupi prvních nabízených parcel v okolí nádraží Bubny mohou zájemci předkládat do 8. června. Soutěže na další lokality by měly velmi rychle následovat. Pozemky v okolí nádraží Bubny o výměře zhruba 24,5 hektaru, ohraničené ulicemi Argentinská, Železničářů, Bubenská až po Negrelliho viadukt, představují poslední rozsáhlé nezastavěné území v blízkosti centra. Není proto divu, že je tendr středem pozornosti nejen developerů a investorů, ale i politické reprezentace. Pražský primátor Pavel Bém dokonce napsal dopis ministru dopravy, ve kterém jej žádá, aby úřad důkladně konzultoval prodeje pozemků s hlavním městem Prahou. Odvolává se na memorandum o spolupráci, které ministr Milan Šimonovský uzavřel s představiteli Prahy již v roce 2004. Jeho významnou součástí jsou pasáže, které se věnují otázkám nakládání s majetkem SŽDC ve vztahu k územním plánům města. „Upozorňuji, že řada lokalit, ve kterých se pozemky nacházejí, není stabilizovaná z hlediska územních plánů. V některých lokalitách se navíc uvažuje o umístění sportovních areálů pro případ konání olympijských her v Praze,“ píše Bém.
Předseda komise územního rozvoje Prahy 1 Filip Dvořák poukazuje na to, že na pozemcích je stavební uzávěra. V Územním plánu Prahy totiž figuruje následující věta: Další rozvoj a výstavba v uvedeném území jsou možné až po dokončení městského okruhu v úseku Strahovský tunel–Pelc-Tyrolka. Stavby, jejímž zásadním článkem je i tunel pod Stromovkou. Optimistické scénáře hovoří o tom, že tato část okruhu bude dostavěna v roce 2011. „Přesto jsou pozemky nabízeny již teď. Tím, že město Praha již před časem dalo jasně najevo, že s pozemky v Bubnech počítá pro olympijskou vesnici a je zde navíc stavební uzávěra, vzniká prostor pro spekulaci s pozemky, kterou však zde umožňuje stát,“ soudí Dvořák. Obává se, že pokud by se olympiáda nakonec v Praze uskutečnila, zjistilo by se se, že bez těchto pozemků nelze hry důstojně pořádat a stát nebo město by je muselo s patřičnou přirážkou koupit zpět. Dvořák upozorňuje i na další problém. Územní plán totiž zatím nedefinuje, co přesně lze na pozemcích stavět. Minimální cena, kterou SŽDC za pozemky požaduje, přesto dosahuje 520 milionů korun. Realitní odborníci se domnívají, že takové ceny plochy i s omezeními dosahují a developeři ji nabídnou. Pokud by na parcelách nevázla uzávěra a byl dořešen územní plán, mohl by být výnos mnohem větší. Prodej by se ovšem zdržel, možná i o roky.
Výtky pražských politiků odmítá náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Tvrdí, že úřad na postupu prodeje s pražskou reprezentací spolupracuje. Grémií se prý pravidelně účastní náměstek pražského primátora Jan Bürgermeister a radní pro dopravu Radovan Šteiner. „Harmonogram prodeje pozemků je definován více než rok. SŽDC musí parcely prodat co nejdříve, z jejich výnosu splatí druh České konsolidační agentuře,“ vysvětluje Kocourek. A dodává, “naším cílem je vybrat seriózního investora. Řešit otázky stavební uzávěry a územního plánu by měl s městem on.“