Menu Zavřít

Otráveni z Valentýna? Tak ho vypněte. Česká firma STRV umožňuje blokovat s ním spojený internetový obsah

6. 2. 2023
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos
  • Česká technologická firma přišla s rozšířením pro Google Chrome, jehož cílem je skrýt veškerý obsah týkající se svátku svatého Valentýna
  • Do budoucna chce společnost uživatelům internetu umožnit převzít absolutní kontrolu nad tím, jaký obsah vidí a jaký nikoli
  • Tím lze předejít nejen nevyžádaným reklamám, ale třeba prozrazení děje dosud nezhlédnutého seriálu, anebo spuštění záchvatu paniky vlivem konkrétního obsahu

Upozorňují nás na něj v obchodech, v televizi i na internetu. Reklamám na svátek svatého Valentýna se v současné době prakticky nedá vyhnout – i navzdory skutečnosti, že je řadě Čechů proti srsti. Tuzemská technologická firma STRV, jež se zabývá vývojem mobilních aplikací a webových i backendových řešení pro americké startupy, nicméně přichází s řešením. Na trh aktuálně přináší rozšíření pro prohlížeč Chrome s názvem Valentine's Day Blocker, pomocí něhož lze valentýnský obsah na webu jednoduše skrýt.

„Na internetu je zdánlivě nekonečné množství obsahu a ne všechen chceme nutně vidět. Moc chytrých nástrojů ke správě obsahu, který na internetu konzumujeme, ale neexistuje,“ komentuje Kateřina Dousková, vedoucí STRV Labs, kde se firma soustředí na testování nových technologií. Konkrétně Valentine's Day Blocker je prototypem aplikace využívající model strojového učení pro zprávu obsahu, na němž v STRV pracují už přes rok a půl.  

Stará dobrá telka. Reklamní trh čeká letos další růst, jeho tahounem zůstane navzdory vzestupu streamovacích služeb televize
Přečtěte si také:

Stará dobrá telka. Reklamní trh čeká letos další růst, jeho tahounem zůstane navzdory vzestupu streamovacích služeb televize

„Můžete si skrýt reklamy v ad blockeru na základě IP adres – ale zdaleka ne všechny – nebo ztlumit slova na Twitteru. Strojové učení toho však nabízí daleko více,“ dodává Dousková. Vizí týmu je nabídnout lidem revoluční nový ad blocker, který vyfiltruje téměř jakýkoli druh obsahu podle preferencí uživatele. „Rozhodli jsme se tento potenciál prozkoumat a dát běžným uživatelům do ruky jednoduchý, a přitom velice chytrý způsob, jak získat kontrolu nad obsahem na internetu,“ říká a zároveň upozorňuje na to, že prototyp zaměřující se na reklamy spojené s Valentýnem je sice první, ale rozhodně ne poslední.

Absolutní kontrola nad obsahem

Nápad využít strojové učení přišel přímo z týmu STRV. Ten následně trénoval vlastní model a uspořádal měsíční hackathon, během kterého vytvořil veřejný prototyp v podobě rozšíření pro Google Chrome. 

„Potřebujeme technologii vyzkoušet v ostrém provozu, proto jsme hledali jednoduché využití. A řekli jsme si, že to otestujeme na něčem, co nás samotné štve. A jako první nás před Valentýnem napadlo schovat všechny růže, diamanty, romantické pobyty a ostatní typicky valentýnské nabídky a reklamy,“ popisuje Dousková s tím, že uživatel si může vybrat, jakou formou se chce valentýnské tematiky zbavit. Tu lze totiž nejen rozmazat, ale i zcela odstranit. Učinit tak může u obrázků i textu, anebo u obojího zároveň.

Musk a Cook na ostří nože. Majiteli Twitteru vadí omezení reklamy i možné vyřazení sociální sítě z App Storu, Applu vyhlásil válku
Přečtěte si také:

Musk a Cook na ostří nože. Majiteli Twitteru vadí omezení reklamy i možné vyřazení sociální sítě z App Storu, Applu vyhlásil válku

Za předpokladu, že bude test úspěšný, má s touto technologií STRV daleko větší plány. Uživatelům chce nabídnout řešení, které jim dá absolutní kontrolu nad tím, co na internetu vidí: „Budou si například moct skrýt fotografie bývalých partnerů, text či grafiku obsahující spouštěče úzkosti a panických atak, nebo vyfiltrovat zmínky o seriálu, který ještě neviděli. Budou si moct vybrat vše od klíčových slov a tématu až po konkrétní lidi a místa.“ 

bitcoin_skoleni

Zvláštní důraz kladou v týmu na bezpečnost. K ní využívají takzvaný edge-computing, kdy veškerá analýza obsahu probíhá přímo v počítači uživatele. Ten své informace nikam neodesílá, což výrazně přispívá také k rychlosti a snížení spotřeby dat. „Dokážeme vyfiltrovat reklamy lépe než ostatní ad blockery, protože neřešíme IP adresy inzerentů, ale přímo obsah reklamy,“ shrnuje Dousková.

Dík za pomoc, teď odejděte. Hromadné propouštění v technologické oblasti pokračuje, firmy doplácejí na pandemické nábory
Přečtěte si také:

Dík za pomoc, teď odejděte. Hromadné propouštění v technologické oblasti pokračuje, firmy doplácejí na pandemické nábory

Ovlivňování obsahu pomocí strojového učení je poslední z řady projektů, jež společnost rozvíjí pod značkou STRV Labs. Ta se soustředí na testování možností nových technologií a na jejich základě případně buduje nové úspěšné digitální produkty. Projekty společnost zpracovává také pro globální značky, za nejúspěšnější považuje STRV seznamky pro LGBTQ+ komunitu pod samostatnou firmou Cosmic Latte.

  • Našli jste v článku chybu?