LOGISTICKÉ SLUŽBY Pro drtivou většinu firem na trhu nepatří logistické služby mezi jejich hlavní činnosti. Vyvstává proto otázka, zda je pro ně lepší si tyto služby pronajmout od dalšího subjektu (outsourcing), nebo je provádět ve vlastní režii (insourcing).
LOGISTICKÉ SLUŽBY Pro drtivou většinu firem na trhu nepatří logistické služby mezi jejich hlavní činnosti. Vyvstává proto otázka, zda je pro ně lepší si tyto služby pronajmout od dalšího subjektu (outsourcing), nebo je provádět ve vlastní režii (insourcing).
Takzvaný outsourcing i insourcing mají příznivce a odpůrce, oba také mají svá pro a proti. Zatímco ještě nedávno zcela jednoznačně převažoval směr k tomu, aby si firmy logistické služby zajišťovaly spíše přes další subjekt, dnes je tento trend téměř opačný. „Je nutné předem se zamyslet, zda se chceme věnovat pouze své hlavní činnosti, anebo zda chceme mít portfolio zajišťovaných činností širší,“ říká Zdeněk Kašpar, manažer logistiky společnosti KimberlyClark pro Česko a Slovensko.
Pro využití cizího partnera hovoří zejména to, že má lepší know-how, může dosáhnout lepších synergických efektů a logistický partner přebírá zodpovědnost za přepravu svěřeného zboží.
VLASTNÍ LOGISTIKA = KONKURENČNÍ VÝHODA
Naopak zástupce společnosti Ahold Česká republika Viktor Hradil si myslí, že vlastní logistika je výhodou v konkurenčním boji. „Máme vlastní know-how a veškeré logistické služby až na výjimky si zajišťujeme sami,“ upozornil Hradil. Těmi výjimkami jsou například přeprava mraženého zboží, kterou Ahold svěřuje další firmě.
Stejné pozice zaujímá i další síť supermarketů Billa. „Při našem vstupu na českých trh nebyla nabídka služeb taková, abychom je mohli plně využít,“ vysvětluje vedoucí skladu firmy Billa Václav Procházka, proč se tento řetězec rozhodl vybudovat si vlastní logistiku. Za vším je prý nutné hledat peníze. „Je potřebné předem si spočítat náklady na to, když si budu logistiku zajišťovat sám a když ji svěřím další firmě,“ tvrdí Procházka.
Emil Gajdoš, ředitel logistiky ve firmě Hopi, která zajišťuje logistické služby pro další partnery, si zase myslí, že i když se firmy rozhodnou logistické služby zcela outsourcovat, měly by si stejně ponechat alespoň minimální logistické oddělení.
ROZHODUJE BYZNYS
Jaké je tedy další kritérium pro rozhodnutí, který způsob zajištění logistiky zvolit? Možná pomůže srovnání společností Billa a Ahold se společností Kimberly-Clark. Zatímco dvě první uvedené společnosti provozují poměrně homogenní činnost, tedy zásobování prodejen na území celé republiky, Kimberly-Clark má dva závody v Česku a orientuje se z drtivé většiny na vývoz. „Profil požadovaných služeb je složitější, využíváme například jak silniční, tak i železniční dopravu. Nedovedu si představit, že bychom si toto všechno měli zajišťovat sami,“ tvrdí Kašpar.
Navíc jeho firma nespolupracuje s logistickými společnostmi jenom v Česku, ale také v dalších zemích celé Evropy. Logistika ale není pouze přeprava zboží, ale je také o informacích, jejich výměně a propojení informačních systémů. Tady přitom číhá hned několik nebezpečí.
DŮKLADNÁ OCHRANA DAT Tím prvním je možné zneužití dat jedné firmy v konkurenčním boji, pokud například jedna logistická firma jezdí zároveň pro firmu X a pro jejího největšího konkurenta Y. „Mezi firmami musí v tomto směru být absolutní důvěra,“ upozorňuje Gajdoš. Slabinou spolupráce výrobce nebo dodavatele s externí logistickou firmou může být také to, že si nebudou rozumět informační systémy obou společností. „Propojení systémů je vždy nutné doladit, musí tam být možnost každodenního porovnávání dat,“ zdůrazňuje Hradil. Dalším úskalím outsourcingu logistických služeb je to, že každá firma může mít jinou „podnikovou kulturu“ a může být problém tyto kultury sladit. I to se však dá ošetřit striktním dodržováním jasných pravidel. Závěrem tedy lze jednoznačně říci, že výhody i nevýhody mají oba způsoby zajištění logistických služeb. Většina firem na českém trhu proto volí buď duální systém, tedy má rozdělenu logistickou činnost na polovinu, nebo využívá cizí subjekt jen pro přepravu některých komodit. „Majoritní názor na trhu je takový, že by se tyto služby měly outsourcovat, někdy je však dobré jít proti proudu,“ dodává Lucie Kučerová ze společnosti Optimum Distribution. VÝHODY A NEVÝHODY OUTSOURCINGU
+ firma se nemusí starat o sklady, jejich zaměstnance či bezpečnost práce v nich + ušetří se za oddělení logistiky
+ synergický efekt - hromadná přeprava je levnější
+ zlepšení produktivity práce
+ není nutná počáteční investice
- menší flexibilita logistiky
- neexistuje bezprostřední kontrola - možné komplikace při komunikaci informačních systémů
- riziko úniku dat
- odlišné představy logistické firmy a zadavatele o úrovni služeb
POMOC EKONOMICE
Vstup do Unie dal nový rozvojový impuls nejen dopravě a logistice, ale i českému zahraničnímu obchodu. Loňské pozitivní výsledky s nejnižším deficitem obchodní bilance od roku 1993 jsou vizitkou konkurenceschopnosti českého průmyslu. Největší zásluhu na tomto příznivém vývoji má obchod se stroji a dopravními prostředky. Právě logistika hraje v těchto komoditách klíčovou roli. Stačí pohled za brány největší české automobilky Škoda Auto, kde zcela chybějí skladovací prostory pro jednotlivé díly sestavovaných automobilů. Ty se totiž do továrny dovážejí průběžně podle potřeby na základě přesně daných rozpisů, které se musí zcela striktně dodržovat.