V minulosti pracoval jako automechanik, seřizoval CNC stroje a vykonával řadu jiných zaměstnání. V žádném z nich se ale Martin Bernátek pořádně neuchytil a z několika firem byl dokonce takříkajíc odejit. A přesto všechno dnes platí za jednoho z nejúspěšnějších e-commerce podnikatelů v Česku.
O jeho Ovečkárně toho bylo napsáno již spousty. K výrobkům z ovčí vlny se dostal díky svému otci. Věřil, že tyto tradiční produkty, na které se v poslední době možná i trochu zapomínalo, mají velký potenciál a že by se jejich prodejem mohl jednoho dne sám živit. Zároveň však tušil, že má-li oslovit masy, je potřeba zvolit poněkud odlišný přístup. Přístup, který bude lépe odpovídat potřebám lidí žijících v jednadvacátém století. A tak před časem založil vlastní e-shop, který aktuálně trhá rekordy nejen v rámci tuzemska. Čemu za to vděčí?
„Jde právě o tu tradici,“ objasnil Bernátek redakci Euro.cz. „Ovečkárna si na ní doslova zakládá. Výrobky z ovčí vlny jsou tradiční nejen u nás v Česku, ale také napříč celou Evropou a vlastně i světem.“
„Snažíme se tento materiál využívat tak, aby byl zdraví prospěšný. Žádnými studiemi to podložené nemáme - i když by se nějaké pochopitelně našly -, ale sázíme jednoduše na to, čemu věřily už naše babičky. A věříme, že právě proto si lidé k našemu zboží nalezli cestu. Jedná se o materiál, který je takřka nevyčerpatelný a navíc zcela přírodní. A na to zákazníci slyší,“ doplnil 30letý podnikatel.
Že se nejedná o plané fráze, lze snadno doložit. Stačí vzpomenout na loňský prodejní hit v podobě dřeváků, kterých se celkově udalo na 40 tisíc párů. Nebo fakt, že dle poradenské společnosti Deloitte se její tržby za uplynulé čtyři roky zvedly o 727 procent, díky čemuž se v rámci prestižního klubu 50 nejrychleji rostoucích firem celé střední Evropy umístila na skvělé 31. příčce.
Také letos si Bernátek pro své věrné zákazníky vymyslel něco extra. Opět vsadil na osvědčenou klasiku, respektive tradici a navázal spolupráci s českou společností Moleda, jež stojí za botami populární značky Prestige. Tuto veskrze unikátní obuv nyní v Ovečkárně nabízí v rámci limitované edice.
„Žádné jiné zboží nemizelo z našich skladů tak rychle jako právě Prestige,“ uvedl zlínský rodák. Koneckonců právě obuv patří na jeho e-shopu tradičně mezi to nejžádanější zboží vůbec. A to v průběhu celého roku. Na podzim a v zimě se k ní pak přidávají též ponožky a lůžkoviny, které firma v naprosté většině případů odebírá od českých dodavatelů.
„Zjistili jsme, že hodně lidí řeší, jaký materiál je z hlediska spánku tím nejlepším. Ovčí vlna má v tomto ohledu jednu důležitou výhodu. Když se jí člověk přikryje, lépe si odpočine, neboť mu pod ní není takové horko a cítí se příjemně. Ovčí vlna drží skvěle tělesnou teplotu, díky čemuž dochází k lepší regeneraci svalů a díky čemu je tak spánek kvalitnější,“ nechal se slyšet Bernátek.
Nakoupí zde celá rodina
Typickým zákazníkem Ovečkárny je čtyřicetiletá žena, která nakupuje pro celou rodinu. Ostatně i proto je zde k vidění tak široká škála produktů, na své si tu podle zakladatele e-shopu přijde de facto každý. V minulosti se o tom přesvědčili spotřebitelé v Česku, na Slovensku, v Maďarsku i Rumunsku - všude tam je jeho firma aktivní. Během několika příštích měsíců by pak to samé měli zjistit též lidé v Německu, Rakousku a Slovinsku:
„Na Ovečkárně je skvělé, že problémy, které lidé řeší, jsou vesměs všude stejné. Je jim zima, mají různě, ale zároveň podobně „zdeformované“ nohy, oteklé prsty a tak dále. Věřím tedy, že náš současný sortiment se tam velmi rychle uchytí. Lidé budou v úžasu, že něco takového vůbec existuje. Zjistí, že u nás mohou nakoupit jak pro babičku s dědou, tak zároveň i pro sebe a své děti.“
Sama Ovečkárna žádné vlastní produkty nevyrábí. Všechno zboží, které na internetu nabízí, pochází od externích dodavatelů. V určitý okamžik se sice Bernátek zajímal o možnost odkoupení jedné zdejší fabriky na výrobu lůžkovin, vzápětí však z celého obchodu sešlo.
