Saab možná vyklouzne z další šlamastyky, ale klidu se hned tak nedočká
Když máte první auto v osmnácti, jezdíte na doraz. Kontrolka upozorňující na nebezpečně prázdnou palivovou nádrž zhasíná pouze při návštěvách u pumpy a ještě k tomu nakrátko. Jinak jsou to hlavně nervy. Se Spyker Cars se věci mají podobně. Nizozemský majitel značky Saab, který se co nevidět přejmenuje na Swedish Automobile, jezdí na doraz. Vyrábí ovšem auta sotva dvanáct let a nedochází mu benzin, nýbrž hotovost.
Švéd se těší na jüany
Události se vracejí v kruzích. Koncem předminulého roku koncern General Motors (GM) ztratil se Saabem trpělivost a ukončil jeho výrobu. Několik let hlubokých ztrát a chybějící koncepce – za což mohlo zejména vedení GM – dovedly Američany k jednoznačnému rozhodnutí: prodat, nebo zavřít. Loni 23. února GM podepsal smlouvu se Spyker Cars. A saaby zase začaly sjíždět z montážních linek ve švédském Trollhättanu.
Jenže navzdory snaze Spyker Cars a jeho generálního ředitele Victora Müllera se Saab zhruba po roce ocitl ve stejné situaci. Došly peníze, továrny se zastavily. Počátkem dubna totiž kvůli neproplaceným fakturám přestali posílat komponenty subdodavatelé. Loni pomohla Evropská investiční banka, tentokrát mají vytáhnout spásné jüany z klobouku Číňané.
Zatím posledním „zachráncem“ Saabu by se měla stát čínská společnost Pang Da Automobile Trade, největší řetězec čínských autosalonů podle tržní kapitalizace. V minulém měsíci si díky IPO na šanghajské burze přišla na 6,3 miliardy jüanů (asi 690 milionů eur). Síť jedenácti set prodejen, nabízejících vozy automobilek Toyota, Honda a Fuji Heavy Industries, by měla v Číně zajistit odbyt i saabům. Právě takového partnera Saab potřebuje.
Na základě memoranda o porozumění Pang Da zaplatí Spyker Cars 110 milionů eur. Pětačtyřicet milionů má být za auta, která pošle Saab ještě v tomto roce do Číny, za 65 milionů čínská firma získá 24procentní podíl ve Spyker Cars (respektive nové Swedish Automobile). Součástí dohody je i plán na budoucí společnou výrobu.
Nevyzpytatelní úředníci
Plány jsou však od reality mnohdy dál, než se původně zdálo. Saab se o tom přesvědčil již na počátku května, kdy byla na spadnutí dohoda s jinou čínskou firmou, automobilkou Rongcheng HawTai Automobile. Krach jednání měly přitom na svědomí čínské úřady, které mohou podobně zasáhnout i v případě dohody s Pang Da. Transakci totiž musejí schválit národní rozvojová a reformní komise, ministerstvo obchodu a státní devizový úřad (State administration of foreign exchange). Ty posoudí, zda Čína na transakci vydělá a jestli tím posílí automobilový průmysl v zemi.
Schválení nicméně není formalitou. Čínská vláda se dlouhodobě snaží svůj automobilový průmysl učinit konkurenceschopným, ale zatím se to příliš nedaří. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je podle ní razantní snížení počtu domácích výrobců prostřednictvím konsolidace. Ze současných asi sto automobilek by mělo zůstat kolem deseti nejsilnějších. Z těchto pohnutek úřady nepovolily Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery v minulém roce koupit americký Hummer.
„Téměř neexistuje naděje, že by vláda schválila společnosti Pang Da koupi podílu ve Spykeru, natož jejich plán na vytvoření společného podniku v Číně. Kontrakt nezapadá do vládní strategie konsolidace,“ domnívá se podle Bloomberg News analytik Zhang Xin z pekingské pobočky společnosti Guotai Junan Securities.
Ve prospěch schválení naopak hovoří několik aspektů připravovaného spojenectví. Vládní úředníky by mohlo uklidnit, že Pang Da Automobile Trade auta nevyrábí, ale prodává. Navíc Victor Müller pro server Automotive News Europe uvedl, že vozy zmiňované ve smlouvě může produkovat kterýkoli z velkých čínských výrobců. Není potřeba kvůli tomu zakládat novou automobilku.
Optimisticky se vyjádřil rovněž Pang Qinghua, generální ředitel čínské společnosti Pang Da: „Úvodní rozhovory s představiteli národní rozvojové a reformní komise probíhaly v dobrém duchu… Jsme přesvědčeni, že budeme schopni dodat všechny potřebné dokumenty a povolení, abychom mohli transakci úspěšně dokončit.“
Jednoduché počty
Schválením na čínské straně nicméně peripetie neskončí. Smlouvu mezi Spyker Cars a Pang Da musí schválit rovněž švédská vláda spolu s Evropskou investiční bankou (EIB), která je v současnosti největším věřitelem nizozemské firmy. Rozhodnutí se očekává do tří týdnů.
Banka loni automobilce poskytla na zmrtvýchvstání 400 milionů eur, z nichž bylo dosud vyčerpáno 217 milionů. Prostředky jsou však omezeny na vybrané účely. Müller by proto rád půjčku nahradil běžným komerčním úvěrem. „Jen co smlouvu se společností Pang Da začneme uskutečňovat, zaměřím se na hledání nového generálního ředitele a splacení dluhu Evropské investiční bance. Nemůžeme být závislí na vládě či na EIB kvůli akceschopnosti firmy. Paralyzovalo nás to, nemůžeme se hnout doprava ani doleva,“ prohlásil Victor Müller pro Automotive News Europe.
Peníze potřebné pro Saab má generovat kromě vstupu čínského strategického investora prodej divize luxusních vozů Spyker, díky níž se Müller zabydlel v automobilovém průmyslu. Údajně by chtěl inkasovat kolem 30 milionů eur za podíl bezmála třiceti procent od ruského podnikatele Vladimira Antonova.
Ani to ovšem nebude stačit, stejně jako Saab nespasí smlouva s Pang Da – ať už bude úředníky posvěcena či nikoli. Čínských 65 milionů eur za podíl ve Spykeru vystačí sotva na rok. Pak nejspíš přijde další křeč.
Švédská značka potřebuje především vyrábět spousty aut, což se jí vůbec nedaří. Zatímco v roce 2008 vypustila do světa přes 90 tisíc vozů, předloni to bylo pouze dvacet tisíc aut a loni něco málo přes třicet tisíc. Aby Saab vydělával, musí podle svého vedení ročně prolomit hranici 120 tisíc prodaných vozů. Dokud se to Spyker Cars respektive Swedish Automobile nepodaří, bude mu neustále hrozit, že skončí na suchu.