Očistcem prošla nejelegantněji Škoda Octavia spolu se sportovně užitkovými vozy
Je to jako probuzení s kocovinou. Otevřete jedno oko a zjistíte, že vám třeští hlava. A pak vám dojde, že jste vyměnili klíčky od auta za tři poslední panáky. Pro minulý rok, který byl i tak se svými 133 tisíci prodaných osobních automobilů nejhorší za posledních deset let, se skutečná čísla prodejů teprve průběžně dopočítávají. A nápadně podobná procitnutí připomínají.
Zatímco v loňském roce ještě platilo, že zástupci automobilek hlásili čísla Svazu dovozců automobilů (SDA), letos se při počítání vychází ze záznamů centrálního registru a automobilky pouze informují o poměru mezi jednotlivými modely jejich značek. Změněný způsob evidence znamená rovněž průběžné dopočítávání registrací za loňský rok a každý nový měsíc odhaluje, jak na tom byl automobilový trh v Česku ve skutečnosti. Jedny údaje říkají, že se za první čtyři měsíce loni prodalo 42 529 osobních automobilů, druhé (ty novější a podle SDA přesnější) hovoří o 40 699 kusech. Skutečnost, že od ledna do konce dubna bylo letos v tuzemsku registrováno 40 512 osobních vozů, zavání potřebou propláchnutí žaludku a důkladné resuscitace. Jenže čím blíže u dna jste, tím lépe se od něj odráží.
Akční recepty.
Český trh je totiž v plusu. Přestože prodejní čísla za letošní první čtyři měsíce nevyrážejí zátky z lahví šampaňského, na trhu se projevuje mírné zotavení. Klidnější noci dealerů mají na svědomí především lehké užitkové vozy (LUV, kategorie N1), jejichž nástup z minulého roku nadále pokračuje. Postrčení se jim dostalo hned 1. ledna, odkdy se zvýšila částka odečitatelná z daní při jejich koupi z 900 tisíc na 1,5 milionu korun. Také proto se zatím letos prodalo rekordní množství více než deseti tisíc lehkých užitkových vozů, které snadno smazalo drobné manko mezi osobními automobily.
Lidé v tuzemsku zjevně našli v nakupování automobilů opět zalíbení. Kardinální háček pro dealery však spočívá ve skutečnosti, že se velká část z potenciálních zákazníků spokojuje s ojetými vozy. V období od ledna do konce dubna bylo zaregistrováno 40 845 osobních automobilů z druhé ruky, což bylo o deset tisíc více než ve stejném období loňského roku a znamenalo to 32procentní skok. Počet ojetých vozů dokonce předčil čísla u nově prodaných.
Trend českého trhu naznačuje, že nejde ani tak o to, že by zákazníci neměli dostatek prostředků, ale že spíše chtějí své finance vynakládat co nejúčelněji a hodlají za ně obdržet odpovídající protihodnotu. Za jeden z podpůrných argumentů může posloužit značný úspěch březnové akční nabídky Opelu, při níž se během 24 hodin prodalo 342 vozů. Za jediný den více než pětina z celkových čtyřměsíčních prodejů značky. Lidé prostě milují slevy.
V segmentu lehkých užitkových vozů nejsou ojeté automobily zdaleka takovou hrozbou. Jejich registrace se stejně jako za první čtyři měsíce minulého roku pohybují kolem dvou tisíc. S možností odečíst devatenáctiprocentní DPH už zákazníci přestávají hledat mezi ojetinami a raději investují do nového vozu. A segmentu to prospívá. Nový lehký užitkový automobil si letos zatím koupilo 10 167 zákazníků, o výrazných 29 procent více než loni. A růst se dotkl i manažerských vozů.
Královna z Boleslavi.
Pseudosegment automobilů pro manažery prostupující několika třídami (od střední přes vyšší střední a segment sportovně užitkových vozů – SUV, až k části velkoprostorových automobilů - MPV) se výrazně podílel právě na rozpuku prodejů lehkých užitkových automobilů. Ne že by se výrazně zlepšovaly výsledky jednotlivých modelů, spíše se mnohem více zástupců automobilek chytilo příležitosti a nabídku vozů zařazených do kategorie N1 rozšířili.
