Upozorňují nás na něj v obchodech, v televizi i na internetu. Reklamám na svátek svatého Valentýna se v současné době prakticky nedá vyhnout – i navzdory skutečnosti, že je řadě Čechů proti srsti. Tuzemská technologická firma STRV, jež se zabývá vývojem mobilních aplikací a webových i backendových řešení pro americké startupy, nicméně přichází s řešením. Na trh aktuálně přináší rozšíření pro prohlížeč Chrome s názvem Valentine's Day Blocker, pomocí něhož lze valentýnský obsah na webu jednoduše skrýt.
„Na internetu je zdánlivě nekonečné množství obsahu a ne všechen chceme nutně vidět. Moc chytrých nástrojů ke správě obsahu, který na internetu konzumujeme, ale neexistuje,“ komentuje Kateřina Dousková, vedoucí STRV Labs, kde se firma soustředí na testování nových technologií. Konkrétně Valentine's Day Blocker je prototypem aplikace využívající model strojového učení pro zprávu obsahu, na němž v STRV pracují už přes rok a půl.
„Můžete si skrýt reklamy v ad blockeru na základě IP adres – ale zdaleka ne všechny – nebo ztlumit slova na Twitteru. Strojové učení toho však nabízí daleko více,“ dodává Dousková. Vizí týmu je nabídnout lidem revoluční nový ad blocker, který vyfiltruje téměř jakýkoli druh obsahu podle preferencí uživatele. „Rozhodli jsme se tento potenciál prozkoumat a dát běžným uživatelům do ruky jednoduchý, a přitom velice chytrý způsob, jak získat kontrolu nad obsahem na internetu,“ říká a zároveň upozorňuje na to, že prototyp zaměřující se na reklamy spojené s Valentýnem je sice první, ale rozhodně ne poslední.
Absolutní kontrola nad obsahem
Nápad využít strojové učení přišel přímo z týmu STRV. Ten následně trénoval vlastní model a uspořádal měsíční hackathon, během kterého vytvořil veřejný prototyp v podobě rozšíření pro Google Chrome.
„Potřebujeme technologii vyzkoušet v ostrém provozu, proto jsme hledali jednoduché využití. A řekli jsme si, že to otestujeme na něčem, co nás samotné štve. A jako první nás před Valentýnem napadlo schovat všechny růže, diamanty, romantické pobyty a ostatní typicky valentýnské nabídky a reklamy,“ popisuje Dousková s tím, že uživatel si může vybrat, jakou formou se chce valentýnské tematiky zbavit. Tu lze totiž nejen rozmazat, ale i zcela odstranit. Učinit tak může u obrázků i textu, anebo u obojího zároveň.
Za předpokladu, že bude test úspěšný, má s touto technologií STRV daleko větší plány. Uživatelům chce nabídnout řešení, které jim dá absolutní kontrolu nad tím, co na internetu vidí: „Budou si například moct skrýt fotografie bývalých partnerů, text či grafiku obsahující spouštěče úzkosti a panických atak, nebo vyfiltrovat zmínky o seriálu, který ještě neviděli. Budou si moct vybrat vše od klíčových slov a tématu až po konkrétní lidi a místa.“
Zvláštní důraz kladou v týmu na bezpečnost. K ní využívají takzvaný edge-computing, kdy veškerá analýza obsahu probíhá přímo v počítači uživatele. Ten své informace nikam neodesílá, což výrazně přispívá také k rychlosti a snížení spotřeby dat. „Dokážeme vyfiltrovat reklamy lépe než ostatní ad blockery, protože neřešíme IP adresy inzerentů, ale přímo obsah reklamy,“ shrnuje Dousková.
Ovlivňování obsahu pomocí strojového učení je poslední z řady projektů, jež společnost rozvíjí pod značkou STRV Labs. Ta se soustředí na testování možností nových technologií a na jejich základě případně buduje nové úspěšné digitální produkty. Projekty společnost zpracovává také pro globální značky, za nejúspěšnější považuje STRV seznamky pro LGBTQ+ komunitu pod samostatnou firmou Cosmic Latte.