Menu Zavřít

Otevřená náruč

11. 3. 2013
Autor: Euro.cz

Jihokorejské aerolinie Korean Air chtějí koupit 44 procent akcií českého dopravce, získají k tomu opci na další podíl

Úlevné oddychnutí mohlo být slyšet předminulý týden na ruzyňském letišti.

Do kanceláře šéfa Českého Aeroholdingu Miroslava Dvořáka totiž dorazil dopis se závaznou nabídkou na vstup asijské letecké společnosti Korean Air do českého dopravce České aerolinie (ČSA). Nadšení pak neskrýval ministr financí Miroslav Kalousek, jehož resort v leteckém holdingu vykonává práva hlavního akcionáře. „Nabídka představuje ve svém celku vyvážený kompromis s potenciálem pro rozvoj leteckého odvětví v České republice,“ liboval si Kalousek v materiálu, který předkládal vládě a který má týdeník Euro k dispozici. Schválit vstup jihokorejských aerolinek do ČSA mají ministři tento týden ve středu.

Minimálně na pětiletku Co tedy Korejci v čele se svým provozním ředitelem Čchi Čchang-hunem nabízejí? Že si koupí od aeroholdingu 44 procent akcií ČSA a zaplatí za ně v přepočtu 68 milionů korun. To přesně odpovídá znaleckému posudku, jejž vyhotovila poradenská společnost Ernst & Young a v němž ocenila vládní skoro 96procentní balík akcií na 148 milionů korun. Po ozdravné kúře ztrátového dopravce totiž ČSA nemají v zásadě žádný majetek, všechna letadla jsou na leasing (vyjma pěti bezmála bezcenných boeingů). Hodnotu tak má zejména značka, know-how a práva k letům zejména do Ruska.

Zajímavé čtení pak nabízejí další podmínky, které se k obchodu vážou. Korejci například nebudou mít zastoupení v managementu firmy. Čchi Čchang-hun to avizoval již v nedávném rozhovoru pro Korean Times.

Kontrolovat provoz českých aerolinek budou díky jednomu místu v dozorčí radě. Zároveň ale do obsazování manažerských pozic chtějí mluvit. Podle dokumentace, kterou Korean Air poslaly, požadují, aby u klíčových pozic, jako je třeba představenstvo, bylo bráno v potaz jejich předchozí stanovisko.

A také už se plánuje navyšování podílu Korejců ve společné firmě. „Součástí nabídky je i právo Korean Air na nákup dalších akcií ve formě opce, přičemž podmínkou je, aby nedošlo ke ztrátě statutu ČSA jakožto takzvaného evropského dopravce,“ píše se ve vládním materiálu. Evropská legislativa stanoví, že dopravce s tímto postavením musí být většinově vlastněn někým z Evropy. Konkrétně to pro ČSA znamená, že si vláda potřebuje udržet alespoň 50 procent plus jednu akcii.

Zájem Korejců o 44procentní podíl vychází z původně nabízených až 96 procent, která aeroholding má. Brzy ale přibudou do nabídky další dvě procenta. Svůj záměr odprodat 1,5procentní podíl aeroholdingu již schválilo hlavní město Praha. K podobnému kroku se pak schyluje i u půl procenta, jež má v držení slovenská metropole Bratislava. Zbývající podíl přesahující dvě procenta akcií drží Česká pojišťovna.

A že to ČSA myslí s Korejci vážně, dokládají klauzule, které vládě i Korean Air nařizují minimálně po dobu pěti let držet v českém dopravci své podíly, jež ani u jedné ze stran nesmějí klesnout pod 34 procent.