Absolutní vítěz se přece jen najde. S novou generací a novou verzí Combi se mezi manažerskými vozy usadila ještě pevněji Škoda Octavia, která nyní svým majitelům zprostředkovává konečně i patřičnou prestiž. Do střední třídy vtrhla vehementně a jako jeden z mála modelů výrazně zlepšila své výsledky z minulého roku na 5756 vozů. Mladoboleslavská automobilka se navíc soustředila i na verzi N1. Octavii v této úpravě si koupilo přes osm set zákazníků a stala se poprvé nejprodávanějším modelem mezi lehkými užitkovými vozy.
Volkswagen Passat v prvních čtyřech měsících oproti stejnému období minulého roku zaostával. Na jeho výsledcích se projevilo hlavně čekání na novou generaci, která dorazila do showroomů počátkem jara. Přesto si ve střední třídě udržel druhou příčku s 359 prodanými vozy, přičemž novinka pojatá ve stylu luxusnějšího a dražšího Phaetonu slibuje přitáhnout mnohem více zájemců.
Stejně jako předchozí modely si i Ford Mondeo udržel své loňské, v tomto případě třetí místo, přestože jeho prodeje šly dolů. Alespoň trochu si výsledky vynahradil tím, že se po Škodě Octavia stal nejžádanějším vozem ze střední třídy přestavěným na LUV.
Ve střední třídě se letos za první čtyři měsíce prodalo 7904 automobilů, zhruba o dvanáct set více než loni. Spolu s necelými sedmnácti stovkami prodanými coby lehké užitkové vozy segment vykazuje překvapivý růst. O to překvapivější, že jeho příčinou není jen nová Octavia. Ještě letos jej navíc čeká několik impulsů, které by mohly zapůsobit jako další katalyzátor. Čtvrtý nejoblíbenější vůz z první třetiny minulého roku Mazdu6 čeká co nevidět facelift. Na výsledcích segmentu se začne projevovat nástup nedávných novinek –VW Passat, Audi A4, modernizovaného Mercedesu třídy C a Renaultu Laguna či nové generace BMW trojkové řady. Ta navíc na podzim dostane i verzi Touring, vhodnou pro přestavbu na N1.
Benzinová beznaděj.
Dalo se čekat, že zvýšení částky odečitatelné z daní podpoří právě vyšší střední třídu, kde se základní ceny pohybují právě kolem 1,5 milionu. A to se také stalo. Mezi osobními vozy vzrostly prodeje tohoto segmentu meziročně z 1099 na 1259 automobilů. Počet registrovaných lehkých užitkových vozů vyšší střední třídy se zdvojnásobil na necelých dvě stě exemplářů, přestože tyto modely často nelze na kategorii N1 přestavět kvůli jejich karoserii typu sedan. Na vrcholu zůstala přes mírný pokles prodejů s velkým náskokem Škoda Superb. Nejprogresivnějším bojovníkem ze zbytku pelotonu se stalo nové Audi A6, jehož výsledky se meziročně ztrojnásobily na 232 vozů. A to se teprve nedávno objevilo v prodloužené verzi Avant, která zvedne jeho podíl mezi LUV.
Vyšší střední třída má v Česku jedno prvenství: největší podíl naftových motorů. Za první čtyři měsíce činil 81 procent a byl důvodem, proč se do první pětky vyšvihl modernizovaný Peugeot 607. Naopak cenově příznivému Opiru od automobilky KIA se nedaří v Česku hrát důstojnou roli také kvůli tomu, že nabízí pouze 3,5litrovou benzinovou pohonnou jednotku. Podobné potíže kvůli palivu by mohly postihnout novou generaci Lexusu GS, která právě přichází do showroomů a chlubí se pouze dvěma typy benzinových agregátů.
