„Každý složitý produkt by měl jít vybrat jednoduše a rádi bychom byli těmi, kdo to lidem umožní,“ tvrdí podnikatel a bývalý CEO Dáme jídlo Jan Matějů. Jeho projekt Outfindo proto dokáže zákazníka dovést k vysněnému kolu pomocí dotazníku, jehož vyplnění nezabere víc než pár minut. To znamená, že doba potřebná k výběru dopravního prostředku se zkrátí klidně i o čtyři měsíce, což je časový průměr laika, který se do průzkumu cyklistického trhu pustí bez pomoci. Podle Matějů pak ale takový člověk stejně končí s kolem, jež mu poradí někdo ze známých.
Narazit při výběru nové ,lásky‘ každopádně mohou i zkušení matadoři – třeba když se chystají z horského bicyklu přejít na freestyle nebo je začala bolet pády zmožená kolena a zatoužili po elektrokole. „Typický zákazník neexistuje. Snažíme se být zajímaví pro všechny segmenty,“ vysvětluje podnikatel.
Může si to dovolit díky tomu, že Outfindo není e-shopem, ale vyhledávačem. Proto dokáže obsáhnout celý trh bez nutnosti mít cokoli skladem. Zbývá jen ohlídat, co zrovna mají k dispozici partneři, jimž prodej kol za provizi zprostředkovává. „V tuhle chvíli máme asi jeden z největších produktových katalogů kol a elektrokol na světě,“ pyšní se sebevědomě podnikatel. „Snažíme se zákazníka navigovat na celou sadu produktů. Online prostředí ho nechá vybrat nominální hodnotu velikosti kola, ale velikost M od různých výrobců se navzájem liší, protože to není standardizované,“ popisuje.
Proto musí nastoupit průvodce sortimentem, který se na hlavní stránku Outfinda nedávno vrátil ve vylepšené podobě, vybaven detailními filtry a zákaznicky oblíbeným dotazníkem. Tým Outfinda svůj systém testoval stovky hodin, a tak teď automat ve více než 90 procentech případů minimálně poradí, kde začít. „Nejradši máme, když je zákazník přesvědčený, že si šel koupit nějaké kolo, ale nechá si poradit, takže si nakonec vybere jiné, se kterým je spokojenější,“ říká Matějů.
Řekněte mi to polopatě
Po objednávce mohou následovat dva scénáře – prvním je odeslání zásilky na pobočku partnerské prodejny, kde si jezdec kolo vyzkouší, nechá si ho nastavit a rozhodne se, zda si jej skutečně odveze. Druhou možnost, kterou je doručování domů, firma otestovala teprve nedávno. Dosud to její zaměstnanci dělali zcela zdarma, ale jelikož se služba ve zkušebním provozu osvědčila, bude zpoplatněna. Na začátku totiž zástupci společnosti doufali, že si zákazníci koupí 50 až 60 procent dovezených kol, nakonec z toho ale bylo procent pětadevadesát. „Nejhezčí je, když přivezeme kolo dětem a jsou z něj nadšené,“ konstatuje Matějů.
Právě rodiny tvoří silnou zákaznickou skupinu Outfinda. Rodiče často chtějí poradit s koupí bicyklu pro své ratolesti a zajímá je, jak dlouho jim může vydržet. Když jsou spokojeni, přikoupí i elektrokolo pro prarodiče. „Elektrokola právě teď rostou nejrychleji, protože tam člověk potřebuje chápat technologii, lidé se nás ptají na dojezdy, baterky. Vysvětlujeme jim, jak to spolu souvisí,“ objasňuje s tím, že právě onen překlad technologických termínů do lidské řeči považuje za největší devizu Outfinda vůči strohým popisům kol na e-shopech.
„Zákazníkovi ulehčujeme cestu tím, že mu ukážeme, co technické parametry znamenají. My sice víme, co je vzduchová a pružinová vidlice, ale zákazníka to zajímat nemusí. Pro něj je přidaná hodnota, když ví, jak se která chová, že pružinová je základní verze a že záleží, co od produktu čeká, ne jak se daný technický parametr jmenuje. Ze všech změn, které přinášíme, na tohle zákazníci reagují nejlépe,“ zdůrazňuje Matějů.
Inspirovat by se mohli i ostatní
V minulosti Outfindo proslavily především lehce bizarní filtry výběru kol. Jedna z jeho otázek se totiž týkala například oblíbené značky zubní pasty, tedy věci s výběrem kola zdánlivě nesouvisející. Zákazníky však vyplňování takzvaných moodboardů velice bavilo, přičemž jejich účel je jednoduchý – mají zjistit, v jaké cenové relaci je člověk zvyklý nakupovat a jaké brandy jsou mu blízké. Některým lidem nicméně vadilo, že ztrácí kontrolu nad tím, co jejich momentální kliknutí ovlivňují. „Proto jsme kvíz propojili s neustálým náhledem na kola, která jsou v tu chvíli relevantní,“ dodává podnikatel.
Což však není jediné vylepšení, které je na pořadu dne. Svůj vyhledávací software chce firma aplikovat mimo kol i na další druhy zboží. Metodu čištění a třídění dat poté nabídne e-shopařům, již onu práci stále ještě vykonávají více či méně manuálně. „Naše technologie je v tomto ohledu podle mě verzatilní,“ slibuje.
Mimo ni však dvacetičlenný tým, který tempem stoprocentního růstu letos míří k obratu jednoho milionu eur, experimentuje také s expanzí do Německa či poskytováním servisu kol a v neposlední řadě i plánuje spustit prodej bicyklů z druhé ruky.
Aby zakladatel Outfinda se svým neortodoxním byznysem dosáhl zisku co nejdříve, soustředí se především na shánění financí. Jako bývalý top manažer z jednoho z nejrychleji rostoucích segmentů na trhu s tím má bohaté zkušenosti. „Nejvíc času mi zaberou diskuze s investory a prezentace produktu. Vymýšlet nový typ byznysu je velmi složité, protože na první pohled nespadáme do žádné škatulky,“ uzavírá Matějů.