Dokud budou zákazníci podepisovat smlouvy bez rozmyslu, budou piráti energetického trhu dál vyhrávat na úkor jejich spokojenosti
Energetický trh prošel od éry liberalizace rozsáhlou přeměnou. V uplynulých letech, kdy vstoupila na trh řada nových firem s nabídkou alternativních dodávek elektřiny či plynu, došlo zásadním způsobem k posunu služeb poskytovaných současným i potenciálním zákazníkům. S přílivem těchto menších subjektů se výrazně zvýšil tlak na cenu a zákaznický servis. Zohlednit tento trend byli nuceni i dominantní dodavatelé typu ČEZ nebo E. ON, kteří jsou současně majiteli sítí, a tedy tzv. distributory. Ačkoli mají stále zásadní tržní podíl, i oni museli s ohledem na aktuální situaci upravit podmínky a dlouhodobě přemrštěné ceny energií.
PŘIDANÁ HODNOTA Zákaznický servis neboli rozsah a kvalita poskytovaných služeb se stal velmi výraznou konkurenční výhodou, neboť je vedle již zmíněné ceny dalším parametrem pro rozhodování. Elektřina i plyn jsou komodity s konstantní kvalitou, není tedy možné hledat konkurenční výhodu v rozdílnosti či jakosti produktu.
Mezi základní benefity patří určitě zákaznická linka, v ideálním případě bezplatná, kterou obsluhují operátoři, nikoli často používané automaty. Kamenné pobočky, které stále preferuje velká část obyvatel, bývají další známkou toho, že společnosti nejsou lhostejné potřeby zákazníků a na úkor vyšších nákladů realizuje tuto formu distribuční cesty vedle dnes již téměř automatického onlinu.
Stále roste také počet zákazníků, kteří do svého rozhodovacího modelu zařadí faktory typu společenská odpovědnost nebo dobré jméno firmy, jež velmi často reflektují vysoký poměr spokojených zákazníků ve srovnání s jinými kontroverzními dodavateli, jejich častými reklamacemi a přinejmenším rozporuplnou obchodní politikou.
Toto však zdaleka není výčet všech relevantních parametrů a bylo by chybou nezmínit jeden z těch nejdůležitějších – obchodní podmínky. Pokud zmiňujeme konkurenční boj, který na trhu dodavatelů panuje, jsou právě všeobecné obchodní podmínky, typ závazku a smluvní poplatky tou nejzásadnější položkou.
NEBEZPEČNÁ ZBRAŇ Bohužel, stále velké procento společností poskytuje smlouvy na dobu určitou, což klienta zavazuje zůstat na dva a více let u stejného dodavatele. V kombinaci s d2d (door to door) neboli podomním prodejem je to pak pro zákazníka často nebezpečná zbraň. Pokud se nechá, kolikrát za velmi nesolidních praktik, přesvědčit podomním prodejcem k podpisu smlouvy, může být vázán i na dobu třeba pěti let.
Ačkoli v průběhu této doby často dojde k názoru, že prohloupil, nebo se tržní situace změní natolik, že chce například s ohledem na pokles cen změnit současného dodavatele, nemusí se mu to podařit. Pokud pak dodatečně ověřuje možnosti, respektive obchodní podmínky dané společnosti, zjišťuje, že jsou na jeho předčasný odchod vázány značně vysoké smluvní poplatky.
Takzvané smlouvy se závazkem neboli na dobu určitou jsou ale stále v rámci konkurenčního boje oblíbenou metodou, jak si své zákazníky udržet. Naopak ty společnosti, které jdou cestou poskytování smluv na dobu neurčitou (se standardní tříměsíční výpovědní lhůtou), a tedy proklientsky poskytují svým zákazníkům možnost dodavatele kdykoli změnit, jsou v tomto ohledu férovými hráči. I ony ale pociťují rizika, především s ohledem na již zmíněné podomní prodejce, kteří této situace využívají a pod nepřiměřeným nátlakem přesvědčují občany změnu realizovat. Než se oslovený člověk v problematice zorientuje, je už převod dokončen a nová smlouva nabývá účinnosti. Nemusíme připomínat, že často v neprospěch zákazníka.
Ačkoli se féroví dodavatelé snaží před těmito nekalými praktikami varovat, vedou téměř boj s větrnými mlýny. Dokud zákazníci smlouvy podepisují bez podrobného prostudování všeobecných obchodních podmínek, dokud si nedají práci s prostudováním základních informací včetně ověření slibované úspory přes nezávislou kalkulačku, budou tito piráti energetického trhu vyhrávat a dál se pyšnit tisíci nových klientů na úkor jejich spokojenosti a férového obchodního chování.
Elektřina i plyn jsou komodity s konstantní kvalitou, není tedy možné hledat konkurenční výhodu v rozdílnosti či jakosti produktu.
O autorovi| Europe Easy Energy