Vyhlídky segmentu by měl pro zbytek roku zlepšit červnový příchod americké značky Cadillac na český trh. Chrysler ale zatím terno v tuzemských showroomech neudělal přes působivý vzhled sedanu a kombi 300C, takže těžko soudit. Přestože ani Renault Vel-Satis zatím žádné prodejní zázraky nedokázal, jeho faceliftovaná verze se to bude snažit změnit a silná pozice značky v Česku by jí mohla pomoci. Největší úspěchy se přesto dají čekat od zmíněného Audi A6 Avant a od BMW pětkové řady. Alternativu pro ty, co se nechtějí vézt v německém proudu, by v příštím roce mohl představovat luxusní Citroën C6.
Tápání.
Přestože velkoprostorové vozy působí jako slibně se vyvíjející segment, výsledky tomu nenapovídají. Počet automobilů prodaných během prvních čtyř měsíců o necelé dvě desítky poklesl na 1790 vozů a ani v oblasti LUV nezaznamenala MPV výraznější posun. Ostatně coby manažerské vozy se uplatňují pouze okrajově jejich vybrané luxusnější modely. Těžko si představit, že ředitel dynamické firmy přijede na jednání v něčem tak nedynamickém, jako je třeba Opel Combo. Naproti tomu několik modelů potřebnou image disponuje a tři zajímavé vozy chystají premiéru.
Ze současné nabídky na trhu, která splňuje obecnou charakteristiku automobilu pro manažery, si nejlépe vede Renault Scénic (včetně LUV celkem 201 prodaných vozů), následuje Seat Altea (186), Volkswagen Touran (169), Ford Focus C-Max (161), Seat Toledo (96) a Mercedes-Benz třídy A (94). Do českých showroomů ještě letos zavítá nová třída B od Mercedesu představující luxusní MPV, Mazda5 a nová generace Opelu Zafira.
Věk čtyřkolek.
Na rozdíl od MPV se sportovně užitkové automobily coby dopravní prostředek českých manažerů a nástroj jejich vlivu na okolí plně osvědčily. Segment již druhým rokem vytrvale roste a jako jediný tomu vděčí především v oblasti lehkých užitkových vozů. Jakkoli je mezi osobními vozy meziroční vzestup z 495 automobilů na 744 působivý, coby LUV se prodalo v první třetině roku třináct set SUV oproti necelým osmi stům během stejného období loni. Zatímco koncem letošního dubna přesáhlo hranici stovky prodaných vozů devět modelů, loni se přes ni dostaly pouze tři. Vedení si letos drží vozy jihokorejské provenience z koncernu Hyundai, které měly společně na svědomí zhruba čtvrtinu prodejů segmentu.
Novinky, které míří na trh během letošního roku, mají spíše prestižní nádech a samy o sobě s čísly významně nezacloumají. Jde především o Range Rover Sport a novou generaci Mercedesu třídy M. Volvu XC90 by mohl pomoci k pár dalším zákazníkům nový benzinový osmiválec a jako specialita by se měl v Česku objevit i první sportovně užitkový vůz s hybridním pohonem Lexus RX400h.
Části dobrých zpráv.
Přes úprk značné části zákazníků k ojetým vozům se nakonec možná doznívající loňská kocovina přelije do dlouho očekávaného dýchánku. A ten by s ohledem na české prodejce asi už byl zapotřebí. Pro světlejší zítřky by hovořila skutečnost, že zákazníci letos za vozy utrácejí více než loni. Potvrzuje to jak vzestup prodejů ve vyšší střední třídě a mezi sportovně užitkovými vozy, tak zdvojnásobení zájmu o nejluxusnější segment. Modely z něj si pořídilo 136 zákazníků oproti 62 během stejného období minulého roku, přičemž na stupni nejvyšším zatím stojí Mercedes-Benz CLS (51 prodaných vozů) následován BMW sedmičkové řady (35) a Audi A8 (30).
Celkové prodeje za první třetinu letošního roku jsou přesto zatím jenom kousek cesty od bídy roku minulého umocněné novým způsobem evidence v Česku prodaných automobilů. V podsegmentu manažerských vozů se naštěstí prodejcům daří využívat současné situace a zlepšují výsledky za pomoci přestavby svých modelů na lehké užitkové vozy. Když se to vezme kolem, aspoň někde.