Z Prahy bude hub Co vlastně ministra financí tak potěšilo? Rozhodně to není cena. A v zásadě, i kdyby asijská společnost nabídla méně, stále by se Kalousek usmíval. Ono totiž i zadarmo by to bylo pro stát lepší, než když v roce 2009 při minulém pokusu aerolinky privatizovat nabídlo konsorcium Unimex-Travel Service miliardu. Bylo to totiž za ČSA se všemi dceřinými firmami, které jsou nyní „sestrami“ aerolinek v rámci aeroholdingu. Navíc konsorcium požadovalo dorovnání vlastního jmění ČSA alespoň na nulu. Podle Kalouskova materiálu jeho ministerským kolegům přitom jmění ČSA činilo k poslednímu dni roku 2009 minus 2,3 miliardy korun.

Ale zpět ke Korejcům. Zásadní pro současný pokus o záchranu vrávorajících ČSA bylo nalézt partnera, který by firmě a tím i Letišti Václava Havla zajistil nový byznys. Strategickým záměrem Korean Air je vytvořit z Prahy jeden ze svých tzv. hubů - neboli uzlových letišť. Zjednodušeně řečeno, bude svými dálkovými letadly navážet do Prahy asijské cestující a ČSA je pak budou rozvážet dál po Evropě, a zase naopak. K tomu pak chtějí Asiaté pomoci ČSA s rozvojem jejich vlastní dálkové flotily, kterou před pár lety česká firma opustila.

První vlaštovkou bude od nového letního letového řádu linka Praha-Soul. Samotné Korean Air už na této lince provozují čtyři lety týdně a pravidla leteckého byznysu jim neumožňují přidat další. Dva nové lety tak budou provozovat ČSA.

Synergie a hlavně posílení byznysu ČSA se může projevit nejdříve v zimním letovém řádu. Nicméně vzhledem k tomu, že zimní sezona je vždy slabší, opravdu viditelné to bude nejspíš až příští léto. Letošní letní letový řád je už totiž hotový a není s ním možné hýbat. Teď se na Ruzyni bude především řešit, jak vše úspěšně dotáhnout co nejrychleji do konce. Schválení vládou tento týden se zdá být skoro jisté - vybírat není z čeho, druhý zájemce Qatar Airways se rozhodl závaznou nabídku nepodat a z dalších 50 oslovených leteckých společností se žádná neozvala.

„Podpis definitivních smluv by mohl proběhnout přibližně do konce dubna. Transakce by pak mohla být vypořádaná do konce června, tak jak bylo dříve avizováno,“ popsala harmonogram mluvčí aeroholdingu Michaela Lagronová. Letiště stále trpí Strategický partner pro ČSA se hledal v podstatě hlavně kvůli ruzyňskému aeroportu.

I po výrazné optimalizaci (rozuměj rušení a osekání) linek představují tyto aerolinky skoro třetinu byznysu letiště. A to by se v případě jejich definitivního přistání nedalo nahradit ze dne na den. I proto se management v čele s Miroslavem Dvořákem zaklínal tím, že ČSA dovedou příští rok k provoznímu zisku stůj co stůj, a to i kdyby se ženich nenašel.

Pravdou navíc je, že dokud je ztráta ČSA „jen“ ve stovkách milionů a ne v miliardách jako dříve, je letiště schopno sanovat to ze svého zisku.

Zatím ale jen pociťuje propad způsobený právě úpravami letového řádu aerolinek. V loňském roce se propadl počet cestujících, kteří prošli halami v Ruzyni, pod 11 milionů -konkrétně na 10,8 milionu. A propad pokračuje i nadále. Například v lednu letišti ubylo dalších deset procent cestujících v meziročním srovnání. A podobná čísla bude muset vedení aeroportu skousnout ještě určitě za únor i březen. Definitivní změna linek ČSA se totiž projevila až na konci loňského března. Kromě toho se projevily potíže s počasím ve Frankfurtu, Amsterodamu či Londýně, když se kvůli sněhové kalamitě rušily desítky letů.

