V posledních několika letech dochází mezi malými a středními podnikateli k boomu ve využívání internetových poptávkových systémů. Aktivní vyhledávání poptávek a dodavatelů jim umožňuje šetřit čas i náklady, jež mohou investovat do dalšího rozvoje svých firem a živností.
Foto: B2M
I přes částečné ekonomické utlumení zaznamenávají poptávkové servery nárůst klientů přicházejících ze všech průmyslových odvětví. Otto Kočí, produktový manažer společnosti B2M, která provozuje poptávkový systém ePoptávka.cz tvrdí, že čeští podnikatelé se po chudším období vrhají do nových obchodních aktivit.
Proč jsou poptávkové systémy tak vyhledávané právě v tomto nestabilním ekonomickém období?
Většina firem se výhradně koncentruje na svou činnost, nezbývá jim tak čas ani pracovní síla na aktivní vyhledávání nových zákazníků. Poptávkové systémy pro ně představují časově nenáročnou, snadnou a zároveň i efektivní možnost, jak získat kupříkladu veřejné zakázky a s tím i nové zákazníky. Pro poptávané se na druhé straně finální cena snižuje o 20 až 30 %, zejména díky tomu, že obdrží více odlišných nabídek a mohou vybírat třeba právě podle ceny.
V čem vidíte hlavní přínos poptávkových serverů?
Vedle jednoduchosti systému poptávání, rychlosti a bezplatnosti, je to hlavně příležitost pro podniky k rozšíření okruhu stávajících zákazníků. Některým firmám se po zaregistrování zvýšil obrat až o desítky procent, což je z hlediska podnikání nezanedbatelná částka. Současně využíváme vypracovaný systém párování nabídky s poptávkou, čímž je zaručeno přesnější zacílení poptávky.
Jaké druhy firem se na poptávkové systémy obracejí nejvíce?
Poptávkové servery slouží malým a středním firmám, ale i státním institucím a živnostníkům. Využívají jej tedy podniky, ale třeba i jednotlivci, kteří hledají řemeslníky pro opravu rodinného domu.
Působíte v rámci střední Evropy – na Slovensku, v Maďarsku a také v Polsku. Kde v této oblasti zaznamenáváte největší zájem o poptávkové systémy?
Jednoznačně největší objem zadávaných poptávek vykazuje Česká republika. Například oproti Slovensku je to více než dvojnásobek. Celkově se tak měsíčně na trhu objeví asi 15 000 internetových poptávek. Češi jsou v tomto směru nejaktivnějšími v daném regionu, a to nejen z hlediska počtu, ale i poptávaného obratu.
Po jakých produktech či službách je v současnosti největší poptávka?
Podle analýzy, kterou jsme provedli na konci roku 2010 je jasně nejvyhledávanějším artiklem dřevo, ve službách pak hlavně doprava. Velký zájem je i o stavební práce, materiál či strojní vybavení. Předpokládáme, že tento trend zůstane stejný i po plánované úpravě DPH v tomto segmentu.
Kde jste zaznamenali největší pokles poptávek? Na kterých sektorech se hospodářská krize nejvíce projevila?
Velmi výrazný úbytek poptávky jsme zaznamenali v oblasti fotovoltaických panelů. Příčinou byla nejistá budoucnost solárních elektráren, a to zejména díky regulačním krokům státu. Takovýto zásah byl na trhu znatelný a je logické, že následovala rychlá odezva v podobě razantně klesající poptávky.
Jakým způsobem se v počtu registrovaných subjektů odrazila hospodářská recese?
Jelikož podnikatelé zaznamenali v posledních dvou letech výrazný úbytek zakázek a zájmu o jejich služby, hledali alternativní cesty k zákazníkům. Včetně nových forem propagace na internetu. Poptávkové systémy patří mezi ty jednodušší cesty. Je tak logické, že v průběhu recese se na těchto serverech zvýšil počet registrovaných. Navíc ti, kteří již mají zkušenost s poptávkovými servery, je dále doporučují svým známým. Právě tyto reference nám pomáhají v dalším rozvoji a zkvalitnění služeb pro naše zákazníky.
Podle nedávno provedeného průzkumu se dvě třetiny českých podnikatelů neúčastní veřejných zakázek. Co je hlavním důvodem? Proč mají podnikatelé tak odmítavý postoj?
Podnikatelé jsou přesvědčeni, že úspěch ve výběrovém řízení je spíše otázkou kontaktů a dobrých konexí, než kvalitní nabídky a přiměřené ceny. Výběrová řízení vnímají jako zcela netransparentní. Korupční praktiky, které za veřejnými zakázkami vidí, je definitivně odradí. I proto se uchylují k využívání on-line výběrových řízení. Podmínky jsou zde totiž stejné pro všechny účastníky. V posledním kole výběrového řízení pak rozhoduje výhradně cena.