Menu Zavřít

Otloukánek Snapchat. Populární sociální síti se nedaří naplňovat obchodní potenciál

5. 3. 2020
Autor: Jan Mihaliček

Někdejší „zabiják“ Facebooku uzavírá třetí rok od vstupu na burzu a už ani zakladatel Evan Spiegel nevěří, že někdy bude vydělávat.

Ještě mu není ani třicet let, ale magazín Forbes už odhaduje jeho jmění na více než 3,5 miliardy dolarů, což řadí Američana Evana Spiegela mezi nejbohatší lidi planety. Příběh jeho pohádkového zbohatnutí se začal psát ještě při studiu na kalifornské Stanfordově univerzitě, kde potkal Bobbyho Murphyho a Reggieho Browna a společně stvořili sociální síť Picaboo, která umožňovala uživatelům posílání fotek a krátkých videí.

Na burzu vstupovala Spiegelova společnost Snap přesně před třemi lety. Klíčový produkt se už jmenoval Snapchat a při první veřejné nabídce akcií se mu zadařilo. Na konci prvního burzovního dne jejich cena přesáhla 24 dolarů. Od té doby to už šlo víceméně jen z kopce.

Konkurence je silnější

Ještě při vstupu na burzu se čekalo, že Snap poroste podobně jako Facebook, což ale Spiegelova firma nedokázala ani zdaleka naplnit. Konkurence navíc v mnoha případech „vykradla“ její nápady a dokázala je mnohem lépe využít a hlavně zpeněžit.

Například takzvané příběhy (Stories), se kterými přišel právě Snapchat, používá aktuálně téměř každá sociální síť včetně serveru na sdílení videí YouTube. Největší úspěch s nimi slaví Instagram, jehož zakladatel Kevin Systrom dokonce přiznal, že si tuto funkci od kolegy Spiegela „vypůjčil“. Lidé podle něj chtěli zachycovat momenty ve svých životech a Instagram, který je od roku 2012 v majetku Facebooku, jim to prostě umožnil, i když přitom v podstatě zničil nejdůležitější funkci Snapchatu.

„Bylo nám jasné, že lidé se snažili obě sítě propojit. A tak jsme jim dali, co žádali,“ uvedl Systrom. Od té chvíle se staly příběhy na Instagramu každodenní součástí životů stovek milionů lidí.

Snapchat na burze

Na vykrádání nápadů už několikrát reagoval i sám Spiegel. Menším konkurentům dokonce nabídl, že si mohou přidat funkci Stories přímo do svých aplikací, což má vést k tomu, že se menší konkurence shlukne pod vedením Snapchatu proti Facebooku. Díky této nabídce vznikla například platforma Hoop, která funguje podobně jako seznamovací aplikace Tinder a uživatelům umožňuje hledání nových přátel. Zatím si ji stáhly zhruba tři miliony lidí.

Do souboje Snapchatu a Facebooku před třemi lety vstoupil další silný hráč – čínský TikTok, který se zaměřuje na vytváření a sdílení krátkých videí. Snapchat byl vždycky konkurencí obdivován hlavně díky tomu, že dokázal pracovat s mladými lidmi a oslovovat je ve velkém. I v tomto ohledu ho ale sama konkurence překonala. Čínská platforma má jen za poslední tři roky zhruba pětkrát víc uživatelů než Snapchat a její popularita dál roste zejména mezi dětmi a teenagery.

Výsledky radost nedělají

Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku sice firma Snap vykázala rostoucí tržby, ale nenaplnila odhady analytiků. I když počet uživatelů vzrostl o osm milionů, což je nejvíc za poslední dva roky, na celkově zhruba 218 milionů aktivních uživatelů, v kontrastu s konkurencí je přírůstek 57 milionů lidí za tři roky stále málo. Například Facebooku za stejnou dobu přibylo téměř 400 milionů uživatelů.

Spiegel přitom zůstává klidný a věří, že se firma vyvíjí pozitivně. „Loňský rok byl pro Snap zlomový. Viděli jsme dynamický růst komunity uživatelů, zvýšení našich tržeb a posunuli jsme se směrem k ziskovosti. Celý rok jsme pokračovali v nastaveném růstu a tento trend chceme udržet i v roce 2020,“ řekl šéf společnosti při představení hospodářských výsledků za poslední loňské čtvrtletí.


TikToku roste další konkurent. S novou aplikací přichází zakladatel „mrtvého“ Vinu

Zdroj: Profimedia

K ziskovosti má ovšem firma stále hodně daleko, v posledním loňském kvartálu vykázala ztrátu ve výši 240,7 milionu dolarů a sama už v minulosti prohlásila, že se do černých čísel pravděpodobně nikdy neposune. Výsledky navíc neudělaly velký dojem na investory, takže se cena akcií společnosti po zveřejnění znova propadla zhruba na patnáct dolarů.

Burziány navíc stále děsí, že zakladatelé firmy si v ní ponechávají až příliš velkou moc a hned tak se jí nevzdají. Spiegel je stále šéfem Snapu a Murphy technickým ředitelem. Každý drží 22procentní podíl.

Co dál?

Letošní rok chce Snap odstartovat kompletní změnou designu své aplikace, kterou už testuje. Vylepšená verze má rozšířit uživatelské prostředí, jinak by měla nabídka funkcí zůstat stejná. Rozhodně bude zajímavé sledovat, zda bude změna úspěšnější než ta poslední, po níž platforma ztratila dvě procenta uživatelů.

Kromě toho se chce Snapchat víc zaměřit i na duševní zdraví, nová funkce Here For You nabídne odbornou pomoc lidem, kteří přes aplikaci budou hledat témata, jako jsou úzkosti, sebevraždy, deprese nebo šikana. Ke spuštění služby má dojít během několika příštích týdnů.

Při vstupu na burzu byl Snap označován za „zabijáka Facebooku“ nebo „největší burzovní událost roku“. Značný potenciál, který ze začátku jistě měl, se mu však stále nedaří naplnit a v porovnání s konkurenčními aplikacemi v posledních několika letech pouze přežívá.

MM25_AI

Možná ho spasí plánovaný redesign nebo zase přijde s nějakým neotřelým nápadem. Jen se ho musí naučit zpeněžit dřív než ostatní.

  • Našli jste v článku chybu?