Zatím to však pro letiště neznamená velkou finanční katastrofu. Ubývají totiž hlavně takzvaní transferoví cestující, tedy ti, co na Ruzyni přestupují. Naopak point-to-point klienti ke konci loňského roku přibývali asi dvouprocentním tempem. Ti letišti přinesou více peněz. Za toho, kdo pouze přestupuje, inkasuje aeroport jen 190 korun, za cestujícího letícího přímou linkou pak 525 korun.

Takže na Korean Air se teď pohlíží jako na spasitele, který přivede více byznysu nejen ČSA, ale také Letišti Václava Havla. A také třeba dalším dcerkám Českého Aeroholdingu, jako je údržba letadel vyčleněná v Czech Airlines Technics nebo pro odbavení zavazadel, tzv. handling.

Nezapomenout na Brusel Zároveň s uzavíráním smluv s Korejci bude probíhat takzvaná notifikace u Evropské komise. Celý pokus o odprodej ČSA byl ostatně veden snahou vyhovět právě bruselským úředníkům. Ti coby vrchní dozorci nad hospodářskou soutěží v Unii museli posvětit vznik aeroholdingu a „přehlédnout“ státní pomoc ČSA v minulosti. Jednalo se o půjčku 2,5 miliardy korun od státního podniku Osinek, která byla následně kapitalizována. Eurokomise tehdy přimhouřila oči pod podmínkou, že stát se o privatizaci aerolinek alespoň pokusí.

Na notifikaci rozhodně v Ruzyni nezapomenou. Když se to posledně stalo bývalému šéfovi ČSA Radomíru Lašákovi, zrovna u půjčky od Osinku, Brusel mu to pěkně osladil. Něčím takovým by si Miroslav Dvořák a jeho tým vymodlenou svatbu s Korejci rozhodně nechtěl nechat zkazit. l

České hospodaření

(v milionech korun)

2011 2010

Výnosy 14 017 16 540

Z toho pravidelná přeprava 9162 11 024

mezinárodní

pravidelná přeprava vnitrostátní 179 137

bezpečnostní a palivový příplatek 1908 1913

Mzdové náklady celkem 2065 2829

Z toho vedení 58,8 51,7

ostatní zaměstnanci 2007 2777

odměny vedení celkem 1,7 2,05

Z toho představenstvo 0,766 0,6

Z toho dozorčí rada 0,936 1,455

Provozní výsledek hospodaření -1159 -351

Výsledek hospodaření před -241 76

zdaněním

Miliardy v letadlech

(v milionech korun)

Celková výše splátek za letadla 5975

Splaceno k 31. prosinci 2011 3608

Splátky splatné do jednoho roku od uzávěrky 502

(tzn. v roce 2012)

Splátky splatné v dalších letech 1864

Zdroj: Výroční zpráva ČSA za rok 2011

bitcoin_skoleni

Kdo je ženich pro ČSA? * Korean Air jsou soukromým národním dopravcem a největšími aerolinkami v Jižní Koreji. * Provozují dopravu do 105 mezinárodních a 13 vnitrostátních destinací. * V roce 2011 využilo jejich služeb na 23 milionů cestujících, což je celosvětově řadí na 14. místo. * Celková aktiva společnosti dosahují podle předběžných výsledků za loňský rok v přepočtu 411 miliard korun, což je nárůst o 16 procent. * Zisk za loňský rok je odhadován na 4,6 miliardy korun. * Z přepravy cestujících Korean Air generují 58 procent tržeb, nákladní doprava, v níž patří mezi pět největších aerolinek světa, pak představuje 25 procent tržeb. Právě díky tomu sází Miroslav Kalousek spolu s Miroslavem Dvořákem na to, že by nový partner mohl přinést ČSA i více byznysu v kargu. * Firma přímo zaměstnává na 15 tisíc lidí. * Provozují 140 letadel, z toho více než stovka je v dálkové flotile (včetně největšího dopravního letounu světa Airbusu A380).

O autorovi| Adam Junek * junek@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?