Jihokorejská automobilka Hyundai spouští výrobu v nové obří továrně v severomoravských Nošovicích.
Právě v době, kdy prodej osobních vozů v řadě zemí zaznamenává citelné ztráty.
Hyundai v pondělí 3. listopadu zahajuje výrobu osobních vozidel v Nošovicích. Celková investice se vyšplhala na přibližně 27 miliard korun. Přes ambiciózní plány na 300 tisíc vozů ročně číhají na jihokorejskou společnost, a tím i na její menší dodavatele, kvůli globální krizi od počátku problémy. „Lze čekat pomalejší rozjezd výroby, dopady do cenové politiky, různá přerušování výroby ve snaze omezit produkci, menší počet najímaných zaměstnanců,“ hodnotí situaci ředitelka analytické společnosti Next Finance Markéta Šichtařová. Na týdny již přerušuje výrobu i Škoda Auto a je nucena zlevňovat. Hyundai kvůli poklesu poptávky oznámil snížení produkce ve Spojených státech.
Naproti tomu by neměla být zatím ovlivněna samotná výše investice, při jejímž plánování společnosti musí počítat i s možným hospodářským útlumem. Nyní záleží na tom, na jak dlouho se ekonomika ochladí. „Pokud se globální krize protáhne, může zpozdit realizaci dalších fází rozvojového plánu Hyundai, současnou fázi ale již neovlivní,“ míní analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.
Technologie proti krizi
Automobilka Hyundai věří, že se s nepříznivou situací vyrovná. Útlumy výroby prý postihují především větší auta a „morálně zaostalé“ továrny staré 15 až 20 let. Nový závod bude mít trumfy v nejmodernějších technologiích a tím ve vyšší produktivitě práce. „Do konce roku vyrobíme 18 tisíc vozidel modelu i30 a vše je podloženo závaznými objednávkami. S poklesem produkce nepočítáme,“ tvrdí mluvčí společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Vaněk. Brány závodu má v první fázi ročně opouštět 200 tisíc vozidel, od roku 2011 až 300 tisíc kusů. Vozy budou mířit především na unijní trhy – do Španělska, Itálie, Francie, Německa či Velké Británie. Výkyvy poptávky v určitých teritoriích prý firma může vyrovnávat na jiných trzích.
Nezvyklá je struktura již přibližně 1800 zaměstnanců. Čtyři stovky přibudou do konce letošního roku a v plné výrobě v roce 2011 se jejich počet má vyšplhat na 3400 osob. Zde Hyundai nemusel sáhnout k dovozu lidí z ciziny, tak jako řada nových velkých podniků. „Z České republiky pochází 96 procent pracovníků, ze Slovenska 35 procent lidí a Poláků je pět procent,“ líčí Vaněk. Hyundai totiž umístil fabriku do hustě osídleného regionu v okolí Ostravy, kde je poměrně vysoká nezaměstnanost. Denně se v náboru registruje 20 lidí. Automobilka ve spolupráci s krajem přispívá na síť autobusů, které vozí zaměstnance z domova k montážním linkám. Jejich platy firma tají, údajně jsou však zatím nižší než u konkurentů v Mladé Boleslavi a kolínské TPCA, zato vyšší než je průměr v Moravskoslezském kraji. „Zatím jsme ještě nevyrobili ani jeden vůz, ale do tří let budeme platit více než Škoda a TPCA,“ slibuje Vaněk.
Podle některých zdrojů se průměrná dělnická mzda v mladoboleslavské automobilce pohybuje kolem 24 tisíc korun měsíčně. V TPCA si loni vydělali v průměru 23 tisíc korun a od dubna si polepšili o sedm procent.
Potíže čekají i subdodavatele
Na výrobě vozů Hyundai se podílí též padesátka subdodavatelů z Česka, Slovenska, Polska, Německa, ale též Spojených států nebo Číny. „Pro malé a střední podniky vzniká další příležitost subdodávek velkému a stabilními partnerovi,“ tvrdí místopředseda Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček. Přímo z Koreje přetáhly tucet firem, například Plakor, Hysco, Mobis či Dymos, další jsou rozesety v bližším či vzdálenějším okolí. „Hyundai je plánovaným odběratelem několika výrobců, kteří sídlí v Moravské Třebové a okolí,“ poznamenává manažer rozvoje města Miroslav Netolický. Město je domovem výrobců pryže Rehau nebo plastů Treboplast.
Výrobci dílů se však nyní mohou dostat do potíží kvůli upadající poptávce po osobních automobilech, která se v krátké době přelila ze Spojených států do Evropy a od výrobců k jejich dodavatelům. „V České republice v následujících dvou letech pravděpodobně zaznamenáme nárůst subdodavatelů, kteří se ocitnou v existenčních problémech,“ soudí Jiří Prokop z poradenské společnosti Ernst & Young. Firmy mohou podle něj ušetřit na nákladech, pokud se přesunou na východ. „Na ruském trhu se i při současném globálním vývoji stále očekává růst,“ dodává. Silnou zbraní českých dodavatelů je sice jejich know-how, inovace a zavedená pozice na trhu, za současných podmínek by však kvůli vyšším nákladům mohli zaostávat za konkurenty z Rumunska, Ukrajiny či Ruska.
Značné potíže s poklesem zakázek má například jihlavský výrobce čerpadel do motorů Bosch Diesel, který propustí přes 400 zaměstnanců ze šesti tisíc. Také pro první čtvrtletí roku 2009 si výrobci automobilů objednali výrazně méně automobilových komponentů z Jihlavy, než bylo původně plánováno. Zeštíhlit musí i společnost Cadence Innovation, která vyrábí plastové autodíly v Liberci, Libáni na Jičínsku a v Nymburce. Její zákazníci snížili výrobu o deset až 20 procent, což pocítí na výpovědích až 300 lidí, kterým je společnost rozdá už během listopadu.
Korejci oprášili „československé“ auto
Projekt Hyundai přes veškeré otazníky významně zvedne celou českou ekonomiku. „Přínos investice Hyundai pro růst českého HDP může být podobný jako v případě TPCA před několika lety, tedy asi 1,5 procentního bodu,“ počítá Sobíšek. Recese v Evropě však podle něj může rozprostřít tento efekt do časového období až čtyř let, zatímco u TPCA se odbyl během tří let. Zvýší se tím ale již nyní vysoká závislost hospodářství na automobilovém průmyslu. „Největším přínosem bude, když se továrna zbaví nálepky montovna a začne spolupracovat s místními školami, podílet se na výzkumu, rozvoji regionu,“ míní analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.
V regionu vznikne podle studie Next Finance minimálně 15 tisíc pracovních míst. Česko bude po Slovensku druhým největším producentem aut na hlavu v Unii. Nošovický Hyundai bude napojen právě do Žiliny na další jihokorejský závod Kia, taktéž působící pod křídly koncernu Hyundai. Například převodovky pro model i30 i žilinskou Kia jsou vyráběny v Nošovicích, motory jsou naopak montovány v Žilině. Nahrává tomu blízkost obou továren, které dělí pouhých 80 kilometrů.