Menu Zavřít

Automobily zamořují česká města škodlivými oxidy dusíku. Nejvíce Prahu

10. 7. 2019
Autor: Jindřich Mynařík / CNC / Profimedia

Ovzduší českých měst je čím dál více znečišťováno oxidy dusíku. Ty vznikají spalováním a jsou zdraví škodlivé. Nejvíce nadlimitního množství oxidu dusičitého bylo naměřeno v Praze v místě křížení Sokolské a Ječné ulice. Dalšími výrazně zamořenými městy jsou například Brno či Plzeň. Vyplývá to z údajů Centra pro životní prostředí, které od března do dubna měřilo hodnoty oxidu dusičitého na 200 místech v devíti krajských městech.

„Nejvyšší hodnoty jsme naměřili v Praze také u jednoho z ramen tunelového komplexu Blanka v Dejvicích, u zámečku Vychovatelna, na Rokosce v Libni, na rohu ulic Ječná a Štěpánská a na Smíchově u Krajského úřadu Středočeského kraje,“ uvedl Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí. Vysoké hodnoty naměřili vědci také na Spořilově, v Holešovičkách nebo v Evropské a Bělocerkevské ulici.

Hodnoty v těchto místech se podle studie pohybovaly od 50 do 80 mikrogramů na metr krychlový. Zdraví člověka přitom může být ovlivněno už při hodnotách nad 33,5 mikrogramu.

Podle Radima Šráma z Komise pro životní prostředí Akademie věd může znečištění ovlivňovat centrální nervový systém, způsobit poruchy chování u dětí i pozornosti. „Je prokázán význam ovlivnění vývoje psychických funkcí a chování při vystavení více než 30 mikrogramům oxidu dusičitého v těhotenství. Ve vyšším věku dětí se snižuje rychlost neuropsychického vývoje a nad 40 mikrogramů zvyšuje výskyt Alzheimerovy choroby,“ řekl Šrám. Znečištění může také způsobovat záněty dýchacích cest nebo i infarkt myokardu.

Měla by města kvůli emisím regulovat automobilovou dopravu?

Měření se uskutečnilo ve spolupráci s německou asociací Deutsche Umwelthilfe, která poskytla 200 vzorkovačů. K vyhodnocení do švýcarské laboratoře jich bylo odesláno 192, osm bylo ukradeno nebo zničeno. Kromě Prahy dopadlo nejhůře Brno, Plzeň, Ústí nad Labem a Ostrava s hodnotami nad 40 mikrogramů na metr krychlový.


Čtěte: Energetická laboratoř v praxi - sever Německa chce být do roku 2035 bez emisí

Uhelná elektrárna Moorburg v Hamburku, ilustrační foto


Oxid dusičitý vzniká při spalovacích procesech uhlí, dřeva, zemního plynu, benzinu a nafty. Hlavním zdrojem podle Martina Pechouta z Technické fakulty České zemědělské univerzity jsou spalovací motory a stacionární zdroje, například šachty nebo lomy.

„Intenzita automobilové dopravy neklesá, mnohé automobily vypouštějí mnohonásobně více oxidu dusíku, než odpovídá emisním limitům. A vypouštějí je přímo uprostřed ulic. Máme jen dvě možnosti, buď si dát do pořádku motory a nekompromisně postihovat nadměrné emise, nebo omezit automobilovou dopravu a nahradit ji jinými způsoby,“ řekl Pechout.

Dále čtěte:

Obnovitelné zdroje pokryly skoro polovinu německé spotřeby. Ohrožují ale stabilitu sítě

Obří projekt uskladnění CO2: evropské přístavy ho chtějí pumpovat pod moře

bitcoin_skoleni

Velké plány pro Česko i svět. Stoletou energetickou síť čeká bod zlomu, tvrdí zakladatel Faraday Grid

  • Našli jste v článku chybu?