Na druhou stranu, že by se na této skutečnosti nemohlo v budoucnu něco změnit, rozhodně tvrdit nechce. Do té doby se bude každopádně držet toho, co se jeho firmě už nejednou osvědčilo, a sice úzké spolupráci s tradičními výrobci, kteří se nebojí oprašovat staré produkty, na něž se kolikrát již pozapomnělo, a dávat jim nový šmrnc.
„Věřím, že tohle je cesta, kterou se Ovečkárna při rozšiřování sortimentu musí vydat. Zastávám názor, že je dobré upravit či zdokonalit něco, co je už dávno vymyšlené, a nikoliv za každou cenu neustále vymýšlet něco nového,“ poznamenal.
Tržby rostou mílovými kroky
Bernátkova společnost letos směřuje k 165milionovým tržbám. Ve srovnání s rokem 2020 by si tak měla polepšit zhruba o tři čtvrtiny. Zda se tento cíl podaří Ovečkárně neplnit, nicméně nezávisí tak úplně na ní samotné.
„Věřím, že pokud budou lidi, tak to vyjde. Ale i nás pochopitelně bohužel ovlivňuje covid. A to poměrně výrazně. Dosud bylo v našich zaměstnaneckých řadách nemocných minimum, ale teď už jich evidujeme daleko víc. Když si lidé dělali testy před rokem, jen výjimečně se stávalo, aby některý z nich vyšel pozitivně. Nyní je to spíše pravidlem,“ přiznal.
Bez pandemie by však těžko dnes byl tam, kde je. Ačkoliv, jak zdůraznil, koronavirus jeho firmě pomohl trochu jinak, než jak si možná ostatní myslí. „Nejvíce z něj těžily lékárny, drogerie a prodejců supermarkety. Také sektor e-commerce si polepšil, jelikož řada obchodů byla zavřených. Nám pandemie pomohla v tom smyslu, že si lidé na tento způsob nakupování více navykli. Stalo by se to tak jako tak, ale ne tak rychle. Pandemie celý proces uspíšila.“
„Kdybych se měl vyjádřit o něco konkrétněji, odhaduji, že se naše tržby díky ní zvedly o zhruba 15 procent. Nestalo by se tak ale, pokud bychom na tento růst nebyli svým způsobem připraveni. Chtěli jsme povyrůst, měli jsme ambiciózní plány a měli jsme zajištěné dostatečné zásobování,“ vysvětlil s tím, že pro příští rok si jeho firma vytyčila dokonce 260milonový obrat.
Prodejna jako místo, kam si lidé chodí pro radu
Ačkoliv se prozatím e-shopu daří nad míru dobře, rozhodl se Bernátek během letošního podzimu učinit jeden, pro něj zcela atypický krok. Začátkem listopadu totiž Ovečkárna v domovském Zlíně zprovoznila historicky první showroom, kde si zákazníci mohou vyhlídnuté zboží vyzkoušet a také se o něm něco dozvědět. A pochopitelně také koupit.
„Místní personál nepředstavuje prodavače, ale lidi, kteří mají našim zákazníkům poradit a pomoct,“ nechal se slyšet. „Oni k nám nejdou proto, aby si tu koupili boty. Jdou sem proto, že mají nějaký určitý problém a naše boty – jelikož jsou něčím speciální - jim ho pomohou vyřešit,“ řekl s tím, že během nadcházejícího léta se obdobné „poradny“ dočkají i obyvatelé Prahy.
Kde přesně bude nový showroom situován, v tuto chvíli ještě netuší. Měl by se každopádně nacházet na místě, jež bude, jak sám na závěr nastínil „dobře dostupné obyčejným lidem“.