Menu Zavřít

Otázka image

4. 9. 2002
Autor: Euro.cz

V Česku firma Illusion Softworks zisk nečeká

Přestože si fanoušci ve Velké Británii a Spojených státech objednávali hru Mafia již od března letošního roku (EURO 12/2002), dočkali se až nyní. Oficiálně se objevila na pultech v Severní Americe ve čtvrtek 29. srpna, v Evropě minulý pátek 6. září. V Česku a na Slovensku se příznivci hry mohou těšit na konec tohoto týdne. „Teď záleží na výrobě cédéček v továrně, ale chtěli bychom stihnout datum 13. září. Maximálně se počátek prodeje opozdí o několik málo pracovních dní,“ upřesňuje Petr Vochozka, zakladatel, generální ředitel a jeden z akcionářů brněnské společnosti Illusion Softworks, která Mafii téměř tři a půl roku vyvíjela.

Bez zisku.

Důvodem mírného zpoždění v České republice je skutečnost, že je hra kompletně lokalizována. Vytvářel se český dabing, ladily se i některé detaily. Z ekonomického hlediska se zdá trochu podivné, proč si firma dává tolik práce s malým trhem, z něhož jí nekynou velké zisky. Zvláště když je Česko známé rozšířeným softwarovým pirátstvím. Neméně překvapí informace, že Illusion Softworks spolu s dalšími firmami, českým distributorem her Cenega a společnostmi Levi a AMD, věnovaly na marketing tři miliony korun. Vochozka ani žádné ambice na profit nemá: „Počítáme, že v České republice a na Slovensku prodáme až deset tisíc exemplářů hry za plnou cenu. Na českém trhu chceme být na nule. Všechny peníze, které tady vyděláme, jdou do marketingu.“
K postoji firmy k tuzemsku jako specifiku se řadí i - oproti konkurenci - poměrně nízká cena 999 korun. Konkurenční Grand Theft Auto 3, ke které je Mafia, co se týče komplexnosti příběhu a kvality zpracování často v časopisech o počítačových hrách přirovnávána, stojí stejně jako mnoho dalších her zhruba o 500 korun více. Na trzích v Americe či západní Evropě již oba produkty mají cenu v podstatě stejnou (například v USA kolem 50 dolarů, v Anglii 30 liber). „Je to pro nás otázka prestiže a zviditelnění firmy na českém trhu. Nejen pro zákazníky, ale i pro případné další zaměstnance. Cenou chceme samozřejmě bojovat proti pirátským kopiím. Myslím, že za 999 korun se už hru vyplatí koupit,“ ozřejmuje Vochozka důvody pro marketingovou strategii firmy v České republice. V Česku je zkrátka důležitější image.

FIN25

Čekání na válku.

Společnost předpokládá, že Mafie by se mělo prodat kolem milionu kusů, a to jak pro osobní počítače, tak pro konzole Sony Playstation 2 a Microsoft Xbox. Očekávání tak vysokých prodejů je vzhledem k minulým úspěchům Illusion Softworks reálné. Předchozího hitu brněnských vývojářů, hry Hidden & Dangerous, se prodalo právě přes milion kusů včetně konverze pro konzole Sega Dreamcast, Sony Playstation 1 a všech budgetových vydání.
O náznacích dobrého přijetí veřejností hovoří i první recenze v herních časopisech. „Hru testovalo už asi dvacet světových časopisů, přičemž většina hodnocení se pohybovala nad hranicí 90 procent, jen výjimečně pod ní,“ říká spokojeně Vochozka.
Na oficiální uvedení na trh zatím čekají další dvě ohlášené hry z Brna. Shodou okolností obě válečné. Hidden & Dangerous 2, pokračování úspěšného titulu, se odehrává za druhé světové války. Vietcong v roce 1967 za války ve Vietnamu. Oba produkty by se mohly objevit na pultech ještě do konce roku, ale vyjádření vývojářských společností o tom, kdy budou hry dokončeny, je nutné vždy brát s rezervou. Jiné tituly zatím nebyly oznámeny, avšak Petr Vochozka k tomu podotýká: „V současné době jsme dokončili první titul z naší nové generace her, dalších šest či sedm se dokončí v následujících 18 až 24 měsících.“

Brno exit.

O společnostech venture kapitálu týdeník EURO psal nedávno (EURO 35/2002). Cash Reform, která vlastní podíl v Illusion Softworks, je jednou z nich. Databáze Ariadna uvádí, že brněnská vývojářská firma má tři akcionáře: Cash Reform Investment banking drží 48 procent, Petr Vochozka 42 procent a německý investiční fond bmp deset procent. „V tomto roce se změnila struktura akcionářů, více však zatím nemohu prozradit. Je spíše formálního charakteru, další investor nevstoupil,“ reagoval Vochozka na dotaz, zda se podíly nějak změnily. Ani další vlastník akcií Cash Reform se o informaci nepodělil.
Investice do herního vývojáře byla pro Cash Reform jednoznačně nejziskovějším počinem. Už teď je jasné, že se vložených 100 milionů korun vrátí. Illusion Softworks v současné době zaměstnává přibližně 150 lidí, kteří pracují v devíti týmech. Jen za posledních pět měsíců se počet zaměstnanců zvýšil o patnáct, firma se rozšířila o jeden tým. Přestože Petr Polách z Cash Reform uvádí, že se jeho společnost dostala do fáze prodeje podílů ve firmách, čas exitu z brněnské firmy zatím nenastal. Firma čeká, jak se zvýší hodnota Illusion Softworks po prodejích hry Mafia. Vochozka se o prodeji vlastních akcií vyjadřuje podobně: „Až dokončíme plánovaných šest titulů, pak teprve bude mít firma svoji hodnotu a začneme se podobnými úvahami zabývat. V současné době pro to není důvod.“

  • Našli jste v článku chybu?